Hej!
Har mycket varmt vatten i köket. Vi har bara bott i huset i 3 månader och vi tänkte sänka temperaturen i varmvatten beredaren om man nu överhuvudtaget ska röra den?
I dagsläget måste det vara 80 grader varmt vatten som kommer ur kranen vid maximal värme. Risken är att barnen får en brännskada.
Det är en Nibe Compact. Jag har läst i manualen och vet väl inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Under beredaren ser det ut att vara en termostat. Kan det vara så enkelt? Den ser ut att stå på 80 grader också? Varför står den på max?
Bifogar lite bilder. Jag kan zooma in och ta bättre bilder om det behövs.
Mycket tacksam för tips och råd.
Har mycket varmt vatten i köket. Vi har bara bott i huset i 3 månader och vi tänkte sänka temperaturen i varmvatten beredaren om man nu överhuvudtaget ska röra den?
I dagsläget måste det vara 80 grader varmt vatten som kommer ur kranen vid maximal värme. Risken är att barnen får en brännskada.
Det är en Nibe Compact. Jag har läst i manualen och vet väl inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Under beredaren ser det ut att vara en termostat. Kan det vara så enkelt? Den ser ut att stå på 80 grader också? Varför står den på max?
Bifogar lite bilder. Jag kan zooma in och ta bättre bilder om det behövs.
Mycket tacksam för tips och råd.
Bild 1, den högra ratten, är väl blandningsventilen? Om så, kan du vrida den mer mot
"-" för att få kallare vatten ( =mer inblandning av kallvatten) ut i varmvattenledningarna.
"-" för att få kallare vatten ( =mer inblandning av kallvatten) ut i varmvattenledningarna.
Detta är en blandningsventil, - kallare å + varmare om den fungerar. Det gör att du kan köra beredare på tex 80 grader som du har å vri ner blandningsventil så att du tex bara får ex 55 grader i kranen. Detta under förutsättning att den fungerar annars måste du vri ner termostaten
Ok! Tack för bilden. Verkar som termostaten ska ligga på rätt hög nivå. Kan jag inte prova med att bara vrida ned ventilen lite och se om det blir någon skillnad? Om inget händer kan jag ändra termostaten till 70.
Drar det mycket el att värma upp en beredare nu när den ligger på max?
Drar det mycket el att värma upp en beredare nu när den ligger på max?
Redigerat:
Klicka här för att svara