D
Hej,

Jag har luftat mina element men utan framgång, dvs fortfarande bara varmt upp i ena hörnet.

Kan man riskfritt skruva lite på den här ventilen?

Värmelement med justerbar ventil och synliga rör, viss slitage syns på ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Börja med att se vilket tryck du har på manometern , ska ligga på ca 1 bar, stäng av cirk-pumpen och lufta, se till att trycket inte sjunker under 1 bar, när man luftar så sjunker trycket. efter det enigt nedan
Har du termostater på elementen ? Stäng alla utom ett som öppnas helt och sätt upp cirkulationspumpen på max ochse om det kommer värme på ett som är kallt, sen gör du lika med andra element.

D
Hmm cirkulationspumpen? Det är en lägenhet, så de möjligheter jag har är fyra luftskruvar, en termostat och sen den där som syns på bilden.

H
OK framgick inte var du har ditt boende, men om du har termostater så plocka bort dom först och se vad som händer, blir det ingen ändring på tempen, får du ta ett snack med fastighetsförvaltaren eftersom det är fastigheten som ansvarar för värmen.
Tumregel och enligt gällande bestämmelser så ska en lägenhet ha min 20 C , det gäller hela lägenheten och inte lite här eller där.

D Derbyboy skrev:
Hej,

Jag har luftat mina element men utan framgång, dvs fortfarande bara varmt upp i ena hörnet.

Kan man riskfritt skruva lite på den här ventilen?

[bild]
Nej! Det är inte riskfritt, kan läka riktigt bra där å vad värre är så kan skruven under locket följa med ut när du skruvar av locket. Å då kan det spruta bra...

• Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
D
Ok,

Ska jag plocka bort den här termostaten?

Termostat monterad på en radiatorventil mot en vitvägg, inställd på mellanläge mellan rött och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du bör inte själv mickla med värmesystemet. Ring och felanmäl om det är kallt. Hur varmt har du i lgh?

Lufta kan du göra själv. Men sedan ska du inte göra mer i en lägenhet. Du påverkar hrla systemet när du pillar.

De där nere är ingen ventil så rör inte den, sätt termostaten på nio och lufta länge (tappa ut 2 dl vatten), de flesta som luftar gör det för lite.
Vilken våning bor du på ? Fyra luftnipplar och en termostat?

Jo, det är en ventil. Men pilla inte på den.

Det hjälper inte att lufta ur ett par dl vatten. När vattennivån är uppe vid luftskruven kommer det i inte mer än någon enstaka bubbla.

Håller med Daniel, den nedre (bild 1) är en retur-/avstängningsventil, den ”ska” gå att manövrera MEN det är stor risk att den börjar läcka rejält om man rör den.

Den samt termostaten ska man kunna stänga för att sedan kunna ta bort elementet.

Du bör ha en luftningsnippel, en termostatventil och en returventil på varje element.

I vilket hörn är det varmt? Är det där termostatventilen sitter?
Om det är det så låter det som om det är för lågt flöde genom elementet.
Typiskt fel är att ventilkäglan har fastnat i nästan helt stängt läge.

Prova att ta bort själva termostatvredet, innanför så finns det ett stift, det ska fjädra ut automatiskt efter att man tryckt in den, 2-3mm ska stiftet gå att trycka in.
Om det inte fjädrar ut så går det att knacka försiktigt men distinkt på ventilhuset med tex mejselskaft.

• Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
D
Tack! Ska pröva imorgon.

Jag har 23 grader i lägenheten men i sovrummet där elementet sitter så är det säkert 2-3 grader kallare pga av ett stort fönster och kallras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.