Hej

Min fru och jag blev nyligen, efter många år i lägenhet, husägare. Vi bor sedan knappt 6 månader i ett 30-talshus med stort renoveringsbehov (men stor potential!). Huset har trästomme med två våningar och en hel källare. Även om vi verkligen bara borde prioritera de omfattande, mer grundläggande renoveringarna som måste göras (dränering, byte tak, osv) så kan man inte låta bli att försöka göra lite fint inomhus också. Vi har fått ordning på alla ytskikt på övervåningen och börjar nu närma oss nedervåningen.
Ett tvåvånings 30-talshus med mörk träfasad, gröna fönsterluckor och en frodig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Parallellt som vi skall byta ut den gamla oljepannan, som nu går helt på el, mot en luft-vattenvärmepump, är tanken att byta ut radiatorerna på nedervåningen mot vattenburen golvvärme. Huvudanledningen att byta till golvvärme är att bli av med radiatorerna för att därigenom kunna frigöra mer golvyta och göra rummen lite mer lättmöblerade. Vi gillar dessutom känslan av golvvärme. Radiatorerna på övervåningen, som är nyrenoverade, kommer vi behålla.

Eftersom vi varken har praktisk eller ekonomisk möjlighet att renovera hela nedervåningen på samma gång är planen att göra detta arbete rum för rum. Planlösningen på nedervåningen består av fyra rum (se bild, nedan) och tanken är att börja renoveringen i hallen och sedan arbeta oss igenom undervåningen medsols. Eftersom vi inte gärna vill ha flera fördelarskåp är jag lite rådvill kring hur vi skall planera själva läggningen av golvvärme när man inte drar hela systemet på samma gång. Min tanke är som sagt att ha ett fördelarskåp i rummet som är märkt arbetsrum (där det finns en lämplig garderob in mot hallen). När vi lägger om golvet i hallen kan vi då koppla in denna slinga genom väggen. Frågan är hur man sedan går vidare, kan man dra fram något slags skyddsrör eller matarrör till resten av rummen eller hur gör man? Vårt önskemål är att ha fyra separata slingor som, om möjligt, går att styra individuellt.
Svartvit planskiss av entréplan med fyra rum inklusive kök och toalett, numrerade mått och markerad grå yta för hallen.
Skapa konto

Jag har hittat någon enstaka tråd om detta med stegvis installation av vattenburen golvvärme när jag sökt i forumet, men ingenstans har jag hittat något riktigt uttömmande och handfast svar på hur man skall göra vid en stegvis golvvärmeinstallation. Jag har inte tänkt göra allt jobbet själv, men gillar tanken på att ha en klar bild och plan innan jag kopplar in hantverkare.

Eftersom jag inte rivit upp något golv på undervåningen ännu, så vet jag inte exakt vilket regelavstånd det är på bjälklaget, men det lär väl visa sig.

Tacksam för eventuella råd, tankar eller förslag!

//Fatsug

BirgitS
fatsug fatsug skrev:
är tanken att byta ut radiatorerna på nedervåningen mot vattenburen golvvärme.
Tänk på att om man tar bort radiatorerna utan att byta fönster kan det bli ett kraftigt kalldrag från fönstren.

fatsug fatsug skrev:
Jag har inte tänkt göra allt jobbet själv, men gillar tanken på att ha en klar bild och plan innan jag kopplar in hantverkare.
Risken är att du skaffar dig en bild och plan som inte är optimal för hantverkaren. En bra hantverkare har varit med många gånger i många olika hus och jobbat med många lösningar på problemen. Om du själv med eller utan hjälp av ett forum kommer fram till en lösning och sen säger till hantverkaren att så här vill jag ha det så kan det bli dyrare för dig än om hantverkaren får välja en annan lösning som passar bättre.

Tack för svar! Du har säkert rätt i att det är en risk att låsa sig vid en förutfattad idé. Likväl är det så att jag inte har en helt igenom positiv bild av hantverkares kompetens när det gäller mer krångliga byggen och vill därför veta så mycket som möjligt i förväg. Det är ju en av fördelarna med forum som det här, att man kan skaffa sig väldigt mycket kunskap och förståelse av andra som gjort snarlika renoveringar.
Vad gäller fönster så är tanken att renvera fönstren på nedervåningen och byta innerglasen till 2-glas i samma veva.

Jag tror inte riktigt jag förstår problemet.
Låter ju vettigt att placera fördelaren där du har tänkt dig.
Vänta med att lägga sista biten färdigt golv mot centrum av huset, och planera rördragningen så du kan dra tillopp och retur tillbaka till fördelarskåpet. Och när du är klar med renoveringen så lägger du det sista som återstår av golvet.

