Hej,

Har idag gamla elradiatorer från 70-talet. Siktar nu på att byta ut dessa. Dock verkar nyare element vara mycket mindre i storlek för samma effekt. Något man bör ta i beaktning eller värmer ett mindre element lika bra som ett stort om dom har samma effekt?
 
Samma effekt värmer lika mycket. Däremot gör en större yta att temperaturen på elementet kan vara lägre vid samma effektavgivning, så det kan vara bra om dom inte är för små.
 
MultiMan
useless useless skrev:
Samma effekt värmer lika mycket. Däremot gör en större yta att temperaturen på elementet kan vara lägre vid samma effektavgivning, så det kan vara bra om dom inte är för små.
Moderna element är betydligt svalare utanpå trots mindre format pga ändrad konstruktion. Nu är de oftast som en plåtlåda med en lång kylfläns inuti som värms, och varmluften strömmar ut upptill genom konvektion.

Gamla modellerna hade oftast värmespiralerna pressade direkt i plåthöljet och därför är de varmare på ytan, trots att de är större i formatet. Dessutom väsnas de mer pga det.
 
Dessutom har dom oftast bättre termostatreglering så att dom är halvarma hela tiden istället för att växla mellan sval och glödhet.

Det jag menade med storleken var att om man får välja storlek på nya radiatorer så kan det finnas fördelar med en som är lite större, så man inte bara tycker att det är bra med en som är mindre skrymmande och väljer utifrån det.
 
Hur är det med kallras under fönster etc?
 
Hej! Jag lånar min egen tråd lite..

Jag har mätt kablarna ut från väggen (vit, brun, svart, grön/gul).

Jag har 400V mellan alla faser.
Jag har 30V mellan alla olika faser till jord (!?). Jag har väldigt spridda skurar om jag startar det gamla elementet på samma krets. Då får jag 230V på en fas, 90V på en annan (tredje minns jag inte).

Vad är fel? Det gamla elementet är rätt kopplat. Potentialutjämningar? Vad är detta för fenomen?
 
Redigerat:
Det verkar som att din jord inte är ansluten till jord.
 
D Daniel 109 skrev:
Det verkar som att din jord inte är ansluten till jord.
Vad är den ansluten till då iom att jag får 30V? Hur kan jag felsöka om tex bara en kardel är inkopplad?
 
Redigerat:
Det kan vara en kapacitiv koppling. Med en kardel skulle du inte uppleva något fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan vara en kapacitiv koppling. Med en kardel skulle du inte uppleva något fel.
Skulle jag inte få 230V mellan fas och jord då? Jag får ju 30V konstant? Annars kanske jag inte har förstått vad en kapacitiv koppling är..
 
Det beror på hur stark kopplingen är och vilken inre resistans mätinstrumentet har.
 
Dra en skarvsladd från ett jordat vägguttag och mät mellan denna jord och dina trådar bakom elementet. Finns det fler element på samma matning? Är du säker på att det är tre faser och jord? Är alla säkringar hela? Om det är en trefasgrupp så skall du ha tre säkringar till den.
 
A Avemo skrev:
Dra en skarvsladd från ett jordat vägguttag och mät mellan denna jord och dina trådar bakom elementet. Finns det fler element på samma matning? Är du säker på att det är tre faser och jord? Är alla säkringar hela? Om det är en trefasgrupp så skall du ha tre säkringar till den.
Ska kolla detta!
Ja det finns minst ett element till på samma matning. Ja jag är säker på att det är tre faser åtminstone. Kan någon ha fifflat med jorden (som är grön/gul)? Ja alla är hela och det är en trefas-grupp.
 
Det är inte så mycket att gå på här. Om du mäter 400V mellan faser och alla tre mätningarna är stabila och lika så har du tre faser. Mäter du sedan 30V mellan den fjärde tråden och alla faserna så är den tråden inte jord.

Sedan har vi detta med att spänningen ändras vid belastning. Det är inte normalt. Mellan vilka trådar mäter du då? Vet du om det andra elementet på gruppen är ett element med egen termostat? Ibland kan ett element slavkopplas på termostaten från ett annat. Blandar man då ihop trådarna kan det bli konstigt.

Har du en bild i dosan? Ibland kan det säga lite mer.
 
A Avemo skrev:
Det är inte så mycket att gå på här. Om du mäter 400V mellan faser och alla tre mätningarna är stabila och lika så har du tre faser. Mäter du sedan 30V mellan den fjärde tråden och alla faserna så är den tråden inte jord.

Sedan har vi detta med att spänningen ändras vid belastning. Det är inte normalt. Mellan vilka trådar mäter du då? Vet du om det andra elementet på gruppen är ett element med egen termostat? Ibland kan ett element slavkopplas på termostaten från ett annat. Blandar man då ihop trådarna kan det bli konstigt.

Har du en bild i dosan? Ibland kan det säga lite mer.

Jag mätte nu upp 230V mellan faserna till jord från ett jordat vägguttag. Så vad tusan är min grön/gula kabel för nåt?

Alla element har egen elektrisk termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.