Jag har haft en läcka i radiator krets i källaren. När jag kopplade bort den så höll den trycket i värmepumpen. Nu när det gick mot sommaren så sjönk trycket det är ju rätt normalt men inte till noll tycker jag som det är nu. Radiator kretsen är avstängd i värmepumpen för tillfället.

Jag kollade för skojs skull lufttrycket i exp. kärlet. Då visade den 1,5 bar det tycker jag med är konstigt för jag la ett förtryck på 0,5 bar i luftkudden.

Jag släppte ut vatten ur kärlet samtidigt som jag la på förtrycket på 0,5.

Men om det nu blivit något galet ändå vid fyllning av förtrycket.

Krävs det inte 1,5 bars vattentryck för att det ska bli plus minus noll på mätaren?

Va? Om du har 1,5bars förtryck så måste vattentrycket vara över 2,5bar för att något vatten ska hamna i kärlet.

Vad är det för VP du har och hur gammal är den., det med ca 0,5 i förtryck ( ska vara så när kärlet är tomt ) r bra, om du släpper ut till ca 0,8 och väntar, sticker trycket till1,5 så öppnar säkert säkerhetsventilen, droppar eller rinner det i den, är det VVB i VP så får du prova att stänga inkommande kallvatten till den och se om det ökar, börja där och kom tillbaka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.