7 049 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Mycket hög elräkning, kan panna vara trasig?
Sida 1 av 3
Bor i ett hus på 250 m2 i Stockholm. Det är från 60 talet och inte renoverat, så en högre kostnad för uppvärmning är rimlig.
Men nu fick vi en elräkning på nästan 5000 kr för oktober och den låg i somras på 1500 kr. Oktober var ingen kall månad, uppskattar det till 5-10 plusgrader i genomsnitt.
Låter detta rimligt att ett gammalt hus kan kosta att värma upp?
Om det kostar 5000 nu vad kommer det då att kosta att värma upp huset när det blir kallt på riktigt och minusgrader i ngn månad? Det känns som att den kan bli upp till 8000-10000 kr?
Vad gör vi och hur kollar man att en gammal panna drar mer ström än den ska?
Men nu fick vi en elräkning på nästan 5000 kr för oktober och den låg i somras på 1500 kr. Oktober var ingen kall månad, uppskattar det till 5-10 plusgrader i genomsnitt.
Låter detta rimligt att ett gammalt hus kan kosta att värma upp?
Om det kostar 5000 nu vad kommer det då att kosta att värma upp huset när det blir kallt på riktigt och minusgrader i ngn månad? Det känns som att den kan bli upp till 8000-10000 kr?
Vad gör vi och hur kollar man att en gammal panna drar mer ström än den ska?
Elpannor har 100%verkningsgrad. De kan inte få något fel som gör att de trollar bort energi.
Ja men du sa 1500 månaden innan och nu 5000 och kanske 8000 när det är kallt. Då kanske du kan landa på 5000 snitt på hela året och det är väl inte orimligt dyrt. Jag räknar med ett snitt på ca 2500 för mitt lilla hus.Snälla.snickaren skrev:
Vad håller ni för innetemp?
Rimligt. Men om det blir 10000 eller kanske högre känns orimligt. Eller kanske det är vad man får räkna med?V Villa1949 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Låter inte helt orimligt.. Jag har ett halvdåligt isolerat hus från 73, exakt hälften så stort, på ungefär samma breddgrad, och jag fick 2700 i oktober, men då har jag en LLVP som huvudvärmekälla.... (kompletterad med el-element såklart...)
2 vuxna och 2 barn.
2 vuxna och 2 barn.