8 546 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Dela på bergvärme?
Om man skall bygga två hus intill varandra, kan man isåfall på något sätt "dela" på en bergvärmeanläggning?
Visst e dett möjligt.. VVc(Varmvatten cirkulation) e ju nödvändig samt en riktigt bra kulvert.
Behöver ju också en rejäl C pump till kulverten.
men visst,det funkar.Tänk bara på att dimensionera värmepumpen för båda husen annars blir det knasigt..Även en separat elmätare för pumpen om ni ska dela på kostnaderna.
Behöver ju också en rejäl C pump till kulverten.
men visst,det funkar.Tänk bara på att dimensionera värmepumpen för båda husen annars blir det knasigt..Även en separat elmätare för pumpen om ni ska dela på kostnaderna.
Jag har ingen egen erfarenhet av detta men jag har sett frågan många gånger och svaret från folk som kan är alltid det samma:
Man tjänar inget på det!
Det är svårt att dela på en pump rent praktiskt. Olika hus - olika reglering. Investeringen skall hålla i 15 år - vem är din granne om 15 år?
Man kan ofta inte borra ett hål som räcker för två normalstora villor. Två hål krävs.
Jag föreslår att ni gör en gemensam upphandling av värmesystemen. Detta bör ge bättre priser. Upphandla borrning separat och pressa borrkostnaden - Borrarens kostnad för att flytta maskiner och utrustning kan vara betydande i form av stillestånd. Kan ni borra två hål på samma ställe samtidigt finns marginalpengar att hämta.
Man tjänar inget på det!
Det är svårt att dela på en pump rent praktiskt. Olika hus - olika reglering. Investeringen skall hålla i 15 år - vem är din granne om 15 år?
Man kan ofta inte borra ett hål som räcker för två normalstora villor. Två hål krävs.
Jag föreslår att ni gör en gemensam upphandling av värmesystemen. Detta bör ge bättre priser. Upphandla borrning separat och pressa borrkostnaden - Borrarens kostnad för att flytta maskiner och utrustning kan vara betydande i form av stillestånd. Kan ni borra två hål på samma ställe samtidigt finns marginalpengar att hämta.
Jag har försökt pressa ner priset med våra borrare då de ska borra för 2 eller 3 personer i samma kvarter.
Tyvärr så är de helt ovilliga att sänka priserna mer än kanske 1000:-
Dock så kan säkert bergvärmeleverantören ge viss rabatt, dock ej på installationen eftersom den är proportionell mot arbetsinsatsen.
Visst skulle man få ner priset per levererad kW om man installerar en anläggning till flera fastigheter men de negativa jurudiska aspekterna överväger. Tänk inte ens tanken.
Hobbysnickare
· Västra Götalands län
· 29 inlägg
Även om frågan ställts kanske tidigare går det isf att ha varsin bergvärmepanna men endast ett borrhål dimensionerat givetvis för 2 separata hus?
Hobbysnickare
· Västra Götalands län
· 29 inlägg
Klicka här för att svara