En kunnig rörmockare skulle säkert kunna svar direkt ja eller nej på frågan men jag tänkte ändå presentera lite siffror. Jordvärmepumpen placeras i en intilliggande byggnad och en kulvert dras till huset. Där har jag fått golvvärmen projekterad av LK. Enligt LK så behöver mitt system 390 l/h vilket blir ca 0.11 l/s med ett max tryckfall på 8,4 kPa, dock har jag 2 radiatorer på övervåningen som också behöver vatten och dom siffrorna tar jag nästan helt från luften så säg 0.09 l/s så är mitt värmesystem uppe i jämna 0,2 l/s. Med det flödet genom kulverten får jag ca 0,1 kPa/m och på 32m blir det 3,2 kPa vilket blir totalt 11,6 kPa och med lite luftsiffror för radiatorerna, säg 8,4 kPa även för dom så blir det jämna 20 kPa. Enligt Nibes data på pumpen borde cirkulationspumpen klara det ganska precis 0,2 l/s och 20 kPa, annars finns ju läge 2 och 3 också. Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? Dock kommer dessa 2 radiatorer på övervåningen att ersättas med 5 slingor golvvärme i framtiden men det kanske går jämnt ut? I alla fall borde dessa 5 slingor inte ge mer än dom 7 som är på nedervåningen?
Jag blev lite orolig att jag får fel skåp då det inte fanns plats för någon cirkulationpump, så jag kanske måste ha ett till skåp för den, men verkar som att jag klarar mig med ett KF RF 5-9. Inte det lättaste att få plats med dessa kolosser.
LK golvvärme
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uponor kulver Ø32
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Niber Fighter 1235 6Kw