L
lordi: [citat] Om du inte har termostater så spelar det rent tekniskt ingen roll om du stryper radiatorn på tilloppet eller returen. Men jag misstänker ändå att det redan finns en justeringsmöjlighet. Ett ettrörssytem har alltid en bypass som låter flödet gå vidare till nästa radiator. Där justerar man hur mycket som ska gå förbi radiatorn och resten av flödet går då igenom radiatorn.
9 svar · 2,2k läst
Demmpa
Demmpa: @RoBo håller med om att den inte är snygg men som jag skrivit tidigare så är det inget som kommer synas när rummet är möblerat. Sedan så är jag bara en glad amatör, har inte gjort särskilt många bockningar. Sedan är jag en ekonomisk smålänning/ölandstok.
30 svar · 6,4k läst
·
Tomture61
Tomture61: Tror inte det sitter ngn extra shunt idag till värmesystemet , möjligtvis kan det behövs när ö-våningen kopplas in . OBS att den extra cp är avslagen och sitter på fördelaren , cirkulationen sköts idag av FLVP.
4 svar · 1,1k läst
A
Avle: Ingen kände sig manad till att bidra men jag kan ju uppdatera tråden enligt följande. Vid närmare utforskning upptäckte jag att det inte var termostaten som var trasig utan överhettningsskyddet. Det finns en separat termostatenhet men den fungerar fortfarande bra så jag kopplade helt sonika bort överhettningsskyddet. Inte helt optimalt kanske men, jag ska se kanske att det finns att köpa
1 svar · 4,0k läst
·
P
Poul R Jensen: Hej kan ni ge mig ett bra förslag. Jag har på övervåningen en vattenburen vedpanna och i kld. en oljepanna och akkutank på 500 l.. Det er mit önska att när jag om dagen är slut med at vedilda kan värmen komme från akkutanken och att ha oljebränderen som reserve ellar till semestertid.
0 svar · 1,0k läst
V
Vante: Hur mycket får det bygga upp, parkett + isolering?
3 svar · 1,0k läst
janwide
janwide: [citat] Tack. Nu har det löst sig!
3 svar · 1,7k läst
T
Trikas: Ok. Men om det nu är luft är det inte märkligt att ljudet bara hörs på morgon, och bara vid dessa temperaturskillnader? För inte tar det väl ett dygn för vattnet att ta sig igenom systemet så luften passerar samma tidpunkt varje dag? Om det är luft, betyder det att det är läckage någonstans eller kan det bli så ändå?
3 svar · 2,7k läst
·
K
Krypstocken: Uppskattningen är 20000kWh uppvärmning och 5000kWh hushållsel. Det finns inget värde på nuvarande hus, tidigare ägsre(2 pensionärer) förbrukade totalt 11000 inkl en luft/luft pump men vi har byggt om och tillägsisolerat och har ”mycket mer” hushållsmaskiner. Huset är på ca140m2 och från 1916, men har fått 30cm glasull på vind,/tak och 45+70mm i väggarna dant ångspärr etc så
6 svar · 5,1k läst
·
N
Niklaspe: Hur pass nära huset kan man lägga kollektorslangen? Älvsbyhus på plintar, sandbacke. Kan man lägga kollektorslang över inkommande VA, avloppp? (ligger på 3,5m djup) Kan man gå ihop med slingan ett par meter runt en knut, typ till 0,5m? Påverkas något den korta sträckan?
0 svar · 1,4k läst
N
Nytt användarnamn 2021: [citat] [citat] Min erfarenhet säger att utomhusgivare till Smatrix-systemet är ett absolut måste om du vill få autobalanseringsfunktionen att fungera tillfredställande. Du kan lösa detta enklast genom en trådlös T-163 termostat och en extern NTC-givare mätkropp.
27 svar · 8,0k läst
N
Nytt användarnamn 2021: [citat] Du har gjort rätt under förutsättning att du vill nyttja autobalanseringen. Problemet med autobalansering är dock enligt min erfarenhet att det fungerar rätt dåligt så länge inte reglercentralen X-165 får information om rådande utetemp. Du behöver lösa detta förslagsvis med en Termostat T-163 samt en NTC-givare och para in detta som en systemenhet i X-165. Först när
3 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: 16mm draget dolt till varje radiator är också snyggast! (y) Det finns ingen anledning att undvika skyddsröret. Dumt att snåla in på det! Angående isoleringen så är den inte något viktigt, den lilla spillvärmen tillgådoses ju endå i huset. Och rören ligger väl ändå i husets isolering.
