7 049 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Mycket hög elräkning, kan panna vara trasig?
Oktober var ganska kallt. Vi har ett nybyggt välisolerat hus i Skåne men gjorde av med 600 kwh (50% mer än i september). Prognosen för november ligger på 800 kWh, men nu blir det kallare igen..
110m2 uppvämt till 22-23 grader 70 m2 outnyttjad övervåning 14-17 grader. Vattenburen elpatron...
110m2 uppvämt till 22-23 grader 70 m2 outnyttjad övervåning 14-17 grader. Vattenburen elpatron...
Här har det hänt grejer.
Nu ska jag försöka svara!
Vår förbrukning för oktober låg på 2477 kw. 250 m2 villa och dåligt isolerad. I somras låg förbrukning på 1000 kw utan att värme systemet var påkopplat. Alla våra vitvaror har några år på nacken.
Vi betalar nu 56öre per kw ex moms. alltså 70 öre per kw för el. Jag skrev aldrig kostnad för nät och skatt då jag tror den är samma för alla. Iallafall i ditt område.
Så jag antar att vi har förbrukat 1500 kw för uppvärmning i nov.
Elräkningen var på 4000 kr. Visste inte exakt förut. Och av det är 2/5 hushållsel. Så kostnaden för uppvärmning är ca 1 kr för nät/skatt plus 70 öre per kw blir 2550 kr , ungefär.
Så om elen för uppvärmning fördubblas blir räkningen 6600.
Och om den tredubblas 9150.
Det är en elpanna som producerar varmatten. Gammal modell.
Vi har nu hittat ett elavtal som ger oss el för 57 öre ink allt. Men då är vi låsta i fem år. Det skulle minska räkningen med 500-700 kr per månad. Men har fått höra att det kan komma elpriser på 35 öre ink allt i vår om vi väntar? Låter det rimligt?
Och till sist den viktigaste frågan?
Kan verkligen förbrukningen dubblas eller tredubblas mellan oktober och januari?
Våra vänner bor i en likvärdig villa och värmer upp den med elelment. Deras förbrukning för uppvärmning låg på 3000-4000 ifjol då det var som kallast. Och jag trodde att elelement drog mer el än vattenburet värmesystem.
Tack för allt engagemang
Nu ska jag försöka svara!
Vår förbrukning för oktober låg på 2477 kw. 250 m2 villa och dåligt isolerad. I somras låg förbrukning på 1000 kw utan att värme systemet var påkopplat. Alla våra vitvaror har några år på nacken.
Vi betalar nu 56öre per kw ex moms. alltså 70 öre per kw för el. Jag skrev aldrig kostnad för nät och skatt då jag tror den är samma för alla. Iallafall i ditt område.
Så jag antar att vi har förbrukat 1500 kw för uppvärmning i nov.
Elräkningen var på 4000 kr. Visste inte exakt förut. Och av det är 2/5 hushållsel. Så kostnaden för uppvärmning är ca 1 kr för nät/skatt plus 70 öre per kw blir 2550 kr , ungefär.
Så om elen för uppvärmning fördubblas blir räkningen 6600.
Och om den tredubblas 9150.
Det är en elpanna som producerar varmatten. Gammal modell.
Vi har nu hittat ett elavtal som ger oss el för 57 öre ink allt. Men då är vi låsta i fem år. Det skulle minska räkningen med 500-700 kr per månad. Men har fått höra att det kan komma elpriser på 35 öre ink allt i vår om vi väntar? Låter det rimligt?
Och till sist den viktigaste frågan?
Kan verkligen förbrukningen dubblas eller tredubblas mellan oktober och januari?
Våra vänner bor i en likvärdig villa och värmer upp den med elelment. Deras förbrukning för uppvärmning låg på 3000-4000 ifjol då det var som kallast. Och jag trodde att elelement drog mer el än vattenburet värmesystem.
Tack för allt engagemang
Elelement har 100% verkningsgad. Du vinner inget på vattenburen elvärme.
kW (inte kw) är en enhet för effekt inte energi.
kW (inte kw) är en enhet för effekt inte energi.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag skulle uppskatta att energiförbrukningen (för uppvärmning) är relativt linjär med temperaturskillnaden mellan inne och ute. Om du har 22 grader inne och dygnsmedeltemperaturen varit 7 grader i oktober så är det 15 grader skillnad mellan ute och inne. I januari-februari kan nog dygnsmedeltemperaturen vara -8 grader i värsta fall, det skulle innebära en tempskillnad på 30 grader och energiförbrukningen borde bli ungefär dubbelt så stor som i oktober...
Om du kollar på vattenfalls hemsida så kan du göra en uppskattning på årsförbrukning baserat på byggår, storlek, etc:
https://www.vattenfall.se/varmepumpar/berakna-din-varmekostnad/
Jag fick med dina uppgifter en energiförbrukning på knappt 50000kwh, dvs ca 4000kwh/ månad i snitt...
Om du kollar på vattenfalls hemsida så kan du göra en uppskattning på årsförbrukning baserat på byggår, storlek, etc:
https://www.vattenfall.se/varmepumpar/berakna-din-varmekostnad/
Jag fick med dina uppgifter en energiförbrukning på knappt 50000kwh, dvs ca 4000kwh/ månad i snitt...
Tack för alla svar. Sista veckan i november kommer att ligga runt 0 eller minus 1 i temp. Då kommer vi kunna se hur mycket energi som krävs för att värma upp huset då. Har kollat lite på medeltemp i Stockholm vintertid och det ligger där kring 0 till minus 5. Jag tror inte vi kommer upp i 50000 kwh.
Vi hyr så det känns inte så värt att fixa med bergvärme
Vi hyr så det känns inte så värt att fixa med bergvärme
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Hur som helst skulle det vara lönsamt att investera i bergvärme, speciellt om man haa så hög förbrukning.
I en diskussion som denna är det alltid bättre att ange elförbrukning i kWh istället för kostnad i kronor.
I en diskussion som denna är det alltid bättre att ange elförbrukning i kWh istället för kostnad i kronor.
Klicka här för att svara