P
Bor i ett hus på 250 m2 i Stockholm. Det är från 60 talet och inte renoverat, så en högre kostnad för uppvärmning är rimlig.
Men nu fick vi en elräkning på nästan 5000 kr för oktober och den låg i somras på 1500 kr. Oktober var ingen kall månad, uppskattar det till 5-10 plusgrader i genomsnitt.
Låter detta rimligt att ett gammalt hus kan kosta att värma upp?

Om det kostar 5000 nu vad kommer det då att kosta att värma upp huset när det blir kallt på riktigt och minusgrader i ngn månad? Det känns som att den kan bli upp till 8000-10000 kr?
Vad gör vi och hur kollar man att en gammal panna drar mer ström än den ska?

Min var på 2500 ungefär senast och mitt hus är på 94 kvadrat.. har vattenburet system med luftvärmepump.

Elpannor har 100%verkningsgrad. De kan inte få något fel som gör att de trollar bort energi.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Dåligt elavtal?

P
betalar 55 öre per kw plus moms.

Men ett snitt på 5000 per månad utslaget på hela året låter väl inte orimligt dyrt om det är ett så stort hus med direktverkande el

P
Det är inte ett snitt. kostnaden var för oktober månad då det var varmt.
Är mest orolig för vad det kan bli under en kall månad.

Snälla.snickaren skrev:
Det är inte ett snitt. kostnaden var för oktober månad då det var varmt.
Är mest orolig för vad det kan bli under en kall månad.
Ja men du sa 1500 månaden innan och nu 5000 och kanske 8000 när det är kallt. Då kanske du kan landa på 5000 snitt på hela året och det är väl inte orimligt dyrt. Jag räknar med ett snitt på ca 2500 för mitt lilla hus.

Vad håller ni för innetemp?

P
på gränsen till för låg.
vi sköter shunten själva på pannan . för regler mekaniken är trasig. om det nu på ngt sätt kan påverka förbrukningen

P
19-20 grader inomhus

P
V Villa1949 skrev:
Ja men du sa 1500 månaden innan och nu 5000 och kanske 8000 när det är kallt. Då kanske du kan landa på 5000 snitt på hela året och det är väl inte orimligt dyrt. Jag räknar med ett snitt på ca 2500 för mitt lilla hus.
Rimligt. Men om det blir 10000 eller kanske högre känns orimligt. Eller kanske det är vad man får räkna med?

Låter inte helt orimligt.. Jag har ett halvdåligt isolerat hus från 73, exakt hälften så stort, på ungefär samma breddgrad, och jag fick 2700 i oktober, men då har jag en LLVP som huvudvärmekälla.... (kompletterad med el-element såklart...)

2 vuxna och 2 barn.

Är ni nyinflyttade? Kolla med elbolaget vad det har kostat tidigare.

Vi har 130kvm hus o sen 70kvm garage. De dyraste har varit 4700:-/månad när de varit 10-15minus ute. Då har vi 3 luft/luft värmepumpar o ca 20-22grader varmt. Kolla över o byta till luft/vatten alt bergvärme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.