1 856 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Frånluftsvärmepump trasig?
Hallå. Fick elräkningen idag och vi hade gjort av med 4000 kWh i januari. Husets värme kommer från en IVT 590 samt elkasseter i ventelationsrörerna. Alltså värmen kommer ur ventilationen. Annat som drar ström för åt värma är ett spabad och 1 elelment i garaget och en luftvärmepump. Pratade med ivt i Borlänge och han tyckte att det lät fullt normalt medans när jag ringde Nibe så tyckte han att det lät mkt. Funderingarna går om pumpen börjar bli dålig. Några förslag på åtgärd tages tacksamt emot . Bor i Säter Dalarna
Mvh Robin
Mvh Robin
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Vad är det för storlek/ålder på huset , tonåringar i familjen ?
4000 kwh låter mycket , mitt eget drog 2451 kwh med en IVT490 + LLVP , 161 kvm + garage på 35 kvm som värms med en byggfläkt (650W)
4000 kwh låter mycket , mitt eget drog 2451 kwh med en IVT490 + LLVP , 161 kvm + garage på 35 kvm som värms med en byggfläkt (650W)
Huset är från 85 . Pumpen från 2002 . 120 kvm plus garage som drivs av luftvärmepump och ett el element. 2 småbarn å sambo.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Går att använda watt/kwh mätare som du tex monterar i garaget . Detta för att kolla vad garaget konsumerar.R Robin Norman skrev:
För att kolla tempen på FLVP måste du borra hål i vent.rörer åvan FLVP och mäta temp med ngn tempprobe !
Om du har värmeelement i till -luften är detta en källa till hög elförbrukning.
Används IVT590 till att värma golvvärme/vattenradiatorer också ?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Ett sätt att kolla hur mycket din IVT590 återvinner är att ställa den i "enbart eltillskott"
Hålla koll på medeltemp ute.
Jämför med hur mycket den konsumerar med värmepump aktiv.
Testa detta under flera dagar så du får ett tillförlitligt resultat.
Hålla koll på medeltemp ute.
Jämför med hur mycket den konsumerar med värmepump aktiv.
Testa detta under flera dagar så du får ett tillförlitligt resultat.
Tittade nu och den gröna lampan med jompressordrift lyser med sin frånvaro... Den går väl kanske vara på el just nu ...
Något tips på märke modell ? Nibe, IVT , comfortzone ?
Eftersom ni har luftburen värme är det enda alternativ jag känner till NIBE F370 + Alig VB250L. Men jag tycker ni först ska undersöka närmare vad som kan vara fel på er IVT 590 och vad det är för luftvärme-aggregat ni har nu (kan vara samma sedan -85).
Luftagg är nog från 85. Pumpen är från 2002 Så den börjar väl bli till åren.
Klicka här för att svara
