Hej,

I källaren står en vedspis Kockums no. 326.
Jag har eldat i den en gång, men delvis inte tillräckligt drag. När jag stängde vedlådan då släckte fyren nästan.... Öppnade jag den igen, gick det bra igen.

En dammig vedspis Kockums no. 326 i ett hörn av en källare med öppen lucka och synlig del under ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet att skorstenen är sotat inte lång tid sedan och har kollat även på taket och det finns ingen fågelbo. Veden som jag eldar är torr.

Nu undrar jag om det kan vara spjället som är inte öppet, men jag hittar inget spjäll!

Spisen är direkt genom väggen inkopplad till skorstenskanalen och där finns också ingen spjäll i kanalen eller väggen.

Närbild på en dammig, använd Kockums vedspis no. 326 med synliga reglage och en lucka för luftningskanalen.
Skapa konto
Gammal vedspis Kockums no. 326 med synliga kokplattor och stängd vedlåda i en källarmiljö.
Skapa konto

Sista som jag undrar, vilken funktion har delen på botten under ugnen (bild nedan) och varför finns det en liten lucka till luftningskanalen?
Insidan av en Kockums No. 326 vedspis med synlig nummer, aska och en liten, öppen lucka.
Skapa konto

Åsa Lund
Mitt under ugnsluckan finns en liten lucka. Där ska du sota, LÅNGT in.

Claes Sörmland
Precis, sotluckan går till bottnen av rökkanalen som vanligen går rakt uppåt.

Spjället borde sitta på väggen ovanför spisen. Kanske har det renoverats bort och putsats över? Kolla med en stor stark neodymmagnet.

• Gilla
RoTDanne
  • Laddar…
Eldade du nog länge så du fick upp temperaturen i skorstenen?
Man kan få elda i sotluckan för att få nått vettigt drag i spisen vid första eldningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.