Hej.
Funderar på att installera vattenburen värme via vedpanna o acc tank. Denna ska då stå i en bredvidliggande maskinhall ca 15 m från stugan. Kollat på lite lösningar med kuvert o slavtank i stugan men verkar bli en del pumpar o elstyrningar. Hade då en tanke att dra tillopp o retur från tank i hallen direkt till element utan slavtank. Samma skulle då göras med tappvattnet. Blir alltså 4 rör mellan hallen och stugan.
Dimensionen på rör tänkte jag 28 för värme o 22 för tappvattnet.
Problemet är att stugan saknar ström. Pumpar ska alltså drivas med 12v. Har anläggning idag som fungerar bra.
Nån tanke om detta.....för/nackdelar, erfarenheter??

Handritad skiss av byggprojekt med elektrisk krets för laddomat och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skissat lite hur detta är tänkt. Laddomat o cirka pump drivs via omvandlare 12v/230v.

Ingen som gjort nåt liknande???

Glykolblandat antar jag att du kommer köra?

Kommer säkert fungera bra, men gå för klenare dimension än 22 tappvattnet, annars kommer du få spola en halv eon varje gång du vill ha varmvatten..

Ok. Kanske gå på 15 eller 12.
Bra med synpunkter. Sen ha tillopp element o varmt tappvattnet i samma kuvert del. Drar kuvert med koppartråd för att ev inte ha problem med hett vatten.

.....kopparrör......

Borde väl 50/50 vara en lagom blandning.
Åtgången blir då 750 liter glykol. En tanke är hur cirkulatiomspump o laddpump fixar detta. Är ju lite sött o kladdigt.

Kladdigt är det bara när det läcker ut och torkar.

Tack för det. Nu nästa fundering.....av många. Tänkt ha 28 i kuvert in i stugan för att sen gå över till 15 mm i enrörssystem.
Tappvattnet i kuvert skulle det bli 12 mm.
Allt blir i plusprisol. Känns dumt att ha 3 dimensioner när man ska köpa hela rullar a'25m. Kunde man gå upp på tapp till 15 eller gå ner på enrörssystem till 12??
Blir 2 slingor i enrörssystem med 3 element på varje. Nån som har nån synpunkt?

Varför 1-rörsystem??? Undvik om möjligt och bygg 2-rörs.
12mm kan vara lite i underkant om det finns dusch?
Men jag skulle välja det ändå pga snabbare vv.
15mm på värmeledningar räcker, grovt räknat, till 1500w värmeeffekt.

Vad är för, resp nackdel med 1rörs?. Är torpargrund, så tänkte det är enklare med 1rörs. Kommer som jag skrev vara 3 element/slinga. Stugan är på 75m3.
Är det för klent med 12 på värmesystem?
Är kanske bättre att öka tappledning till 15 för att bara få 2 dimensioner. Annars får det bli 3 dimensioner.

Fördelen skulle väl vara att det blir lite billigare installation, sen är det bara nackdelar.
Känsligt/svårt å justera in.
Varje radiator måste vara större än den förra för att kunna avge tillräckligt med effekt.

Det finns schabloner på hur mycket effekt ett cu-rör klarar av att leverera med ok flöden.
Vill minnas att det är 5000w på ett 22mm rör tex.

Börja med att räkna ut effektbehovet för resp rum, välj sen radiatorer och stammar utifrån det.

Generellt kan man säga att 22mm i stammarna och 15mm på avsticken fungerar bra.

15mm kommer bli bra på tappvattnet (y)

Tack för svaret. Blir nog 2 rörssystem. Kollat på lite bilder o skisser där tillopp o retur går genom sista elementet. Är det inte bättre att 22 slingan strålar samman efter sista elementet? Eller är jag ute o cyklar som vanligt?

Ytterligare en fundering. Ska nog lägga i golvslinga i toautrymme. Är på 6 m3. Kan man då använda ett vanligt koppel som till element med termostat? Blir flytspackel o plastmatta. Använder 15 prisol som rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.