3 537 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Bara delvis varm radiator
Hej,
Jag märkte i helgen att temperaturen i ett rum hade sjunkit till ca 15 grader trots att elementtermostaten varit fullt öppnad. Noterade att bara ca 1/8-del av elementet var varmt vertikalt(det närmast röranslutningarna/termostaten) - resten var iskallt. Luftade elementen för ca två månader sen och det var ganska mycket luft i detta specifika element men efter den åtgärden så blev det hett som förväntat. Jag provade att lufta igen men ingen luft och till min större förvåning inget vatten som strilade ut heller som det brukat göra annars. Öppnade jag termostaten så kom det liiiite sipprande. Tog bort termostaten men ingen skillnad i värme på elementet.
Det verkar ju sitta igen på något vis. Hur stor sannolikhet är det att något skulle ha kloggat igen själva elementet? De övriga elementen i huset är heta som tidigare. Jag såg här att det finns något som heter returventil - finns det på alla vattenradiatorer? Är det vanligt att de krånglar? Värmesystemet är ca 40 år gammalt och har mig veterligen haft nåt sånt problem tidigare men nån gång ska väl vara den första antar jag.
Går det att "motionera" upp den ventilen då eller är det nåt byte som gäller?
Med vänlig hälsning
Kalle
Jag märkte i helgen att temperaturen i ett rum hade sjunkit till ca 15 grader trots att elementtermostaten varit fullt öppnad. Noterade att bara ca 1/8-del av elementet var varmt vertikalt(det närmast röranslutningarna/termostaten) - resten var iskallt. Luftade elementen för ca två månader sen och det var ganska mycket luft i detta specifika element men efter den åtgärden så blev det hett som förväntat. Jag provade att lufta igen men ingen luft och till min större förvåning inget vatten som strilade ut heller som det brukat göra annars. Öppnade jag termostaten så kom det liiiite sipprande. Tog bort termostaten men ingen skillnad i värme på elementet.
Det verkar ju sitta igen på något vis. Hur stor sannolikhet är det att något skulle ha kloggat igen själva elementet? De övriga elementen i huset är heta som tidigare. Jag såg här att det finns något som heter returventil - finns det på alla vattenradiatorer? Är det vanligt att de krånglar? Värmesystemet är ca 40 år gammalt och har mig veterligen haft nåt sånt problem tidigare men nån gång ska väl vara den första antar jag.
Går det att "motionera" upp den ventilen då eller är det nåt byte som gäller?
Med vänlig hälsning
Kalle
Hej. Låter som om ventilen har tagit fast i stängt läge. Liten pigg bakom termostaten, prova att ta bort termostaten och knacka försiktigt på ventilhuset och se om piggen kommer ut.
Sen så kan de gå att "motionera" den men i början kan de vara svårt att få den utåt.
Sen så kan de gå att "motionera" den men i början kan de vara svårt att få den utåt.
Har du kollat så att det finns vatten i systemet?
Ja, piggen är lös och den gick lätt fram och tillbaka så den sitter inte fast.
Ja, det finns både tryck och vatten i systemet. Alla andra element är heta som förväntat bara detta element som är problematiskt.
Ja, det finns både tryck och vatten i systemet. Alla andra element är heta som förväntat bara detta element som är problematiskt.
Låter som om det ändå är där felet är, om den går lätt in det skall vara motstånd att trycka in den och sedan skall den fjädra ut själv tillbaka. Nu så är piggen lös men själva ventilen stängd -> prova att knaka lite se om piggen blir trögare att trycka inP Powerponken skrev:
Den gick lätt in och fjädrade tillbaka. Jo, jag har knackat men jag får prova att knacka lite till då och se om det blir någon skillnad.
Får tacka för svaren - jag kan inte prova detta förrän till helgen dock.
Med vänlig hälsning
Kalle
Får tacka för svaren - jag kan inte prova detta förrän till helgen dock.
Med vänlig hälsning
Kalle
Hej,
Jag har nu fått ordning på värmen i elementet. Verkade vara för lite tryck i systemet. Höjde från 0,8 till 1,2 och då blev HELA elementet varmt som de andra tidigare också blivit. Dock konstigt att bara detta element blev kallt på detta sätt. Det ligger inte längst bort från pannan heller. Det brukar dock samlas mest luft i detta element när jag fått lufta. Så lärdomen är att hålla mer ögon på trycket så det inte går under 1 då.
Jag har nu fått ordning på värmen i elementet. Verkade vara för lite tryck i systemet. Höjde från 0,8 till 1,2 och då blev HELA elementet varmt som de andra tidigare också blivit. Dock konstigt att bara detta element blev kallt på detta sätt. Det ligger inte längst bort från pannan heller. Det brukar dock samlas mest luft i detta element när jag fått lufta. Så lärdomen är att hålla mer ögon på trycket så det inte går under 1 då.
Trycket ska inte påverka det alls. Jag har en kortare period kört öppen expansion i källaren.
Efter att ha provat med luftning av elementet(ingen luft att se dock), motionerat termostaten samt kollat ventilens funktion utan att det blev bättre så provade jag med att fylla mer vatten så trycket höjdes enligt ovan och genast blev det varmt som förväntat. Har varit så hela helgerna utan problem så det verkar onekligen ha betydelse i detta fallet.
Troligtvis har det att göra med det statiska trycket som pumpen är beroende av , högre tryck bättre bett på impellern i pumpen
men det är nog något med elementet som gör att det statiska trycket/flödet kan genom det och det blir varmt
men det är nog något med elementet som gör att det statiska trycket/flödet kan genom det och det blir varmt
Menar du då att det sitter igen i elementet som gör genomströmningen känslig för lågt tryck?
Nej det tror jag inte , men kanske något stoppar upp , och det är ett litet hål , då behövs större tryck för att vattnet ska gå igenom nålsögatP Powerponken skrev:
Klicka här för att svara