Värme allmänt
jesper33: Det är mitt källargolv och GV är ingjuten men har ingen betydelse om det är spånskivor där, det är GV under allt och det har heller ingen betydelse, bara att det blir lite stökigare att lägga GV om man ska undanta något, så lägg överallt
Zakalwe: [citat] Lägg i så fall golvvärme på alla plan på en gång. Det blir enklast att sköta, maximal COP och man slipper krångla med shuntar och olika värmekurvor. Vi värmer 181 kvadrat med enbart GV och 8kW bergvärmepump. Det räcker för att hålla 22.5 inne vid -20 utan utan att elpatronen kliver in.
roli: Varför inte ta kontakt med LK och be dem dimensionera och göra en specifikation över vad du behöver. Det har inte kostat mig någonting tidigare att få denna tjänst. Varken från Wirsbo eller nu senast LK.
Rostig_9000i_-88: Vilken typ av termostater hade du tänkt byta till? (Jag har samma typ som din övre bild och funderar lite i samma banor)
Stegatorparn: Större delen av Småland har en dimensionerande utetemperatur av -22°C. Med tanke på husets ålder och isolering kan kurvan hamna runt 50 till slut. Bara att prova sig fram.:)
Ovation: [citat] Med matningar menade jag två nya rör från värmekällan till en ny shunt. Det går bra att dra det via taket, men det kräver att du verkligen får systemet luftfritt för att det skall cirkulera ordentligt. Och sedan har bra koll på ditt system, för luften tenderar att bli kvar i högpunkten och orsaka cirkulationsproblem.
Stegatorparn: Har ingen erfarenhet av Viessmann, men valet av split-aggregat är vettigt, då utedelen aldrig kan frysa sönder vid strömavbrott.
Gräddan: Hej alla snälla som svarat!! Nu blev det så att jag anlitande muraren som installerat spisen och bad honom att fixa spjället. Det gjorde han, tre timmar tog det att demontera allt och mycket trixande med att få dit spjället samt skruva dit en mutter som håller det på plats. Räkningen skickade jag till firman jag köpt spisen av och .. se där!! (y) .. de betalade den. Hoppas spjället
Trenpa: Rörmokarna ska montera element på övervåningen i vårt nybygge på torsdag. Det är två typ Pexarör som sticker upp genom golvet till varje element. Skärs plasten av i golvnivå eller går den upp till elementet. Håller på och lägger golv och vill vet vad ifrån jag ska mäta.
ehlmatlab: Det kan jag göra. Det sitter en varmvatten slinga mellan ackumulatortank och huset för att tillgodose att varmvatten finns utan att behöva spola i kranarna så länge. Detta eftersom panna och ackumulatortank står i en separat byggnad en bit från boningshuset. Det sitter en backventil som ska hindra att varmvattnet går baklänges i vvc'n mellan pannrum och hus när man spolar i kranarna
Husqvarna220Ac: Vi har då inte kört vår Ext Cirkpump till golvvärmen på 7år, brukar köra den några sekunder varje år, inga problem. Stäng av den om den ej behövs, onödig energi. Arbetsbrytare eller egen säkring, alt så sitter CP på samma matning som shunt/centralen.
useless: Brukar även finnas inbyggt i en del svarta plasthattar.
Frändberg: Tack för svar. Slangen kände jag till, men efter att ha luftat av med den så låter cirkulationspumpen konstigt ändå, som om det vore luft i den. Jag ska testa det där med att vrida vredet till avluftningsfunktion.
Lulaua: Vi planerar att bygga ett enplanshus på cirka 130kvm i mellansverige. Golvvärme i plattan. Vad är rimligaste uppvärmningen? Är man dumsnål om man går på en frånluftsvärmepump? Finns det sådana som går att docka med en utedel och få någon form av luft/vatten med frånluft? Annars är det väl luft/vatten och ett ftx-system, känns lite overkill med kanske ändå är bästa vägen att
artvandeley: [citat] Vi har högtempsystem. Rören är 16 mm. Har förstått att det inte är superenkelt att lösa, så ska be rörfirman lägga lite tid på det så att det blir bra.
Jarlingar: Om termostaterna fungerar som dom ska så ska dom strypa bort värmen om det blir för varmt.
Pilling: Tack för ditt svar. Äger fastigheten. Huset är beläget i västra Götaland i vänersborgs kommun.och elementen är vattenburna.fönstren är 120 om jag minns rätt. De fönster som har element under sig är 2,4 meter lånt totalt.Rummet blir ca 50 kvm. Bygg år 1974.trä och tegelhus. Upplever att det är bra isolerat. Krypgrund som är fixat för 2 år sen.3 av väggarna ligger i solläge
jesper33: Har du rumsgivare ? Då ställer du ner till min, på pannan finns även en inställning som kan ställas till noll, då blir det ingen värmeut men allt annat fungerar. Det med att stänga av pumpen är inget bra,den har en förmåga att oxidera fast översommaren och startar inte till vintern, så låt den gå, kostar inte många ören, mot att ev, ha problem med att få fart på den eller rent
Hobbybyggaren78: [citat] Tacksam för ditt svar. Mina tankar har varit där, därav frågan. Problemet jag får om jag ska göra så är att jag antagligen får dra vattenslangarna på vinden. Känner en oro att jag skapar en riskkonstruktion.
jesper33: Klart det kostar lite med EL-panna , har du GV i plattan så räcker nog 3 kw att värma det, jag vet dom som satt in en liten VVB ( kostar inte många kronor ) för GV , men då får man styra tempen med termostaten på den. det går att ha en L/L-VP och samtidigt ha GV på tex 18 C , men det avgör du själv hur du gör
Rabbithole: Ventilationen klarar du utmärkt som du beskrivit. Sätt bara friskluftsventilerna på rätt ställe. FTX går också men onödigt i ett fritidshus. Den pumpen du länkat är jättebra. Den klarar enligt produktbladet att hålla 10 grader inne som lägst. Eller rekommenderar driftstemp 10-30 grader
Tobbeswim: [bild] jag håller också på med ett hemmabio bygge och undrar hur jag kan bygga in detta element. Väggen hamnar 20cm ut från befintlig betongvägg då jag ska bygga in högtalare i väggen.
pfb: [citat] Tack för feedback, det blev lite påskpyssel för mig och pappa https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-410#post-3267705 Det var första gången jag pulade med lin och kopplingar. Viktigaste lärdomen är nog att man behöver mindre lin än man tror.
Demmpa: Vad är det för märke/modell på den nya reglercentralen? Har du även shuntmotor till den?
Patzie: Då antar ja att man inte kan justera något själv?