Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Hej på er,
jag har en stuga i Gästrikland, paradiset på jorden i min mening. Ursprunget är en 1600-tals timmerstuga, min far byggde en moderna stuga för 10 år sedan och nu funderar jag på att bygga en stuga till mig.
Problemet är energiförsörjningen. Idag saknas el, det är ca 3 km till närmaste anslutningspunkt, och vi har fått en offert på ca 500000:- för att dra in el.
Idag har den modernare stugan solfångare och batteri-system. Men det fungerar dåligt, framför allt nu under vintern. Och man får stödja mycket med elverket.
Än mer väsentligt är värmen. Det tar nästan två dygn att få upp temperaturen i väggarna när det är minusgrader ute, så även om det bara är två timmar från Stockholm så blir en helgtur knappt möjlig.
Jag började titta på en pelletspanna, alternativt pelletskamin. Men de kräver el, jag lyckas inte hitta någon som kan gå på 12v.
Kan ni hjälpa mig, hur gör man. Vad finns det för smarta system?
Jag började fundera på att koka vatten, med en typ pelletspanna, så att ångan kan driva en generator. Finns såna system? (förutom våra kärnkraftverk då
Finns det elverk som kan starta och stoppa utifrån energin som behövs? Viktigt är ju att man kan fjärrstyra systemet
.
jag har en stuga i Gästrikland, paradiset på jorden i min mening. Ursprunget är en 1600-tals timmerstuga, min far byggde en moderna stuga för 10 år sedan och nu funderar jag på att bygga en stuga till mig.
Problemet är energiförsörjningen. Idag saknas el, det är ca 3 km till närmaste anslutningspunkt, och vi har fått en offert på ca 500000:- för att dra in el.
Idag har den modernare stugan solfångare och batteri-system. Men det fungerar dåligt, framför allt nu under vintern. Och man får stödja mycket med elverket.
Än mer väsentligt är värmen. Det tar nästan två dygn att få upp temperaturen i väggarna när det är minusgrader ute, så även om det bara är två timmar från Stockholm så blir en helgtur knappt möjlig.
Jag började titta på en pelletspanna, alternativt pelletskamin. Men de kräver el, jag lyckas inte hitta någon som kan gå på 12v.
Kan ni hjälpa mig, hur gör man. Vad finns det för smarta system?
Jag började fundera på att koka vatten, med en typ pelletspanna, så att ångan kan driva en generator. Finns såna system? (förutom våra kärnkraftverk då
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor batteribank har du i dagsläget? Det lär vara möjligt att driva en pelletskamin med el från en växelriktare. En utmaning kommer att bli hur man får systemet att vara standby utan att ha för hög standbyförbrukning som tömmer batterierna.
Ett pelletseldat kraftvärmeverk i miniatyr är ju en tilltalande tanke. Men om du skall få det pålitligt och möjligt att fjärrstyra är jag inte säker på att det blir billigare än offerten du har på att dra fram el. Att fjärrstyra ett dieseldrivet elverk lär låta sig göras betydligt enklare.
Ett pelletseldat kraftvärmeverk i miniatyr är ju en tilltalande tanke. Men om du skall få det pålitligt och möjligt att fjärrstyra är jag inte säker på att det blir billigare än offerten du har på att dra fram el. Att fjärrstyra ett dieseldrivet elverk lär låta sig göras betydligt enklare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Solceller och batteri borde väl vara det smidigaste? Efter nätanslutning då.
Här kanske finns lite inspiration?
https://www.alternativ.nu/index.php?PHPSESSID=1f5f3dfa0afafb5a59f3f5c8b062cb94&board=53.0
Här kanske finns lite inspiration?
https://www.alternativ.nu/index.php?PHPSESSID=1f5f3dfa0afafb5a59f3f5c8b062cb94&board=53.0
Men för uppvärmning har jag svårt att se att en sådan installation skulle ge något som skulle kunna värma upp en stuga under vintertiden.Johannes Carlsson skrev:
Däremot att ge spänning till övervakning/styrutrustning som kan dra igång en dieselgenrator borde vara möjligt.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Har inte exakt koll på hur stort batteriet är idag, men det är för litet och behöver expanderas. Det kanske kan räcka om man helt enkelt har en tillräckligt stor batteribank.
Problemet med solceller är att det är minimalt med sol under vinterhalvåret, och den lilla som möjligen går upp över horisonten täcks av skogen runt om.
Problemet med solceller är att det är minimalt med sol under vinterhalvåret, och den lilla som möjligen går upp över horisonten täcks av skogen runt om.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Desutom så har den en tendens att snöa en hel del, som man då måste vara där för att ta bort från panelerna
Här är en intressant lösning. Frågan är hur länge den kan stå utan tillsyn.
http://users.abo.fi/twesterl/hybridkraftverk.pdf
@lat Har du sett en lösning med peltierelement som ger 70W? De brukar vad jag förstår ha en verkningsgrad på enstaka procent. Så det krävs ganska mycket värme också.
http://users.abo.fi/twesterl/hybridkraftverk.pdf
@lat Har du sett en lösning med peltierelement som ger 70W? De brukar vad jag förstår ha en verkningsgrad på enstaka procent. Så det krävs ganska mycket värme också.
http://www.elinstallatoren.se/inneh...-i-kallaren-nu-ar-det-vatgasdrift-som-galler/
Hittade inga priser så förmodligen dyrt...
Hittade inga priser så förmodligen dyrt...
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
A Avemo skrev:Här är en intressant lösning. Frågan är hur länge den kan stå utan tillsyn.
[länk]
Mycket intressant!! Då bygger man sig en egen kraftstation med flera olika möjligheter till kraft. Systemet blir redundant och hyfsat miljövänligt. Det blåser ofta en del och då från sjön, oftast, vilket skulle ge nyttan av vindkraften. Tack för info!
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
[QUOTE="Avemo, post: 2908129, member: Har du sett en lösning med peltierelement som ger 70W?.[/QUOTE]
Har aldrig hållit på med sånt här men är av olika skäl lite nyfiken nu. Bl.a Conrad har dylika på 65W
https://www.laddaute.se/termoelektrisk-generator.html
Har aldrig hållit på med sånt här men är av olika skäl lite nyfiken nu. Bl.a Conrad har dylika på 65W
https://www.laddaute.se/termoelektrisk-generator.html
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Det har du helt rätt i. Vill ändå skapa mig en uppfattning om vad som finns för lösningar. Och så är det lite roligt att få höra alla era smarta tankarE etompau skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Kostar verkligen anslutningen 500’..? Hur långt har du till närmaste transformator?
