Om man skall bygga två hus intill varandra, kan man isåfall på något sätt "dela" på en bergvärmeanläggning?

Visst e dett möjligt.. VVc(Varmvatten cirkulation) e ju nödvändig samt en riktigt bra kulvert.
Behöver ju också en rejäl C pump till kulverten.
men visst,det funkar.Tänk bara på att dimensionera värmepumpen för båda husen annars blir det knasigt..Även en separat elmätare för pumpen om ni ska dela på kostnaderna.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta men jag har sett frågan många gånger och svaret från folk som kan är alltid det samma:

Man tjänar inget på det!

Det är svårt att dela på en pump rent praktiskt. Olika hus - olika reglering. Investeringen skall hålla i 15 år - vem är din granne om 15 år?

Man kan ofta inte borra ett hål som räcker för två normalstora villor. Två hål krävs.

Jag föreslår att ni gör en gemensam upphandling av värmesystemen. Detta bör ge bättre priser. Upphandla borrning separat och pressa borrkostnaden - Borrarens kostnad för att flytta maskiner och utrustning kan vara betydande i form av stillestånd. Kan ni borra två hål på samma ställe samtidigt finns marginalpengar att hämta.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Upphandla borrning separat och pressa borrkostnaden - Borrarens kostnad för att flytta maskiner och utrustning kan vara betydande i form av stillestånd. Kan ni borra två hål på samma ställe samtidigt finns marginalpengar att hämta.
Jag har försökt pressa ner priset med våra borrare då de ska borra för 2 eller 3 personer i samma kvarter.
Tyvärr så är de helt ovilliga att sänka priserna mer än kanske 1000:-
Dock så kan säkert bergvärmeleverantören ge viss rabatt, dock ej på installationen eftersom den är proportionell mot arbetsinsatsen.
Visst skulle man få ner priset per levererad kW om man installerar en anläggning till flera fastigheter men de negativa jurudiska aspekterna överväger. Tänk inte ens tanken.

Även om frågan ställts kanske tidigare går det isf att ha varsin bergvärmepanna men endast ett borrhål dimensionerat givetvis för 2 separata hus?

Rent tekniskt går det om det är hus med relativt lågt energibehov. Men frågan är varför?

useless useless skrev:
Rent tekniskt går det om det är hus med relativt lågt energibehov. Men frågan är varför?
Tomterna är drygt 500kvm

Tomtstorleken spelar ingen roll, man vinklar bara borrhålen från varandra.

• Gilla
Helgor
  • Laddar…
...och om huset är så litet att du klarar dig med ett halvt hål på cirka 100m så gissar jag att det är bättre att skaffa en luftvärmepump. Även till ett litet hus skulle jag borra minst 150m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.