Hej

Kopplade igår in styrningen på golvvärmen, renovering har pågått fram till ”nyligen” och jag har manuellt reglerat med shunten på pannan tills igår och då var det 24 C! I huset.

Det är ett Uponor Smartix Wave system med 2 fördelare, T-165 termostater och manöverpanel

På våning 1 sitter det äldre styrdon och på våning 2 den senaste varianten, se bild.

Igår när vi åkte därifrån så satte jag systemet i ”borta läge” och idag på morgonen så var det ”kyligt” på våning 1, ca 15 grader.
Ungefär vad jag hade förväntat mig.

På våning 2 var det märkbart varmt och det ser ut som om 4 styrdon är delvis öppna.

2 frågor, kan jag ha missat något vid installation och stämmer det att styrdonen stänger vid strömlöst?
Uponor Smartix Wave manöverpanel för golvvärme med temperaturvisning 23.4 C och hem-borta läge mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uponor Smartix Wave golvvärmesystems styrdon med fördelare och rör.
Skapa konto

H
Har ingen erfarenhet av det systemet, men det är väl inte olika i funktion någon av dom, ska reglera värme, det med strömlöst och stängt, piggen under donet nere = stängt . En spole blir varm och lyfter upp en axel/pinne som öppnar ventilen.
Det finns dom som går åt andra hållet med, men inte dina

Skall “ Lugna mig lite” och låta systemet få ställa in sig med hjälp av autobalancering

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
En bättre bild, de 4 slingorna till höger som jag anser att ventilerna är stängda på baserat på att styrdonen ser ut som de gör när de är strömlösa är varma och de andra 2 är kalla.

• Värmefördelare med fyra varma slingor till höger och två kalla, styrdon ser strömlösa ut.
    Skapa konto
H
Prova med att skifta styrdon från dom varma till kalla, kanske dom har sagt upp sig, blir det varmt på dom kalla då så fungerar dom inte, det går även att koppla om ledningarna i centralen där för att se om den inte fungerar, då att flytta från till en annan kanal .. Centralen fungerar säkert, men att prova är inte fel

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Sådär nu är styrdonen igån, krävdes lite “Motion”

• Värmefördelare för golvvärme utan styrdon, märkta rör och kranar syns.
    Skapa konto
  • Instalation av värmesystem med rör, manometrar och ventiler utan styrdon i ett skåp.
    Skapa konto
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.