T
Hej ska tillfälligt lyfta bort ett element och sedan sätta tillbaka det igen.
Tänkte om någon kunde tipsa om hur detta lättast går till väga..

• Radiator med termostat och anslutningsrör markerade med färg för att illustrera frågan om demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningar till ett radiatorselement för tillfällig demontering.
    Skapa konto
Ta kort på där rören går till och se om du hitter en avstängningsventil.

Om frågetecknet är en förgrening eller ventil kan jag inte se. Sitter locket löst? Om du kan losaa det med handkraft så har du ett vred under för att stänga av det röret. Om det sitter åtdraget är det mer riskigt att kolla...

T
D Melb skrev:
Ta kort på där rören går till och se om du hitter en avstängningsventil.

Om frågetecknet är en förgrening eller ventil kan jag inte se. Sitter locket löst? Om du kan losaa det med handkraft så har du ett vred under för att stänga av det röret. Om det sitter åtdraget är det mer riskigt att kolla...
Tja!

Tack.
Ingen ballofix eller liknande finns, har dock varmvatten avstänging i garderoben brevid.
Jag skruvade bort locket, det sitter mycket riktigt något där.
Den är max skruvad motsols.
Om jag vrider 15-20° till börjar det droppa vatten. Drog några fram några varv medsols men hände inget. Frågan är hur den ska stå eller skruvas?

• Närbild av vattenventil utan locket, visar inre mekanism, monterad på vitmålad rörledning.
    Skapa konto
T
Tänker mest hur jag ska tömma det..
Antar att blå prick är vatten in och grön vatten ut?

Ventilen på bilden stänger om du skruvar medurs.
För att tömma elementet (när du har det trycklöst) öppna luftskruven längst upp på elementet sedan skruva av kopplingarna där rören går in blå och grön... Ha några handdukar under...

T
D Melb skrev:
Ventilen på bilden stänger om du skruvar medurs.
För att tömma elementet (när du har det trycklöst) öppna luftskruven längst upp på elementet sedan skruva av kopplingarna där rören går in blå och grön... Ha några handdukar under...
Tack!!

Så jag stänger ventilen, luftar och skruvar av allt, sen tillbaka i omvänd ordning?

Mvh T

Du stänger bara det röret som ventilen sitter på. Du behöver följa det andra röret till... och stänga av det ochså, du nämnde något i en garderob. När du sedan sätter tillbaka så kan systemet behöva fyllas på..
Var kommer vattnet ifrån? Komunalt värmesystem eller eget?

T
D Melb skrev:
Du stänger bara det röret som ventilen sitter på. Du behöver följa det andra röret till... och stänga av det ochså, du nämnde något i en garderob. När du sedan sätter tillbaka så kan systemet behöva fyllas på..
Var kommer vattnet ifrån? Komunalt värmesystem eller eget?
Okej.
Det är kommunalt, lägenhetens vatten avst sitter i garderoben!

Ok hur fyller man på?
Tacksam för all hjälp!!

Griffeltavlan
Det kan du ej. Tänk på att blir de knas så kan du bli betalningsskyldig för ev vattenskada.

S
Ser ut att vara ett-rörs system.
Vet du inte hur du ska stänga av, är det billigare att anlita ett proffs än att betala för en vattenskada.

Värmesystemet har inget med kommunalt vatten att göra.

T
Läste precis på HSB sida att det är ett jävla meck såklart.
Bättre o ta hit en röris som fryser rören tillfälligt.

Griffeltavlan
Man kan stänga av elementet men vet inte ts vad gör så är det bättre med röris. Han kan i värta fall göra mer skada än nytta.

T
Ska ringa dom och dubbelkolla imorgon

• Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.