Jag har tömt systemet för att installera nya ventiler och lite nya luftningsnipplar som var dåliga. Jag fyllde sedan upp systemet igen och luftade alla radiatorer, samt luftnipplarna vid pannan. Började nere och arbetade mig uppåt. Sen körde jag igång cirkulationspumpen och har efter det luftat överallt flera gånger med varmt systemet. När jag luftat har jag stängt av cirkulationspumpen innan. Men det kluckar fortfarande hejdlöst i systemet!
Bifogar en film på hur det pruttar luft när jag luftar på nipplarna vid pannan. Men luftbubblorna verkar aldrig stanna vid något luftningsställe, så att man kan få ut det. Utan luften verkar bara åka runt runt och komma ut i små pytsar då man har en nippel öppen, såsom i filmen. Jag kan köra systemet i flera dagar, och det beter sig ändå likadant som i filmen. Vad gör jag för fel?
Bifogar en film på hur det pruttar luft när jag luftar på nipplarna vid pannan. Men luftbubblorna verkar aldrig stanna vid något luftningsställe, så att man kan få ut det. Utan luften verkar bara åka runt runt och komma ut i små pytsar då man har en nippel öppen, såsom i filmen. Jag kan köra systemet i flera dagar, och det beter sig ändå likadant som i filmen. Vad gör jag för fel?
Mer tryck i systemet vid luftningen, min 1,2 bar om du har ett slutet system med ett kärl, köra cirkpumpen på max någon timma med alla termostater på max. Stäng av pumpen, kolla trycket fyll på om det behövs, vänta ca 5 min, och lufta.alla element.
Det kan bli några varv med tryck och luftning, i bland är det som att gubben är målad på väggen när det gäller luft
Det kan bli några varv med tryck och luftning, i bland är det som att gubben är målad på väggen när det gäller luft
Det svåra är att få ur all luft ur systemet om det inte är stigande helavägen. Jag bytte två ventiler i källaren förra året med fukkständig dränering av systermet som följd. Luftade flera gångerunder en månads tid, jag hade cirkpumpen på hela tiden efter första fyllningen.
Klicka här för att svara