GK100
GK100: Ja det är det.
7 svar · 1,3k läst
·
N
nyss ny husägare: Tack för svaren, ska fundera på om vi ska fixa en ny lucka eller köra på lite lister runt hålet och genomskinligt plexiglas som föreslogs tidigare i tråden ( var ju väldigt smart och luckorna är rätt dyra). Via husföretaget blir det ingen lucka, detta har vi redan försökt få till. De har tyvärr inget intresse av att hjälpa oss och vi har bråkat med dem om så mkt annat som
28 svar · 14,2k läst
·
useless
useless: Leta någon med en sax.
25 svar · 10,1k läst
·
O
Olivia0001: Kanske kan du tänka att du har en tekniktank - så att du kör en lägre temperatur på elpatronen och använder Köksspisen så mycket som möjligt. -Det går att beställa tekniktank i den storlek du får plats med - kokar det - så behöver du sannolikt komplettera med ackumulatortankar - så du får mer volym. -Den gamla tanken kan du ju skära ner i delar - så går den ut.
7 svar · 2,9k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hi-jackar...så är det bara det estetiska som är bättre med ett intern koppel eller finns det nackdelar som man bör beakta att använda t ex Thermopanel?
3 svar · 2,7k läst
M
Micke_xyz: [citat] Hehe, det är enbart min egen nyfikenhet jag försöker stilla.
4 svar · 2,6k läst
J
jimmylinus: [citat] Ok. Låter kanon. Prismässigt samma cirka?
3 svar · 2,7k läst
janwide
janwide: [citat] Tack. Får kolla detta i morgon.
20 svar · 4,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det var ju självklart det jag menade, men kanske lite slarvigt skrivet :D
4 svar · 3,4k läst
·
Z
z022121: Hej på er! Har planer på ett orangeri på ca 20-25 kvadratmeter, och undrar om vårt hus mekaniska frånluft från huset skulle kunna ge nån värme till orangeriet ca 15 meter från huset. Tänkte givetvis lägga rör som är isolerade i marken. Men frågan är om det blir något kvar... om det är ca 10grader som kommer in i orangeriet när det är 10 minus ute, skulle det bli nåt tillskott?
0 svar · 1,0k läst
D
Daniel 109: Vred på radiatorventiletr kan vara väldigt liks termostater. Om du måste justera hela tiden verkar det ju inte vara fungerande termostater i alla fall.
5 svar · 3,0k läst
janwide
janwide: [citat] Frågan i tråden är mest av det hypotetiska slaget. Jag gillar att diskutera och att ifrågasätta sådant som folk tycker är självklart. Jag tror att det skulle fungera utmärkt med borttagna insatser och stopppropp. Men den dagen då jag vill sänka temperaturen i något rum blir det ju väldigt omständligt :rofl: Att försöka fixa de befintliga är ju ett alternativ. De gamla är
6 svar · 2,3k läst
J
J.tunan: [bild] Som frågan lyder under jag om det finns något värde i begagnade kamrörselement? Rivit ut en antal ur garage med en längd på ca. 2m styck. Finns i diameter 18cm och 12cm.
0 svar · 3,4k läst
·
GK100
GK100: Den är tänkt som en ren avstängning om man ska ta loss elementet. Så om du ändå byter ventiler ta då såna med förinställningsmöjlighet oavsett om du använder det eller ej.
20 svar · 3,1k läst
·
N
Nilsson i Boda: Jag bodde i ett hus som barn som var byggt 1904, och det var vintrar med under 40 grader. Vi klarade oss. Jag tror frågan ska ställas om folken i husen kan klara låga temperaturer.
163 svar · 35,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ett exempel från södra Halland: Vårt hus byggt år 2010 värms upp med Luft/Luft-värmepump. Ventilation med FTX, och varmvatten med elektrisk VVB. Totalförbrukning denna vinter dec 615, jan 680, feb 535 kWh. 108 kvm boyta, bara två personer, kamin som vi eldar i mycket sällan. Med luft/luft VP + FTX blir ju investeringskostnaderna låga. Frågan är hur besvärligt det skulle vara
5 svar · 1,1k läst
P
pelig: [citat] Förmodligen har du helt rätt, det finns väl en anledning att de inte kostar så mycket... Vore dock intressant att prova med is! Men jag är också skeptisk...
