Hej!
Jag har lite problem att få värme i ett element i källaren.
Huset är 1plans från -65 med källare.
Jag tror det är ett ettrörsystem och alla element fungerar fint utom ett i källaren.
Det vänstra röret är varmt och det högra kallt. Om jag lossar på luftskruven kommer det kallt vatten.
(Ser lite skitigt ut eftersom luftningsventilen läckt lite)
Övriga element i källaren som fungerar
Vad kan vara fel?
Jag har lite problem att få värme i ett element i källaren.
Huset är 1plans från -65 med källare.
Jag tror det är ett ettrörsystem och alla element fungerar fint utom ett i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vänstra röret är varmt och det högra kallt. Om jag lossar på luftskruven kommer det kallt vatten.
(Ser lite skitigt ut eftersom luftningsventilen läckt lite)
Övriga element i källaren som fungerar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan vara fel?
Jag hade exakt samma problem med ett element hemma. Jag tog av termostaten och knackade lätt på sidan av ventilen, efter några knack såg jag hur stiftet rörde sig utåt och sen blev det kokvarmt.
Vi hade ett element i vår övervåning som aldrig blev varmt.
Pratade med förre ägaren som sa att det varit varmt tidigare men det visade sig att det saknades hål i en banjoskruv så det kan aldrig ha fungerat!?!
Pratade med förre ägaren som sa att det varit varmt tidigare men det visade sig att det saknades hål i en banjoskruv så det kan aldrig ha fungerat!?!
Bör vara en sådan här utbytesinsats som sitter i radiatorerna,
https://www.mma.se/produkter/utbytesinsats-tk-sparr/
Gissar på att radiatorn är igenslammad i botten. Behöver troligen kopplas loss och spolas ur. Kanske inte det roligaste att ge sig på just nu mitt i värmesäsongen då det krävs urtappning av värmesystemet.
https://www.mma.se/produkter/utbytesinsats-tk-sparr/
Gissar på att radiatorn är igenslammad i botten. Behöver troligen kopplas loss och spolas ur. Kanske inte det roligaste att ge sig på just nu mitt i värmesäsongen då det krävs urtappning av värmesystemet.
Provat stänga termostaterna i alla andra rum å se om det börjar trycka fram värme till den som inte fungerar? Vattnet tar ju som bekant lättaste vägen
Inte allt för ovanlig metod att bygga värmesystem "förr"...Griffeltavlan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...inte-blir-varma-mm.253034/page-3#post-2216449
Klicka här för att svara