Då är frågan hur vi ska göra med uppvärmningen av vårt hus.

Fakta: Suterrängvilla byggd 1972 i Eslöv, Skåne.
Huset hade från början direktverkande el. Senare sattes det in en luftvärmepump som har blivit bortmonterad nu.
Under renoveringen har vi satt elburen golvvärme i badrum, hall och kök på ovanvåningen.
Det finns dessutom en kamin i vardagsrummet men den är inte särskilt effektiv.
Bottenvåningen är dåligt isolerad - mot trädgården består ytterväggen endast av två rader tegel med 50mm isolering mellan. Vi har rivit ut allting på insidan pga fuktskador (ruttna reglar osv) men planerar att bygga upp innanför med plåtreglar och någon slags oorganisk skiva och ca 50mm isolering. Ytterväggarna i förråden kommer förmodligen att förbli oisolerade.

Planen nu är att sätta en luftvärmepump, möjligen med två innerdelar, på östra gaveln (neråt på bilden) och att sätta nya elradiatorer i sovrummen. Kostnad för detta skulle bli under 50k.

MEN - Planlösningen är ju inte HELT optimal för luftvärme eftersom sovrummen ligger i ena änden av ovanvåningen. Andra änden av ovanvåningen är öppen så där borde det kunna fungera hyfsat men vi behöver komplettera med elradiatorer.
Bottenvåningen är ganska lik - där har vi ett allrum i ena änden och vårt sovrum i andra änden.

Planritning av en suterrängvilla med två våningar som visar rumsuppdelning och positionering för renovering och värmeinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är frågan - när vi nu ändå har rivit ner allt golv till bjälklaget... ska vi dra in vattenburen värme istället (med en luft/vatten-värmepump)?

På bottenvåningen skulle vi då kunna sätta radiatorer (plattan är oisolerad neråt så golvvärme är inte särskilt lönt)
Möjligen kan vi lägga golvvärme på ovanvåningen. Vi kommer ändå att lägga nytt golvskikt eftersom golvet är borttaget ner till mellanbjälklaget (betong)

Vad skulle detta kosta?
Hur mycket av jobbet kan man göra själv för att hålla nere budgeten?
Blir det någon besparing i driftskostnad med vattenburen värme (med luft/vatten-VP) jämfört med luft/luft-VP samt direkt el som komplettering?

(Vi behöver också byta varmvattenberedaren till en större)

Redigerat:
Fördelen med vattenburet är väl möjligheten att skifta i framtiden men det är en stor kostnad att dra rör i hela huset och inte lätt att få det snyggt heller. Såg någon tråd här om samma sak och någon sa att man fick räkna med ca 10 000kr per element och mellan 70-100 tkr för panna.

Blir nog mer ekonomiskt att gödsla med luft luft pumpar i så fall.

Själv ratade jag ett antal hus som hade just direktel när jag letade, har haft det tidigare i ett hus men då hade jag också två effektiva kaminer som nästan klarade att värma huset.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Fördelen med vattenburet är väl möjligheten att skifta i framtiden men det är en stor kostnad att dra rör i hela huset och inte lätt att få det snyggt heller. Såg någon tråd här om samma sak och någon sa att man fick räkna med ca 10 000kr per element och mellan 70-100 tkr för panna.

Blir nog mer ekonomiskt att gödsla med luft luft pumpar i så fall.

Själv ratade jag ett antal hus som hade just direktel när jag letade, har haft det tidigare i ett hus men då hade jag också två effektiva kaminer som nästan klarade att värma huset.
Ja vi kan alltid installera fler luft-luftpumpar i framtiden om det skulle behövas.

Magnus E K
Det finns inget riktigt bra alternativ här som både är billigt och ger hög komfort/låg förfulning av utsidan (möjligen att köra vidare med direktel och skicka elräkningen till politikerna som inte fortsatte satsa på kärnkraften så som tanken var 1972). Kostnaden för att konvertera till vattenburet beror på hur mycket ni kan göra själva, själva materialet i form av rör och radiatorer är ju inte så fasligt dyrt. Den enda utedelen (även om den är större) kan sen placeras där den stör minst (utseende- och ljudmässigt).

• Gilla
andost
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.