Ni blandar ihop det statiska trycket på grund av höjdskillnaden med tryckfallet på grund av flödet. Det statiska trycket behöver bara vara tillräckligt högt för att det inte ska bli vakuum på de högst belägna delarna i systemet, dvs 0,1 bar per höjdmeter.
Eftersom det är ett slutet system behöver inte pumpen jobba mer för att cirkulera vattnet 10 meter vertikalt jämfört med 10 meter horisontellt.

Tryckfallet beror på flöde, dimension och längd på röret. Vill man ha ett högt flöde i ett klent rör så behöver man ett högre uppfordringstryck på pumpen.. Har man väldigt långa och klena rör (som det kan vara i en innedel till en luftvärmepump) så kan det vara svårt att få tillräckligt högt flöde med det tryck 'normala' cirkulationspumpar ger. Lösningen på det problemet är att öka dimensionen och minska längden på röret genom att parallellkoppla flera slingor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ni blandar ihop det statiska trycket på grund av höjdskillnaden med tryckfallet på grund av flödet. Det statiska trycket behöver bara vara tillräckligt högt för att det inte ska bli vakuum på de högst belägna delarna i systemet, dvs 0,1 bar per höjdmeter.
Eftersom det är ett slutet system behöver inte pumpen jobba mer för att cirkulera vattnet 10 meter vertikalt jämfört med 10 meter horisontellt.

Tryckfallet beror på flöde, dimension och längd på röret. Vill man ha ett högt flöde i ett klent rör så behöver man ett högre uppfordringstryck på pumpen.. Har man väldigt långa och klena rör (som det kan vara i en innedel till en luftvärmepump) så kan det vara svårt att få tillräckligt högt flöde med det tryck 'normala' cirkulationspumpar ger. Lösningen på det problemet är att öka dimensionen och minska längden på röret genom att parallellkoppla flera slingor.
Jag tackar ödmjukast för repetitionen av tryck och flöde från gymnasiet :)

I detta fallet blir det väldigt kort sträcka med små dimensioner, vilket ger hopp om att det kan funka :) Trycket (statiska) ligger kring 1 bar då det är en vanlig radiatorkrets.
 
Jag har bara pratat om innedelen, alla LLVP är ju byggda så att innedelen ska fungera som förångare om man vill köra kyla på sommaren. så innedelen har samma egenskaper som en förångare även om man mest kör den i värmeläge
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.