• Gilla
mrStyrig
  • Laddar…
Excel
Om jag vore dig skulle jag behålla de gamla radiatorerna om det är av gammal model. I tex badrum och innanför entren är det praktiskt att ha vattenburen golvvärme.

Har själv trägolv hemma och aldrig upplevt upplevt att jag saknar golvvärme.

Så mitt tips är att behålla radiatorerna och komplettera med golvvärme där det behövs.

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag tror inte riktigt jag förstår problemet.
Låter ju vettigt att placera fördelaren där du har tänkt dig.
Vänta med att lägga sista biten färdigt golv mot centrum av huset, och planera rördragningen så du kan dra tillopp och retur tillbaka till fördelarskåpet. Och när du är klar med renoveringen så lägger du det sista som återstår av golvet.
Det kanske inte är ett problem (vore ju skönt om det var så för en gångs skull), men det är liksom det jag försöker ta reda på. Antar att man kan dra något slags isolerat skyddsrör från fördelaren under golven till det rum som står näst på tur, eller hur gör man? I vårt fall är tanken att renovera hallen först och i samma veva installera fördelare i arbetsrummet. I nästa renoveringsfas lägger vi om golven i arbetsrum och matsal, och lägger då även golvvärme i dessa rum och kopplar in i fördelaren. Det är egentligen endast här jag antar att det blir krångligt att förbereda inkoppling vidare till köket.

Excel Excel skrev:
Om jag vore dig skulle jag behålla de gamla radiatorerna om det är av gammal model. I tex badrum och innanför entren är det praktiskt att ha vattenburen golvvärme.

Har själv trägolv hemma och aldrig upplevt upplevt att jag saknar golvvärme.

Så mitt tips är att behålla radiatorerna och komplettera med golvvärme där det behövs.
Tack för tips. Inser att det har flera fördelar att göra så, men av flera skäl har vi mycket att vinna på golvvärme istället för radiatorer. Det handlar mest om möblerbarhet och att vi kommer göra om ett av fönstren i matsalen till en fönsterdörr.

• Gilla
Jimipe och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur smart det är att låta värmerören ligga i någon sorts skyddslang, det kanske är ett alternativ.
Annars tänkte jag mig att ni reserverade plats för tillopp och retur längs med väggen i centrum av huset så ni kan ta er med slangarna till dessa rummen när de ska renoveras.
Och låter bli att lägga igen den platsen tills ni är klara i alla rummen.
Förstår du hur jag menar?
Snabb paintbild som visar vad jag menar
Planskiss av ett hus med markerade värmerörslinjer i rött som sträcker sig genom olika rum.
Skapa konto

Kolla speciellt hur jag ritat rördragningen (snäckmönster), på så vis sprider du värmen jämnare över golven.
Än om du hade valt ett vanligt sicksack-mönster (sinusförläggning).

Sätt din govvärmefördelare i källaren så kan du göra ett rum i taget, gå genom golvet och hänga värmerören i taket. Jag har ingen aning om det är "enligt standard", men jag har sett det på flera ställen.

X xLnT skrev:
Kolla speciellt hur jag ritat rördragningen (snäckmönster), på så vis sprider du värmen jämnare över golven.
Än om du hade valt ett vanligt sicksack-mönster (sinusförläggning).
En undran: varför blir det bättre med snäckmönster?

Därför att värmen kommer ut jämnare i hela rummet.
Hade man lagt det i sinusmönster hade värmen stegrats från ena sidan till den andra tills den nått jämn nivå överallt.

Ju längre tid vattnet spenderar i en slinga, desto kallare blir det. Så i början är det varmt men i slutet ganska kallt.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Har gjort den manövern i mitt hus från 1938.
Optimalt känner jag att mönstret när man lägger ut slang är att ingående värme ska följa väggar fönster mm där förlusterna är störst.
Var väldigt noga att både skruva och limma glespanel där du har trägolv / träåsar annars kan du få irriterande ljud pga trä vrider sig av värme.
Lade glespanel aluminiumplåtar 16mm slang golvspånskiva golv.
Allt ovan är självupplevt och tar tacksamt emot synpunkter förbättringar . Nedervåningen har valvade tak i betong och där fungerar golvvärme verkligen super. Har en kulvert genom huset där går el värme vatten igenom så en fördelare centralt per våning .

Japp, tillopp ska med fördel dras längs med yttervägg så tidigt som möjligt. Där kan man även gå med flera slingor som ska till olika rum.

Att ha fördelaren i källaren var ju en utmärkt idé. Där finns gott om plats och närhet till värmepannan. Känns ju spontant som den enklaste lösningen. Finns det några direkta nackdelar med en sån lösning?

Enklare att lufta om du har en fördelningsgrupp per våning skulle jag säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.