Hej! Ska installera bergvärme men är rätt osäker på vilket effektbehov mitt hus har. Vi använder elpatron på nätterna och eldar i en gammal vedpanna på dagarna just nu. Det varierar dock hur mkt vi eldar över året. Vi har även 30 kvm stuga på gården med direktverkande el där vi stödeldar i vedspis. Så elförbrukningen på 25 000 kWh/år visar inte hela sanningen.
Går det att få fram effektbehovet genom att mäta elförbrukningen under nätterna vid olika temperatuer ute? Borde kanske funka bra nu under jan/feb? Eller tänker jag fel?
Tänker tex att jag skulle kunna se att jag har förbrukat 10 kWh på en timme när det är -15 ute, 12 kWh vid -20 osv. Och utifrån det avgöra vilken effekt min värmepump behöver ha.
Går det att få fram effektbehovet genom att mäta elförbrukningen under nätterna vid olika temperatuer ute? Borde kanske funka bra nu under jan/feb? Eller tänker jag fel?
Tänker tex att jag skulle kunna se att jag har förbrukat 10 kWh på en timme när det är -15 ute, 12 kWh vid -20 osv. Och utifrån det avgöra vilken effekt min värmepump behöver ha.
1. Har högtemp nu. Så behöver ha ca 70 grader i elementen när det är som kallast.L lob skrev:
2. Har ställt lite andra frågor där. Ska testa med denna också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh LOB
Ska man mäta energiförbrukningen bör man nog läsa av värdena någon tidig morgon då det t.ex. varit runt -15 grader hela natten. Annars kan man oftast göra en uppskattning om man vet var huset står, hur stort det är, typ av hus (1-plan, 1-plan med källare, 1½-plan etc), byggnadsår och eventuell tilläggsisolering. Ett problem är framledningstemperatur på 70 grader när det är som kallast. Då kommer värmepumpen (enbart vissa modeller klarar 70 grader) att gå enbart med el-patronen som en el-panna och det gäller då att effekten räcker ock säkringarna håller när det är som kallast.
Jo precis, det var min plan att göra ungefär så. Kolla värdena tidig morgon.J Josth skrev:Ska man mäta energiförbrukningen bör man nog läsa av värdena någon tidig morgon då det t.ex. varit runt -15 grader hela natten. Annars kan man oftast göra en uppskattning om man vet var huset står, hur stort det är, typ av hus (1-plan, 1-plan med källare, 1½-plan etc), byggnadsår och eventuell tilläggsisolering. Ett problem är framledningstemperatur på 70 grader när det är som kallast. Då kommer värmepumpen (enbart vissa modeller klarar 70 grader) att gå enbart med el-patronen som en el-panna och det gäller då att effekten räcker ock säkringarna håller när det är som kallast.
Ska göra en schablonberäkning som du skriver. Men tänkte det kunde vara intressant att jämföra mot faktiskt effektbehov.
I planen ingår också att byta ut radiatorerna så att det funkar med lägre framledning.
Tack! Har också tänkt tanken att mäta över flera dygn.L lob skrev:[bild] Förstår att det är svårbedömt när du varvar ved och el men ett sätt skulle kanske vara(finns säkert smartare sätt) att kolla några dygn att bara köra el när man ligger någonstans runt månadens medeltemp och jämföra med en förbrukningskurva för energi. Jag bifogar Jämtkrafts kurva för Jämtland(kan den skilja geografiskt möjligen). Så kan du kanske få nån hjälp.
Mvh LOB
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Menar du topplast eller energiförbrukning? Kör igång ”allt” och titta på elmätaren, alt köp en energidisplay som loggar elmätaren, eller logga in på ” mina sidor” på elbolaget, så ser du energiförbrukning/dygn, samt topplast/timme, men bäst att kolla momentanförbruking via elmätaren
Klicka här för att svara