Jag tror att jag har en triac-enhet liggandes överbliven sedan jag hade en iqtherm installation i ett tidigare hus. Var bor du någonstans? Jag kan inte garantera funktionen.... det var typ 10 år sedan den användes kanske.

bonnier bonnier skrev:
Jag tror att jag har en triac-enhet liggandes överbliven sedan jag hade en iqtherm installation i ett tidigare hus. Var bor du någonstans? Jag kan inte garantera funktionen.... det var typ 10 år sedan den användes kanske.
Bor i Stockholmsområdet

Någon som sitter på 400V IQtherm triac-enheter som kan tänka sig att avvara en (eller flera)? Jag har "helt plötsligt" en trasig (av totalt 10 som jag använder) och jag har inte alls tänkt mig att i närtid byta ut detta.....

Tyvärr har jag inga till övers. Men om du inte skulle hitta 400V men bara 230V så tror jag att enda skillnaden dem emellan är trafon. Så jag antar att man kan bara köpa rätt trafo och byta ut så har man sedan rätt sort.
Det finns ju också en TR som används när man vill koppla flera element till samma grupp. TR är samma som TR/P men utan trafo. Kanske man kan ta en TR och löda dit trafon och så har man en TR/P.

bonnier bonnier skrev:
Hej, Har Du kvar fortfarande? Är det 230V eller är det 400V?

T ThoDah skrev:
Hej, Har Du kvar fortfarande? Är det 230V eller är det 400V?
Ursäkta... jag hade alldeles glömt bort detta ! Jag tycker det verkar som både och.... Hand håller en etikett på en IQTherm TRIAC-enhet med tekniska specifikationer och tillverkarinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det något som kan komma till användning?

bonnier bonnier skrev:
Ursäkta... jag hade alldeles glömt bort detta ! Jag tycker det verkar som både och.... [bild]
Hej,

Tack för snabbt svar.
Men tyvärr, den Du har hjälper mig inte. Du har en TR, jag behöver en TR/p. TR är en IQTherm utan transformator (därför kan den hantera såväl 230V som 400V). Men jag behöver med transformator för att mata tillhörande EL (displayen). Jag har för mig att TR (utan /p, alltså den som Du har) används i någon typ av "slav"-styrning. Jag har endast TR/p i min installation.

bonnier bonnier skrev:
Ursäkta... jag hade alldeles glömt bort detta ! Jag tycker det verkar som både och.... [bild]
Men det är ju möjligt att jag kan skulle kunna koppla denna TR parallellt med min TR/p. Eftersom trafon på min trasiga TR/p verkar funka men inte själva triarc delen.
Kontakta mig gärna på min vanlig mail: thomas@darmark.net

Jag skickade dig ett PM.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
T ThoDah skrev:
Vad jag kan förstå så finns det inga reservdelar alls att få tag på.
Zone Control tog över efter IQtherm, därefter tog ett företag som heter Produal över Zone Control. Produal finns kvar men har helt lagt ned IQtherm spåret och dom har inte något kvar kvar alls. Tex inga reservdelar. Osnyggt av Produal tänker jag, men det är så det är.
Nu har jag lagt upp en IQtherm manual som pdf här http://www.iqtron.se/IQtherm.htm
Hittar tyvärr inte den senaste manualen för EL som pdf, om någon har den så maila gärna så att jag kan lägga upp den också
Mvh Kenneth

• Gilla
se_jazman och 1 till
  • Laddar…
Om någon behöver någon enhet så har jag 3st 230voltare och 3st 400voltare,samt 6st runda enheter med kabel.

• Elektriska TRIAC-enheter märkta med 400V och 230V från IQTherm.
    Skapa konto
  • En kartong fylld med vita runda enheter med kablar, avsedda för elektrisk installation.
    Skapa konto
Hej,

Perfekt! Jag tar gärna hand om alla tre TR/p 400V !
Hur, rent praktiskt?

/Thomas

T ThoDah skrev:
Hej,

Perfekt! Jag tar gärna hand om alla tre TR/p 400V !
Hur, rent praktiskt?

/Thomas
Dom ligger hos morsan just nu,men hämtar dom i helgen ,så kan jag skicka till dig. Messa mig så tar vi det vidare den vägen. 0706944667

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.