Kan man se på betongens yta om golvvärmen läcker? Tränger det igenom?

Betongen är naken, inget spackel och inga klinker.
 
H
Hur länge har det läckt som du tror, när lades betongen, hur lång tid har provtryckningen varit sjunker trycket, osv
Många faktorer att räkna med. Beror även på läckan storlek ( om det finns någon ) djupet som GV ligger, samt att det kan ta lång tid innan det fuktar
 
Sällan golvvärmeslang läker om det inte är någon yttre påverkan på den tex om någon satt en spik igenom eller frysning. Bästa sättet är att sätta tryck på den med manometer å kolla slinga för slinga så man isofall vet vilken slang som ev läker
 
Slangen blev misshandlad i samband med gjutningen och slangen vek sig på några ställen. Vi rätade ut och lade tillrätta men att byta slang var för sent. Den ligger på ca 3-5 cm djup och är en ganska tunn 8 mm slang.
 
Det märks tydligt under gjutning om slangen börjar läcka. Var du med under gjutning eller har möjlighet att fråga de som gjöt?
Aldrig varit med om att man väntar såpass länge så att betongen bränt för att börja åtgärda, men då hänvisar jag till andra inlägget.
 
Att du/de inte provtryckte slangen om man vet att den blivit misshandlad, taskigt läge att gjuta in skadorna..

Visst tål dessa slangar frysning?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Att du/de inte provtryckte slangen om man vet att den blivit misshandlad, taskigt läge att gjuta in skadorna..

Visst tål dessa slangar frysning?
Jag tror inte att vi ska anta att de inte provtryckt innan, eftersom det tydligt framgick att de skadades under gjutning.
 
Frågan var alltså om läckande vatten från golvvärmeslangen tränger upp så att man kan se var läckan är?

Det faktum att en skadad slang kan ha gjutits in är inget jag kan ändra på i dagsläget.
 
peter_fransson peter_fransson skrev:
Frågan var alltså om läckande vatten från golvvärmeslangen tränger upp så att man kan se var läckan är?

Det faktum att en skadad slang kan ha gjutits in är inget jag kan ändra på i dagsläget.
Det går väl att provtrycka.... å är det inte lagt något tätskikt å kakel kan man väl bila upp å laga. Å som jag skrev förut så är det sällan golvvärmeslang läker om det inte är yttre påverkan å ett veck på slang är förmodligen inte orsak till läckage
 
H
H Husqvarna220Ac skrev:
Visst tål dessa slangar frysning?
Dom spricker om dom fryser,tål det inte
peter_fransson peter_fransson skrev:
Frågan var alltså om läckande vatten från golvvärmeslangen tränger upp så att man kan se var läckan är?
Har ni provtryckt nu,och vet vilken slinga det, så fin det bar två alternativ 1 sätta tryck på den och hoppas att blöter betongen eller skipa den helt om den ligger i centrum av huset
 
Vet du inte vart ev skadan finns då? Eller går det att sätta tryckluft och lyssna? Alt använda värmekamera eller dyligt? Och bila upp golvet..
 
  • Gilla
peter_fransson
  • Laddar…
Jag lyckades också skada värmeslangen när jag gjöt platta till gäststugan. Hann tyvärr lägga golvet innan golvvärmen kopplades på. Bröt upp golvet efter konstaterad läcka. Det var då ingen tvekan om var läckorna fanns. Det var tydliga rosor över läckorna, som då enkelt kunde bilas upp och lagas.
 
  • Gilla
peter_fransson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.