Hej
Jag har precis köpt ett hus byggd 1948 med ca 110 kvm i Kronobergslän. Den drivs med en focus pellets panna med gamla "tjocka" radiatorer. Jag är sugen på att byta uppvärmningssystem för kåken . Jag har märkt att väldigt många av mina grannar har antigen bergvärme eller jordvärme , dock få som kör luft vatten . Jag undrar om någon nyligen har införskaffat berg eller jordvärme och vad det skulle kosta totalt. Tack för tips på förhand. :)

Jag har ett hus på 150 + 70 m2 byggt 67 och då jag gick i samma tankar så tog jag in offert på detta. Skulle kosta mig ca 120tkr men då ville jag också ha ett kylagg på övervåningen.

Tyvärr fick jag skrota iden då värmen i ett bergvärmesystem inte skulle orka med mitt vardagsrum och kök med befintliga element då det ett lågtempsystem. Skulle bli tvungen att lägga golvvärme i ca 60m2 på befintlig platta. Detta var inte inräknat på offerten jag fick.

• Gilla
bisha
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Jag har ett hus på 150 + 70 m2 byggt 67 och då jag gick i samma tankar så tog jag in offert på detta. Skulle kosta mig ca 120tkr men då ville jag också ha ett kylagg på övervåningen.

Tyvärr fick jag skrota iden då värmen i ett bergvärmesystem inte skulle orka med mitt vardagsrum och kök med befintliga element då det ett lågtempsystem. Skulle bli tvungen att lägga golvvärme i ca 60m2 på befintlig platta. Detta var inte inräknat på offerten jag fick.
Tack för infon . 120tkr för allt m( borrning+ pump och kylagg på ovanvåning ? Det låter billigt :)

B bisha skrev:
Tack för infon . 120tkr för allt m( borrning+ pump och kylagg på ovanvåning ? Det låter billigt :)
Som redan sagts, funkar bergvärme mindre bra med högtemperatur rad, bäst är golvvärme..

Jordvärme är nog billigare om man har bra mark och tillgång till grävare. Ska man köpa tjänsten blir det nog nästan lika dyrt.

• Gilla
bisha
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.