12 svar · 7,4k läst
H
Husqvarna220Ac: Eller menar du frånluftvärmepump?
9 svar · 2,1k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Lämna in på sandblästring? Den är ju redan nedplockad och så, borde vara ett ganska enkelt jobb som inte kostar så jättemycket.
1 svar · 797 läst
·
berisen
berisen: Håller på och gräver fiber på tomten så vill ogärna gräva av någon befintlig slang/kabel som ligger på tomten. Har koll på vatten/el men det slog mig att jag har ju ett borrhål för bergvärme också. :p Tolkar jag den här rätt om jag gissar att borrhålet ligger 1.5m ut från fasaden och sen 10.8m ut åt vänster? Isåfall vet jag ju ungefär var kollektorslangen går för den drar
0 svar · 1,2k läst
·
P
Phasio: Gjorde kontrollen idag. Läckte lite från anslutningar till cirkulationspump. Fick dra åt dom lite extra. Sen sänktes trycket lite vid 8,6 bars tryck. Dock inget läckage. Sen vid 4,5 bar stod den stabilt under 90 min. Så min slutsats är att allt är i sin ordning
12 svar · 3,3k läst
·
T
tomasjo: Hej! På övervåningen har vi en fläktkonvektor från Sabiana som kommer att bytas ut till en konvektor med dubbla element för att leverera både frikyla och värme. Ut åker då nuvarande konvektor. Min undran är om denna är värd att försöka sälja eller om det bara är att kassera? Inköpsår är 2006 men eftersom den installerades av förra ägaren är jag osäker på modell och
0 svar · 4,0k läst
·
N
Nazeem: Jag älskar det här forumet, underlättar mitt liv . Stort tack Andreas!
2 svar · 4,4k läst
·
S
Stegatorparn: Var lite nyfiken på produkten och kollade lite i manualen. På ett ställe står det maxtryck 6 bar och ett annat ställe max 7 bar. Produkter som skall anslutas till kommunalt vattennät i Sverige måste vara dimensionerade för 10 bars arbetstryck. Produkten borde egentligen inte få säljas i Sverige, men det är väl EU-regler som ställer till det. Kanske kan användas vid reklamation.
2 svar · 1,1k läst
G
guggen: Jag drog 150-200m 22mm kopparrör och lodade. Kör gamla renoverade gjutjärnsraddar i alla rum, max 50c ut. Styr med thermomatic ec home. Funkar fint.
5 svar · 1,9k läst
S
Stegatorparn: Kan du se på någon skylt när brännaren är tillverkad? Efter november 1998 fick dom en elspiral för automatisk upptändning. Om brännaren har elspiral, framgår det av texten vid andra lysdioden under effektomställningsvredet. Kan fixa en manual till brännaren.
27 svar · 5,4k läst
·
E
exerg: [citat] Daniels undring är nog närmast. Har du kollat att pumpen snurrar. Skruva ur den stora mittskruven på pumphuset och stick in lillfingret eller en skruvmejsel och känn efter. Att laddlampan lyser är inte facit på att pumpen orkar snurra. Droppar det ut lite vatten under tiden så är det inget fel . Med skruvmejseln är det enkelt att vicka loss pumpaxeln inne i hålet.
8 svar · 850 läst
H
hempularen: Kopplingar kan vara vattentäta. Det betyder inte att de är gastäta. Har du mindre än en atmosfärs tryck så sugs luft in genom kopplingarna.
7 svar · 2,4k läst
F
Fendt927: 2007 grävde jag ner en tvårörskulvert med PUR-isolering. Jag köpte den av Hålltorps Säteri som kursade 2015. Det jag vet om tillverkaren är att den låg i Polen eller Baltikum. Nu tänkte jag göra en förgrening av denna, och undrar om det går att få reda på om den är kompatibel med alla fabrikat, eller om jag måste ha samma tillverkare? Maxitherms vågiga ytterhölje gör den svår
0 svar · 754 läst
J
jesper33: Det är mitt källargolv och GV är ingjuten men har ingen betydelse om det är spånskivor där, det är GV under allt och det har heller ingen betydelse, bara att det blir lite stökigare att lägga GV om man ska undanta något, så lägg överallt
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.