15 svar · 13,8k läst
·
T
Tolin80: Och där är trycket borta igen.. [bild] [bild]
7 svar · 3,5k läst
·
E
EBR: [citat] Har inte kommit så långt än. Vad rekommenderas ? Borrhål är 120m till botten, håller på att ta in offerter på nedläggning kollektorslang. Är det Nibe pump som gäller?
14 svar · 3,4k läst
C
Chris11: Fuktkvoten var väldigt låg, hyvleriet egentorkade allt. Vi har väldigt välisolerat så har de slingorna rätt lågt ställda men är mest för komfort. Har inte märkt några som helst problem. Skruvade golvet i noten cc40 och det rör sig minimalt, inga missljud från plåten under.
5 svar · 4,3k läst
Demmpa
Demmpa: Eftersom det ska dit ett skjutdörrsparti som tar i rören om dom sticker upp några cm så kommer ett antal frågor mm. Vad är det för skjutdörrsparti? Kommer det sitta fast i golvet på något sätt? Eftersom det är ett så kallat flytande golv så är rekommendationen att inte skruva fast något genom golvet. Ni kanske behöver ta bort lite av parketten för att få fast underlag till
14 svar · 5,3k läst
·
J
Josth: Såg också att du bor i Dalarna och då behöver man nog kolla extra på energikraven vid nybyggnation. Beroende på var i Dalarna kan det bli rejält kallt och LVVP tappar i effekt med sjunkande utetemperaturer. Olika mycket för olika modeller. NIBE har en tillsats, F135, som kan återvinna frånluften i kombination med LVVP. Annars kanske man väljer FTX ventilation.
2 svar · 1,3k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Blir mycket rör om du ska få ut 500W. 22 rör typ 25 W/m vid 50 grader vatten 20 grader rum. Så 20 meter rör.
6 svar · 6,5k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Tjena...inte direkt måste jag säga..skulle vara intressant att få veta skillnad förrutom de inbyggda kopplet i Thermopanel
5 svar · 5,4k läst
J
jesper33: Går inte att ha 1 pump till 2 shuntsystem om dom ska ha olika värme, annars en shunt och 1 pump till allt Två system med två shuntar, då behövs 2 pumpar.
1 svar · 1,3k läst
U
Ullis58: Toppen tack för svar Ullis
2 svar · 1,9k läst
L
Lärospånet: [citat] Det kan påverka effektiviteten negativt ja. Viktigast är dock att se till så att flödet uppåt inte begränsas på något sätt och därmed minskar skyddet mot kallras.
1 svar · 1,1k läst
L
lordi: [citat] Auto bör man undvika för mest ekonomisk drift, eftersom den då försöker hålla exakt inställd temperatur. Blir det lite varmare av t ex solinstrålning eller liknande så går den över i kyla istället.
4 svar · 5,0k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Inköpspriset. Tycker själv inte att elektrisk termostat är nödvändigt i ett gym och då finns många oljefyllda "budget" element att välja på.
11 svar · 2,4k läst
N
Nytt användarnamn 2021: Hej, om ingen begränsning är programmerad är det +5 grader i botten och +35 grader som max.
4 svar · 3,9k läst
S
Smajten: Nu har första elräkningen för hel månad kommit efter konverteringen 1640 kWh jämfört med 4300 kWh Mars 2018. :D
8 svar · 4,6k läst
Krilleman
Krilleman: Avstängningsventilen är helt OK. Den finns fortfarande kvar på inkommande ventilrör "idag". https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-armatur/produktsortiment/beredararmatur/ventilror/lk-508-aquanode_77747340.aspx Är skvallerröret öppet och det inte kommer vatten när du vrider på din säkerhetsventil så börja med att endast byta själva säkerhetsventilen! (y)
13 svar · 7,8k läst
D
Daniel 109: Om du framöver vill ha golvvörme så tycker jag att du lägger det. En elpanna är inte dyr och kan vara en tillfällig lösning. Annars finns det ju luft-vattenvärmepumpar. Fördelaren brukar man försöka placera nära de aktuella golven snarare än värmekällan. Den kan sitta i källaren.
6 svar · 1,5k läst
john68
john68: Jag hade nyligen problem med min och läste på lite. De (Termostaterna) har en hållbarhet på 2-3 år beroende på hur ofta de öppnar och stänger. Rinkabyror.se är billigast. under 400. Men mitt problem var att pannan punktkokade. =dålig cirkulation. Du kan oxå prova att ta ur bottenpluggen på laddomaten och rengöra.
7 svar · 983 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.