O
Jag har idag ett befintligt radiotorsystem från 50-talet med med järnrör. Det är av ett överfallssystem ursprungligen dimensionerat för en oljepanna. Det innebär att det är ett 2-rörssystem där framledningen går från källaren vertikalt upp till vinden vid ena gaveln, delar sig i två slingor längs huset långsidor och sedan går ned ovanifrån till alla radiatorer i bostadsdelen. Från radiatorerna går frånledningarna ner genom golvet och sedan utanpåliggande längs källartaket tillbaks till pannan.

Idag värms huset med en luftvattenvärmepump. Jag skall göra en del andra ingrepp och överväger att byta radioatorledningarna mot moderna PEX-ledningar. Det skulle innebära att att ledningar på vinden och längs väggarna försvinner och istället går sida vid sida där returledningarna sitter idag.

Nu till frågan:
Har den nuvarande installationen med överfallssystem och järnrör någon avgörande fördel som jag helt missat?

Redigerat:
Det enda jag kommer på som "fördel" är att sådana gamla överfallssystem vanligtvis hade rejäla dimensioner på stammarna. Och om värmekällan tillät det kunna värma huset utan el. Men med LVVP är det ju svårt.

Det var som sagt ett självcirkulationssystem och ett även i den typen ett äldre sätt så om från 50-talet ett relativt sent. Med cirkulationspump kan du dra om som det passar bäst.

Ska rören vara synliga?

O
M Mikasw skrev:
Ska rören vara synliga?
Utan att ha kollat upp att det finns radiatorkoppel och väggbrickor för dolt väggmontage med PEX så var det nog något sånt jag tänkt mig i bostadsdelen. Underlättar städningen när det inte finns några rör ned i golvet. I källartaket känns det som synliga rör, isolerade skyddsrör, är acceptabelt. Fast mycket möjligt att jag får för mig att dra infällt hela vägen, men T-kopplingarna vid varje element vet jag inte riktigt hur man skulle lösa dolt i så fall så utanpåliggande känns enklast. Men jag har inte tänkt så noga egentligen. Är bara i "...undrar om man skulle kunna"-stadiet.

Är det synliga rör, tycke och smak förstås, brukar koppar vara att föredra. Lätt att jobba med och man kan löda med enkel brännare vilket blir billigare kopplingar osv.
Pex/PAL blir svårt att få snyggt synligt.

Sitter det alltså vattenradiatorer i huset idag?

Då hade jag inte bytt ut några rör utan bara anslutit den nya värmekällan.
Finns ju massor med villor som är 100år gamla med original värmesystem ihop med bergvärme.

O
Jag tycker det låter som att med att det inte fins några relevanta nackdelar med att ersätta de gamla rören med nya tunnare rör dragna på annat sätt. Då behöver jag inte eftersträva att bevara det gamla systemet om det blir enklare att dra nya rör om de gamla är ivägen vid t.ex. FTX-installation, tilläggsisolering, flytt av fönster, osv, vad jag nu kan tänkas hitta på för roliga projekt här framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.