Byggahus.se

Frostskyddsmedel i radiatorsystemet?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Vi har ett hus som stor tomt till och från. Det har vattenburen värme (vedpanna+elpatron). Nyss fått byta ut alla radiatorer och rör sedan systemet frös sönder.

Men - fick veta att man kan hälla i glykol i systemet för att förebygga att detta händer igen.
    Men någon sa att man då kan få problem med "igenkläggning" i elementen, vilket ju inte lät så bra. Googlat lite men hittade ingen info om detta, Däremot stod nånstans att glykol ökar risken för läckage ur elementen betydligt, vilket verkligen inte heller lät kul ju.
    Någon annan sa att något som heter brinol bör användas (av miljöskäl).

Vad ska man använda egentligen? :confused: Kanske finns någon med erfarenheter här?

Mina frågor i detta läge är främst alltså:
    1) är igenkläggning och läckage med glykol ett reellt problem (kan det förebyggas,
    vilka "symptom" uppstår och det lätt att åtgärda i så fall..) ?
    2) gäller dessa problem även brinol?
    4) Hur stor andel ska vara glykol/brinol respektive vatten?
    3) Finns något annat medel som funkar bättre?

Vore jättetacksam för vägledning! :)

2. C
    Anonym
    Inte glykol, tänk om det kommer i tappvattnet? Etanol är nog vägen att gå isåfall, då blir man på sin höjd full.. :D Annars är väl en enkel lösning att ha lite underhållsvärme på även när ni inte är där.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret - Jo, underhållsvärme är ju naturligvis bästa lösningen ..:) Vi brukar ha det, men det ju kan fallera, av olika skäl, vilket vi bittert fått erfara :p
    Skulle kännas skönt med back up i form av frostskydd - OM det nu inte finns för stora nackdelar..?

Tror inte det är någon risk för att det skulle kunna komma in i tappvattnet då det verkar vara helt separerade system (egen varmvattenberedare för tappvattnet). Detta måste förstås säkerställas först.

Etanol låter hur som helst trevligare :)
    Är det bättre än brinol? Och hur mycket behövs? Ökar läckage eller rostrisken?

4. R
    Medlem Nivå 2
    Jag har ett hus som jag har glykolat systemet i, inga problem alls funkar fint;)
    Igenkläggning eller läkage är knappast någon större risk att få, då skulle ju alla fordon som har glykol i sina system ha problem med det oxå.... Jag körde på vanlig giftig glykol, inga problem att använda det så länge som du har en fristående helt separerad vattenberedare,
    sen e den ju väldigt mkt billigare...När du behöver tappa ur så får du bara vara noga med att samla upp det i lämpliga kärl å sedan återanvända eller lämna in det till miljöstationen!
    Blandningsförhållandet beror på var du bor och hur mkt vatten ditt system innehåller, jag hällde i 80l....Billigaste glykolen hittade jag på swedol dom har 20l dunkar som då kostade under 500 om ja minns rätt. Etanol som någon föreslog är inte lämpligt! brinner rätt bra typ:eek: Jag skulle ju inte vilja ha sprit i systemet och elda i min vedpanna iallafall..........

5. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för tips - det låter som att vi ska undvika etanolen då! Ser framför mig ett hus med exploderade element..:eek: :eek:
    Kanske detta brinol också är för brandfarligt? :confused:
    Kan inte hitta mycket info om det men nånstans på nätet stod att det i själva verket är etanol med lite glykol i, vet inte om det stämmer.

6. C
    Anonym
    Är inte brinol i princip etanol?

Har du värmeanläggningen separerad från varmvattnet (typ separat beredare eller dylikt), så kvittar det ju om radiatorvattnet är giftigt...

7. E
    Medlem Nivå 1
    Ok, jo, det verkar ju så. :)
    Skulle bara vilja få klarhet i om vad glykol, brinol är och hur det funkar, eller inte funkar, så man inte gör nåt dumt. De rörmokare jag frågat verkar inte ha så bra koll, fått olika svävande svar och det var förövrigt en rörmokare som föreslog brinol.

När det gäller systemen i huset så finns en egen varmvattenberedare för tappvattnet. Radiatorsystemet har inte nån tank alls. Men... det ser ut som att båda systemens ledningar går till samma expansionskärl (vars utflöde mynnar ovanför golvbrunnen i duschen..) Mysko. Kan inte vattnet blandas via expansionskärlet då?

Tackar för svaren hittills! Det lutar åt glykol då.. Finns fler med erfarenheter så hör gärna av er!

8. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har sett hur vattnet från värmesystemet ser ut när man tappar ut det och jag tror inte någon skulle vilja få någon inblandning av det i dricksvattnet även om det man stoppar i bara är dricksvatten.

9. H
    Medlem Nivå 1
    Eugenie (.m.fl) hade varit intressant att veta hur det gått med diverse frostskydd.

Vi funderar själva på att ha i något i vårt värmesystem för att förhindra frost.
    Har el-panna (Nibe EV83) så kan ha vad som i systemet egentligen men lutar åt något likt det här:

https://kemetyl.se/product/kemetyl-antifrost-natur
    Eller billigaste glykolen (som någon nämnt tidigare i tråden).

10. NyaTorpane
    Medlem Nivå 7
    Inget direkt svar men, jag ville ha glykol i mina golvvärme slingor men då sa min rörmokare att garantin på bergvärme pumpen inte gällde. Tydligen så var o-ringar och packningar inte godkända för glykol utan endast rent vatten, tyckte det lät konstigt men jag äventyrar inte någon garanti...