Hej
Kopplade igår in styrningen på golvvärmen, renovering har pågått fram till ”nyligen” och jag har manuellt reglerat med shunten på pannan tills igår och då var det 24 C! I huset.
Det är ett Uponor Smartix Wave system med 2 fördelare, T-165 termostater och manöverpanel
På våning 1 sitter det äldre styrdon och på våning 2 den senaste varianten, se bild.
Igår när vi åkte därifrån så satte jag systemet i ”borta läge” och idag på morgonen så var det ”kyligt” på våning 1, ca 15 grader.
Ungefär vad jag hade förväntat mig.
På våning 2 var det märkbart varmt och det ser ut som om 4 styrdon är delvis öppna.
2 frågor, kan jag ha missat något vid installation och stämmer det att styrdonen stänger vid strömlöst?
Kopplade igår in styrningen på golvvärmen, renovering har pågått fram till ”nyligen” och jag har manuellt reglerat med shunten på pannan tills igår och då var det 24 C! I huset.
Det är ett Uponor Smartix Wave system med 2 fördelare, T-165 termostater och manöverpanel
På våning 1 sitter det äldre styrdon och på våning 2 den senaste varianten, se bild.
Igår när vi åkte därifrån så satte jag systemet i ”borta läge” och idag på morgonen så var det ”kyligt” på våning 1, ca 15 grader.
Ungefär vad jag hade förväntat mig.
På våning 2 var det märkbart varmt och det ser ut som om 4 styrdon är delvis öppna.
2 frågor, kan jag ha missat något vid installation och stämmer det att styrdonen stänger vid strömlöst?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen erfarenhet av det systemet, men det är väl inte olika i funktion någon av dom, ska reglera värme, det med strömlöst och stängt, piggen under donet nere = stängt . En spole blir varm och lyfter upp en axel/pinne som öppnar ventilen.
Det finns dom som går åt andra hållet med, men inte dina
Det finns dom som går åt andra hållet med, men inte dina
Skall “ Lugna mig lite” och låta systemet få ställa in sig med hjälp av autobalancering
Prova med att skifta styrdon från dom varma till kalla, kanske dom har sagt upp sig, blir det varmt på dom kalla då så fungerar dom inte, det går även att koppla om ledningarna i centralen där för att se om den inte fungerar, då att flytta från till en annan kanal .. Centralen fungerar säkert, men att prova är inte fel
Klicka här för att svara


