4 110 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Extrem hög elförbrukning
Hej!
Jag är nyinflyttad i ett hus som har en frånluftsvärmepump ivt 480 från -00.
Vår elförburkning i november låg på 2450kwh och nu i december 2800kwh.
Vattenburen Golvvärme i hela huset men vattenburna element i källaren.
Vi hade i november ca 19 grader i snitt i huset även fast värmepumpen gick på max och framledningstemp på ca 40grader.
Huset är på 1,5 plan. 105kvm plus 50 i källaren.
Vi är 2 vuxna som bor där.
Jag tycker det känns som att det drar extremt mycket el, någon som kan relatera eller komma med tips?
Hur mycket kan jag spara om jag investerar i en ny frånluftsvärmepump?
Hälsningar/
Daniel
Jag är nyinflyttad i ett hus som har en frånluftsvärmepump ivt 480 från -00.
Vår elförburkning i november låg på 2450kwh och nu i december 2800kwh.
Vattenburen Golvvärme i hela huset men vattenburna element i källaren.
Vi hade i november ca 19 grader i snitt i huset även fast värmepumpen gick på max och framledningstemp på ca 40grader.
Huset är på 1,5 plan. 105kvm plus 50 i källaren.
Vi är 2 vuxna som bor där.
Jag tycker det känns som att det drar extremt mycket el, någon som kan relatera eller komma med tips?
Hur mycket kan jag spara om jag investerar i en ny frånluftsvärmepump?
Hälsningar/
Daniel
useless skrev:
Ej bytt luftfilter men det ser fint ut och är rengjort med jämna mellanrum.
Kompressorn går och har en tryckrörstemp över 50 grader, men hur kan jag se tempen på från och avluft?
Jag vill påstå att en frånluftvärmepump från -00 är förbrukad. Kosta inte på den något utan lägg pengarna på en ny isället. Säg att kompressorn tar 800w( jag gissar, brukar vara låga siffror) å cop på en sådan äldre maskin kanske är 2-3 så blir det 1,5/ 2,4 kw. Resten måste elpatron gå för att få ut de 6-8 kw som kanske det nu behövs för att värma kåken
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 284 inlägg
Hur är isoleringsstandarden på huset? Det är ju ett ganska litet hus så det kanske är dåligt isolerat med tanke på den höga förbrukningen?
Var i landet ligger huset? När är huset byggt? Frånluftsvärmepumpar är optimerade för moderna välisolerade hus där själva ventilationen utgör en stor del av värmeförlusterna. IVT 480 är en traditionell frånluftsvärmepump som ger ca 2 kW så länge kompressorn går. Man brukar köra tills kompressorn rasar och den sparar ca 8000 kWh på elräkningen varje år.
Du kan inte skapa dig en uppfattning av förbrukningen under endast två vintermånader. Jag tycker inte det är alarmerande högt för att vara en gammal 480. Man får ut max 2 kW ur den kompressorn, och det var när den var ny.
Om man höftar lite så kanske du förbrukar i genomsnitt 1500 kWh i månaden = 18000 kWh/ år. Dra bort 5000 kWh i hushållsel, då får du en värme och varmvattenförbrukning på ca 13000 kWh.
Om man höftar lite så kanske du förbrukar i genomsnitt 1500 kWh i månaden = 18000 kWh/ år. Dra bort 5000 kWh i hushållsel, då får du en värme och varmvattenförbrukning på ca 13000 kWh.
Du kan kolla att varmvattnet inte står på konstant höjning för att spara ström. Frånluften kanske står för högt då ni bara bor 2 st i huset. Eftersom du inte vet hur du hittar olika temperaturer så får du här länken till din maskin.
http://500120.com/wp-content/uploads/2014/08/Manual_480_anv_inst.pdf
En luft/luft/värmepump kan man också installera som en komplettering. Då värmen den ger även återanvänds av Frånluftsvärmepumpen. Annars kan du fundera på att göra om det som ett Frånluftssystem med bara en fläkt och köpa luft/vatten/värmepump när systemet lägger av. COP bör då bli bättre.
http://500120.com/wp-content/uploads/2014/08/Manual_480_anv_inst.pdf
En luft/luft/värmepump kan man också installera som en komplettering. Då värmen den ger även återanvänds av Frånluftsvärmepumpen. Annars kan du fundera på att göra om det som ett Frånluftssystem med bara en fläkt och köpa luft/vatten/värmepump när systemet lägger av. COP bör då bli bättre.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden