Börja med att se vilket tryck du har på manometern , ska ligga på ca 1 bar, stäng av cirk-pumpen och lufta, se till att trycket inte sjunker under 1 bar, när man luftar så sjunker trycket. efter det enigt nedan
Har du termostater på elementen ? Stäng alla utom ett som öppnas helt och sätt upp cirkulationspumpen på max ochse om det kommer värme på ett som är kallt, sen gör du lika med andra element.
Har du termostater på elementen ? Stäng alla utom ett som öppnas helt och sätt upp cirkulationspumpen på max ochse om det kommer värme på ett som är kallt, sen gör du lika med andra element.
OK framgick inte var du har ditt boende, men om du har termostater så plocka bort dom först och se vad som händer, blir det ingen ändring på tempen, får du ta ett snack med fastighetsförvaltaren eftersom det är fastigheten som ansvarar för värmen.
Tumregel och enligt gällande bestämmelser så ska en lägenhet ha min 20 C , det gäller hela lägenheten och inte lite här eller där.
Tumregel och enligt gällande bestämmelser så ska en lägenhet ha min 20 C , det gäller hela lägenheten och inte lite här eller där.
Nej! Det är inte riskfritt, kan läka riktigt bra där å vad värre är så kan skruven under locket följa med ut när du skruvar av locket. Å då kan det spruta bra...D Derbyboy skrev:
Lufta kan du göra själv. Men sedan ska du inte göra mer i en lägenhet. Du påverkar hrla systemet när du pillar.
Jo, det är en ventil. Men pilla inte på den.
Det hjälper inte att lufta ur ett par dl vatten. När vattennivån är uppe vid luftskruven kommer det i inte mer än någon enstaka bubbla.
Det hjälper inte att lufta ur ett par dl vatten. När vattennivån är uppe vid luftskruven kommer det i inte mer än någon enstaka bubbla.
Håller med Daniel, den nedre (bild 1) är en retur-/avstängningsventil, den ”ska” gå att manövrera MEN det är stor risk att den börjar läcka rejält om man rör den.
Den samt termostaten ska man kunna stänga för att sedan kunna ta bort elementet.
Du bör ha en luftningsnippel, en termostatventil och en returventil på varje element.
I vilket hörn är det varmt? Är det där termostatventilen sitter?
Om det är det så låter det som om det är för lågt flöde genom elementet.
Typiskt fel är att ventilkäglan har fastnat i nästan helt stängt läge.
Prova att ta bort själva termostatvredet, innanför så finns det ett stift, det ska fjädra ut automatiskt efter att man tryckt in den, 2-3mm ska stiftet gå att trycka in.
Om det inte fjädrar ut så går det att knacka försiktigt men distinkt på ventilhuset med tex mejselskaft.
Den samt termostaten ska man kunna stänga för att sedan kunna ta bort elementet.
Du bör ha en luftningsnippel, en termostatventil och en returventil på varje element.
I vilket hörn är det varmt? Är det där termostatventilen sitter?
Om det är det så låter det som om det är för lågt flöde genom elementet.
Typiskt fel är att ventilkäglan har fastnat i nästan helt stängt läge.
Prova att ta bort själva termostatvredet, innanför så finns det ett stift, det ska fjädra ut automatiskt efter att man tryckt in den, 2-3mm ska stiftet gå att trycka in.
Om det inte fjädrar ut så går det att knacka försiktigt men distinkt på ventilhuset med tex mejselskaft.
Klicka här för att svara

