Hej,
I den del (köket och vardagsrummet) av mitt hus kommer det inte vara riktigt varmt när jag eldar, så fundera jag att ha en liten kamin till i vardagsrummet så det kan värmas upp extra .
Jag har en Husqvarna No. 800 som står nu som dekoration, flera säger att den går bra att använda igen för vedeldning. Jag undrar bara om det är tillåtet att elda med så en gamla kanin angående tätning, av rökgaser o allt på kaminen själv.
Ska fråga sotaren men jag hoppas att en här på forumet vet en lite om det också.
Andra frågan är, den gamla anslutning för den här kaminen ditter i vägen och kommer ut under takrännan, kan man fortfarande används så en anslutning eller behövs röret kommer över nocken idag enligt lag?
I den del (köket och vardagsrummet) av mitt hus kommer det inte vara riktigt varmt när jag eldar, så fundera jag att ha en liten kamin till i vardagsrummet så det kan värmas upp extra .
Jag har en Husqvarna No. 800 som står nu som dekoration, flera säger att den går bra att använda igen för vedeldning. Jag undrar bara om det är tillåtet att elda med så en gamla kanin angående tätning, av rökgaser o allt på kaminen själv.
Ska fråga sotaren men jag hoppas att en här på forumet vet en lite om det också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra frågan är, den gamla anslutning för den här kaminen ditter i vägen och kommer ut under takrännan, kan man fortfarande används så en anslutning eller behövs röret kommer över nocken idag enligt lag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver ju ha en skorsten med en viss längd på till kaminen för att få en bra funktion.
Skorstenen har ju fler uppgifter än att släppa ut röken från kaminen.
Drag är tillexempel ganska viktigt för kamninen funktion.
Sedan vill du nog för grannsämjan släppa ut röken över taket.
Skorstenen har ju fler uppgifter än att släppa ut röken från kaminen.
Drag är tillexempel ganska viktigt för kamninen funktion.
Sedan vill du nog för grannsämjan släppa ut röken över taket.
Det finns regler om eldstäder beträffande utsläpp. Vid nyinstallation måste man med bygganmälan lämna in papper som visar att eldstaden uppfyller dessa krav. Av den orsaken kan det bli lite struligt att få bygganmälan godkänd till din kamin. Det går att få dispens om det går att visa att det historiskt funnits en liknande eldstad på den platsen eller något sådant. Men du gör det enklare för dig om du köper en ny eldstad. Dessutom kommer en ny eldstad att vara bättre i många avseenden. Kaminen på din bild ser ut att vara avsedd att elda koks i. Det går att elda ved i den i alla fall, men det blir smutsigare rök och det är inte en lucka som är utformad för att bekvämt få in ved.
Dessa kraven har väl tagits bort igen? Blev för mycket pappersarbete jämfört med vinsten med detta.A Avemo skrev:Det finns regler om eldstäder beträffande utsläpp. Vid nyinstallation måste man med bygganmälan lämna in papper som visar att eldstaden uppfyller dessa krav. Av den orsaken kan det bli lite struligt att få bygganmälan godkänd till din kamin. Det går att få dispens om det går att visa att det historiskt funnits en liknande eldstad på den platsen eller något sådant. Men du gör det enklare för dig om du köper en ny eldstad. Dessutom kommer en ny eldstad att vara bättre i många avseenden. Kaminen på din bild ser ut att vara avsedd att elda koks i. Det går att elda ved i den i alla fall, men det blir smutsigare rök och det är inte en lucka som är utformad för att bekvämt få in ved.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vedspisen-far-gront-ljus-igen
Har inte tagits bort än men kommer antagligen tas bort
Klicka här för att svara