3 359 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
För varmt i förrådet pga Fjärrvärmecentral. Hur får jag ner temperaturen?
Vi har ett förråd med ca 4 kvm utanför huset där även fjärrvärmecentralen har sitt hemvist. Förrådet är välisolerad och som följd ligger temperaturen mellan 25 och 35 grader (ibland även lite mer) och luftfuktigheten är mer eller mindre konstant mellan 20 och 25%.
Min känslan är att detta är inte ett bra klima för lagring av t.ex. trädgårdsmaskiner eller saker av plast, även böcker trivs inte där.
Någon som har en idé hur man enklast och billigast får ner temperaturen i förrådet (utan att stänga av fjärrvärme, förstås
). Dörren måste vara stängd av säkerhetsskäl.
Min känslan är att detta är inte ett bra klima för lagring av t.ex. trädgårdsmaskiner eller saker av plast, även böcker trivs inte där.
Någon som har en idé hur man enklast och billigast får ner temperaturen i förrådet (utan att stänga av fjärrvärme, förstås
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det brukar vara primärrören med fjärrvärme inne i växlaren som bidrar med mest värme då dessa håller 80-110˚C . Typ denna till rör med fjärrvärme.
https://rorfokus.se/rorisolering/ro...v0J9WlCqUlB4FuWhW4tPwTNwnfRngG_RoC0HoQAvD_BwE
Dom går att isolera, men bara med rörisolering av glas eller stenull !!
Använd inte skumplast som kan smälta.
I princip alla andra rör kan isoleras foamisolering.
https://rorfokus.se/rorisolering/ro...v0J9WlCqUlB4FuWhW4tPwTNwnfRngG_RoC0HoQAvD_BwE
Dom går att isolera, men bara med rörisolering av glas eller stenull !!
Använd inte skumplast som kan smälta.
I princip alla andra rör kan isoleras foamisolering.
En värmeförflyttare:G guggen skrev:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/luft--och-varmeflyttare-2000035312
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Fjärrvärmen här håller som varmast 130gr, värmen är gratis! Skulle hellre fläkta in den i huset på vintern...
Vet de som klär av fjärrvärmerören i tex källaren och ställer en fläkt som blåser över rören, och vissa lindar kopparrör runt inkommande Fjv rör mm..graaaatis!
Vet de som klär av fjärrvärmerören i tex källaren och ställer en fläkt som blåser över rören, och vissa lindar kopparrör runt inkommande Fjv rör mm..graaaatis!
Redigerat:
Rören är redan isolerade. Eller de långa stycken i alla fall.L largab skrev:
En liten bit finns kvar, sista stycket innan fjärrvärmen går in i värmeväxlaren, markerad i grön i bilden nedan vet inte om det skulle göra skillnad att isolera bara den...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gör man det? Spontant skulle jag säga att det inte är möjligt då den sitter längst back med massa grejer runtomkring. I bilden ovan har jag markerad den röd (man ser den ändå nästan inte på bilden, men det är därbaks den sitter.L largab skrev:
hm, ja, men nej. Då verkar det rimligare med sista förslaget:L largab skrev:
Påtvingad ventilation, temperaturstyrd.L largab skrev:
Om det ska vara så så har vi det nog så. Tittade inte så noga hur många det var.Immobil skrev:
Men kan man alltså byta ut en av dessa mot en sådan värmeförflyttare, eller?
Lite synd att skicka ut värmen i trädgården, så det får vara sista option. Först ska jag kolla vidare om det går att isolera värmekällorna. Plockade alltså fram min lilla värmekamerapryl och så här ser det ut:Immobil skrev:
Logga in
Skapa konto
Intressant nog är det pumpen som är värmst. Temperaturskalan kom tyvärr inte med på bilden men om jag minns rätt var det högsta värdet på bilden 60 grader. Även den pumpen längst upp, ovanpå centralen strålar ganska mycket. Men kan man isolera dessa?
Jag ser egentligen ingen stor isoleringspotential. Bara rören som jag redan nämnde ovan, men även här verkar det vara mest mätaren samt kranarna som strålar och som blir nog svåra att isolera...
Logga in
Skapa konto
Sitter förrådet ihop med huset så är väl enklaste sättet att ta vara på värmen att ta upp ett ventilationshål mellan och ett hål för tilluft genom ytterväggen?
Eventuellt sätta en fläkt beroende på hur bra det funkar och vad ni har för ventilation idag.
Eventuellt sätta en fläkt beroende på hur bra det funkar och vad ni har för ventilation idag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden