8 586 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Backventil på VVB - krav? - vill tömma VVB med tryckluft
Hej
Jag har installerat en ny VVB i sommarstugan på landet. Den råkar sakna tappventil, och inlopp på ovansidan. Detta ställer tlll problem när jag på vintern skall tömma systemet på vatten. För att tömma VVB (som jag inte vill montera ner varje år) tänkte jag köra trycklyft bakvägen i systemet (framlänges fungerar inte då utloppet i VVB sitter högst upp och det skulle bara bubbla igenom luft om jag förstår rätt).
Men att köra luft bakvägen hindras av backventilen som sitter på VVB. Därför är min fråga om det finns något som hindrar att jag helt sonika kopplar bort backventilen? Dess syfte verkar lite diffust vara att hindra att varmvatten går bak i systemet in i kallvatten. Då VVB är liten tror jag inte sådant problem är så stort.
Någon som vet om detta är möjligt? Risker?
Mvh Jakob.
Jag har installerat en ny VVB i sommarstugan på landet. Den råkar sakna tappventil, och inlopp på ovansidan. Detta ställer tlll problem när jag på vintern skall tömma systemet på vatten. För att tömma VVB (som jag inte vill montera ner varje år) tänkte jag köra trycklyft bakvägen i systemet (framlänges fungerar inte då utloppet i VVB sitter högst upp och det skulle bara bubbla igenom luft om jag förstår rätt).
Men att köra luft bakvägen hindras av backventilen som sitter på VVB. Därför är min fråga om det finns något som hindrar att jag helt sonika kopplar bort backventilen? Dess syfte verkar lite diffust vara att hindra att varmvatten går bak i systemet in i kallvatten. Då VVB är liten tror jag inte sådant problem är så stort.
Någon som vet om detta är möjligt? Risker?
Mvh Jakob.
Det brukar ibland vara en kombinerad avstängning/avtappning/backventil på ventilröret för beredare, då är allt klart bara att ansluta slangen och stänga går det ut i avtappningen. Annars som Krilleman skriver kan du använda säkerhetsventilen för avtappning en sån bör du åtminstone ha där.
Lägg in en bild på hur det ser ut så får du bättre anpassade svar.
Lägg in en bild på hur det ser ut så får du bättre anpassade svar.
Hej!
Säkerhetsventil finns. Allt är gjort enligt normen, dvs avstängningskran, backventil och sedan säkerhetsventil, in på kallvattensidan.
Jag är osäker på hur en säkerhetsventil fungerar. Kan man öppna den så att allt går ut den vägen? Jag vill minnas att jag försökte men det lyckades inte.
Har inga bilder här och ny - är inte på landet!
Säkerhetsventil finns. Allt är gjort enligt normen, dvs avstängningskran, backventil och sedan säkerhetsventil, in på kallvattensidan.
Jag är osäker på hur en säkerhetsventil fungerar. Kan man öppna den så att allt går ut den vägen? Jag vill minnas att jag försökte men det lyckades inte.
Har inga bilder här och ny - är inte på landet!
Säkerhetsventilen har ofta ett vred för att kunna funktionstesta den dvs om man vrider öppnar/stänger den ett par gånger per varv, vissa har istället en liten spak/hävarm för samma funktion. Vridtypen går bara att vrida åt ett håll ofta medurs och spaktypen får man lyfta/dra ut från ventilen för att öppna.
Det går bra att använda detta för avtappning desutom hålls ventilen i skick med rejäl öppning och spolning emellanåt. Du kan också kolla om det mittemot där säkerhetsventilen sitter på ventilröret (om du har sånt) finns en R15 propp där kan du i så fall sätta tex en enkel kikventil för avtappning.
Det går bra att använda detta för avtappning desutom hålls ventilen i skick med rejäl öppning och spolning emellanåt. Du kan också kolla om det mittemot där säkerhetsventilen sitter på ventilröret (om du har sånt) finns en R15 propp där kan du i så fall sätta tex en enkel kikventil för avtappning.
Hej! Min har ett vred som bara går att vrida åt ett håll. Men jag inbillar mig att jag inte lyckas få det att stanna i "öppet läge", dvs det hoppar ner till stängt hela tiden. Tänker du att man skall hålla det öppet manuellt under tömningsprocessen?
