Mina klassiska gamla vattenelement är olika varma. Det skiljer sig oerhört från kallt till väldigt varmt vilket medför att det är väldigt kallt i lägenheten.

Jag har försökt att lufta dem men det kommer bara vatten konstant.

Huset är från 1912 med 14 lägenheter i.
Dem andra verkar inte ha detta problem.
Vad kan det vara? Trasiga termostater? Hur kontrollerar jag det?

http://imgur.com/a/RyZlFyA

H
Vart lite dubbelt här men gör inget, om du lossar den blanka muttern som sitter strax innanför termostaten så får du den i handen,
innanför så finns en liten pigg, kolla så den går lätt ska åka ut av sig själv, sitter den inne så blir det ingen värme. Det går att knacka på den hammarskaft eller knivskaft, då brukar dom släppa och hoppa ut, tryck en 10 ggr på den för motion

H Hjulbent skrev:
Vart lite dubbelt här men gör inget, om du lossar den blanka muttern som sitter strax innanför termostaten så får du den i handen,
innanför så finns en liten pigg, kolla så den går lätt ska åka ut av sig själv, sitter den inne så blir det ingen värme. Det går att knacka på den hammarskaft eller knivskaft, då brukar dom släppa och hoppa ut, tryck en 10 ggr på den för motion
Tack! Ska testas i morgon när jag har en tång.

Griffeltavlan
Går termostaten bara till sex? Den är då inställd på ca 20 grader. Då har du nog boven där.

Griffeltavlan
Ventilen och termostat ser för övrigt ganska nytt ut, inom 6 är kanske.
Ta loss alla termostater o prova en dag får se om du får bättre värme;)

Så jag yestest att ta loss dem och "motionerade" stiften på alla element men problemet kvartod.

Jag bytte plats på termostaterna vilket gjorde det kalla elementet varmt och vise versa.

Varför ger termostaterna olika värme på samma inställning? Går det att fixa?

Måste jag ha termostaterna på? För när dem var av blev elementet varmt.

H
Troligtvis något som inte stämmer på den termostat när det inte blev varmt , blir till att vara utan den på ett ställe som behöver värme till att börja med

Griffeltavlan
Dom är inställda på 20 gradr och har du gardin för så kaplar man in värmen och termostaten stänger då.

Det går att ställa om dom så dom går till siffran 9

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Dom är inställda på 20 gradr och har du gardin för så kaplar man in värmen och termostaten stänger då.

Nej dem verkar inte gå att ställa in högre än 6.

Griffeltavlan
Jodå!
Ta loss dom vrid till max, vänd på dom så har du två avsmalnande hål, titta i en av dessa samtidigt som du vrider sakta tillbaka mot stängt så kommer de en röd flärp i en av hålen. Tryck o med en smal mejsel samtidigt som du vrider till 8,5, ta ur mejseln och vrid för att öppna så hamnar den på 9 an.

Det motsvarar då 28 grader inomhus. ;)

Jodå!
Ta loss dom vrid till max, vänd på dom så har du två avsmalnande hål, titta i en av dessa samtidigt som du vrider sakta tillbaka mot stängt så kommer de en röd flärp i en av hålen. Tryck o med en smal mejsel samtidigt som du vrider till 8,5, ta ur mejseln och vrid för att öppna så hamnar den på 9 an.

Det motsvarar då 28 grader inomhus. ;)
Se på fan ;)

Och här har man suttit och frusit i 3 år haha.

• Haha
  • Gilla
Griffeltavlan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.