Byggahus.se

Montering Nibe F1255

416 läst  9 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    hej!
    Skall montera in en nibe 1255 för bergvärme.
    Borrning skall ske i augusti men den ska kopplas in nu och gå på el så länge.

Nu kommer min fråga:
    Har enbart vattenburen golvärme, inga radiatorer. Bravida som jag köpt pumpen av hävdar jag behöver 2 expansionskärl. Ett på brine-sidan och ett på värmesidan. Golvvärmesystemet är beräknat på ca 100liter i slingorna i golvet.
    Behöver jag verkligen 1st 25liters expansionskärl för den slingan?

Den andra är, behövs en extern cirkulationspump på golvvärmekopplet?

Får hjälp av en rörmokarekompis att koppla in det men han har inte kopplat så mkt nibe förut.
    Tacksam för svar.

2. D
    Medlem Nivå 6
    Kärlets uppgift är att kompensera för volymförändringen som sker på vätskan när temperaturerna förändras. Brine-sidan är inte förbunden med värmesystemet därför behövs både expansionskärl och säkerhetsventiler på både systemen. Oftast använder man sig av ett plastkärl till brine-sidan, men det är absolut att föredra ett riktigt expansionskärl, då blir inte placeringen av kärlet lika viktig.

Cirkulationspumpen som sitter i maskinen bör vara god nog för att ensam klara av systemet.

Lite oroväckande att en ”rörmokarkompis” inte kan svara på dessa enkla frågor då det är grundläggande kunskaper som inte är produktspecifika för Nibe.

• Laddar…
  3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Kanske inte så enkelt ändå.....:)

Angående cirkulationspumpen så handlar det inte om att orka pumpa runt vattnet, det klarar den interna pumpen av. Problemet är att om man kör pumpen på sådan hastighet att man får lagom temperaturfall över golvet, så blir skillnaden för liten mellan in och ut på värmepumpen. Jag antar att nibe beskriver detta i manualen.

Har försökt få till detta här hemma då jag ska montera bort en gv-shunt som inte längre behövs, men det gick inte att få komfort och bra driftsläge samtidigt med bara en c-pump.

4. D
    Medlem Nivå 6
    Självklart finns det fall där en extra cirkulationspump kan behövas. Den problematiken du beskriver beror oftast på höga tryckfall, och då framförallt på matningsledningarna till fördelarna. Lägger man slangen efter dimensioneringen och gör flödesinjustering av slingorna enligt anvisningarna så är det i regel inte några problem. Men många rörmokare stirrar sig blinda på effekttabellen för rördimensionerna vilket inte är helt rätt, man måste även ta hänsyn till sträckans längd och tryckfallet.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    ....hur menar du att man, i ett perfekt läge utan tryckfall, får deltaT X över fördelarna och deltaT Y över VP? Tycker den ekvationen är svår utan två c-pumpar.

Har ingen större erfarenhet på detta område, har alltid haft en gv-shunt, men nu när den ska bort ser jag problem.

6. D
    Medlem Nivå 1
    Precis, jag är med på varför det behövs. Frågan handlade mer om det är befogat med ett 25liter stort på en anläggning på 100liter.
    Att det behövs på brinesidan säger jag inget om.

Nu är min rörmokare min svärfar som är pensionerad sen något år. Så han känner sig väl mest lite osäker. Kröka rör och de kan han mkt väl med han blir lite osäker kring nya pumpar etc...

Det med cirk-pumpen verkar vara en svårare fråga.

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ring å prata med Nibe, dom vill hjälpa till. Jag skulle tveklöst förbereda för att kunna ha två pumpar.

8. D
    Medlem Nivå 1
    Det blir två pumpar. Pratat med dom nu, det skulle gå med bara den i VP men den skulle gå bättre och jämnare om den fick jobba mot en extern.
    Angående expansionskärl kunde dom tycke det var lite overkill med ett expansionskärl med kapacitet för en fjärdedel av hela systemets volym.

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Fick du ett förslag på exakt hur det ska kopplas med två pumpar?

10. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Som sagt två kärl behöver du eftersom det är helt skilda sidor men volymen på värmesidan kan du hålla minimal. Vet inte hur små kärl du kan få tag på normalt som privatperson men allt över 10 liter är till och med förbi tumregler för system med större sving i temp. Så skulle du hitta ner mot 5 liter funkar det utmärkt i din systemtyp.

Två pumpar är också bra givetvis skulle man kunna köra med en men om man vill "transformera" lite sett till medeltemp osv kommer flödesskillnaden kräva pumpning i två led. Enklast skulle jag tänka mig att man skiljer sidorna åt med en justerbar "kortslutning" tvärs primären. Kräver i stort inte mycket extra i delar mot vad man ändå normalt har och så blir man helt flexibel.