Mvh Jakob
Mvh Jakob
Vrid sakta på ventilen så kommer den att stanna på öppet , men det är bara lite , du kan koppla en gardenakoppling ( det är en 15 mm där ) med slang på den och blåsa , öppna en VV -kran så åker det ut
men tänk på att den s.k. armaturen som sitter under ska vara tom på vatten annars kan den frysa
men tänk på att den s.k. armaturen som sitter under ska vara tom på vatten annars kan den frysa
@rävlyan: tolkar dig som så här:
* koppla på slang på säkerhetsventilen (finns redan, den leds ut ur huset rakt ner på berget under)
* Koppla in trycklyft på varmvattensidan (typ i en kran)
* öppna säkerhetsventilen lite lite så den stannar öppen
* Blås på med tryckluft
* Sedan säkerställ att resten av systemet också är tomt!
Vad menar du med "den s.k. armaturen"?
Mvh Jakob
* koppla på slang på säkerhetsventilen (finns redan, den leds ut ur huset rakt ner på berget under)
* Koppla in trycklyft på varmvattensidan (typ i en kran)
* öppna säkerhetsventilen lite lite så den stannar öppen
* Blås på med tryckluft
* Sedan säkerställ att resten av systemet också är tomt!
Vad menar du med "den s.k. armaturen"?
Mvh Jakob
Mitt grundproblem är att varmvattensberedaren har alla kopplingar upptill, och det finns ingen tapp-ventil i botten. Jag tror att utloppet för varmvatten sitter högst upp i beredare, så om jag blåser från "kallvattensidan" så kommer inget vatten i beredaren tryckas ut i varmvattensidan.
Så därför tänkte jag blåsa från varmvattensidan varpå det mesta av vattnet borde ta sig ut i "kallvattenvägen". Antingen via säkerhetsventilen om det kan hållas öppen, eller om jag tar bort backventilen på kallvattensidan (då får vattnet rinna baklänges ur ur huset, vilket är enkelt att fixa - enskilt vatten som går enkelt att koppla bort!)
Hänger ni med?
Så därför tänkte jag blåsa från varmvattensidan varpå det mesta av vattnet borde ta sig ut i "kallvattenvägen". Antingen via säkerhetsventilen om det kan hållas öppen, eller om jag tar bort backventilen på kallvattensidan (då får vattnet rinna baklänges ur ur huset, vilket är enkelt att fixa - enskilt vatten som går enkelt att koppla bort!)
Hänger ni med?
Det är en sådan här:
kändes som ett kap när jag köpte den, man tänkte inte då på att det inte fanns avtappning. Inte gjort för vårt klimat kanske? Men den är liten så de kanske tänker att man skruvar loss den varje vinter....?
https://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-gorenje-gt15u-15l-underhangd.html
Därav hela problemet och jakt på lösning!
Mvh Jakob
kändes som ett kap när jag köpte den, man tänkte inte då på att det inte fanns avtappning. Inte gjort för vårt klimat kanske? Men den är liten så de kanske tänker att man skruvar loss den varje vinter....?
https://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-gorenje-gt15u-15l-underhangd.html
Därav hela problemet och jakt på lösning!
Mvh Jakob
Kollade den , den är vändbar ???? då ska in och ut som syns skifftas för att VV ska komma rätt .
Ser ingen annan utväg än att plocka ner den för total tömning , ska du blåsa den måste du montera bort
armaturen och koppla direkt luft till VV och låta vattnet gå ut i KV
Det kan bli någon liter kvar men den kommer inte att sprängas sönder
Ser ingen annan utväg än att plocka ner den för total tömning , ska du blåsa den måste du montera bort
armaturen och koppla direkt luft till VV och låta vattnet gå ut i KV
Det kan bli någon liter kvar men den kommer inte att sprängas sönder
Men det är ju just det jag vill göra, men koppla in trycklyft på annat ställe på VV-sidan, och sedan hitta en bra lösning för att låta vattnet åka baklänges. Det verkar finnas två vägar:
* Ut genom säkerhetsventilen om man kan "öppna" den
* Permanent koppla bort backventilen så att vattnet kan åka bakåt ut ur systemet (det var där min fråga började - vad är risken med att koppla bort backventilen?)!
Båda lösningar funkar för mig!
Någon liter vatten i botten lär väl inte spränga beredaren!?
Mvh Jakob
* Ut genom säkerhetsventilen om man kan "öppna" den
* Permanent koppla bort backventilen så att vattnet kan åka bakåt ut ur systemet (det var där min fråga började - vad är risken med att koppla bort backventilen?)!
Båda lösningar funkar för mig!
Någon liter vatten i botten lär väl inte spränga beredaren!?
Mvh Jakob