1 001 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
12 eller 16 golvvärmeslang i pannrum?
Ska börjar med grunden för ett blivande pannrum på 6-8m², blir att gjuta in slangen och reglera med en multibox RTL så slangen läggs som en snäcka. Tänkte först lägga en 12mm slang som najas på armeringen, men sen såg jag LKs systemskiva 30 som verkar smidig att lägga en 16mm slang i. Dock blir ju slangen i botten av betongkakan, vet inte om det spelar någon roll men spontant kändes det bättre att ha den mer mitt i som det blir med slangen på armeringen. Sen började jag fundera om flödes hastigheten blir för låg (om den nu kan bli det) med 16 slang, eftersom det är pannrum blir det en del spillvärme och jag kommer inte hålla onödigt varmt där heller. Vilket blir bäst eller har det ens någon betydelse?
Behöver du ens golvvärme där?
För 8kvm räcker 12mm.
Men 16 är ju inte heller någon nackdel om det inte finns någon bygghöjd att ta hänsyn till.
Jag tror att det bästa är att ta en funderare på ifall något alternativ passar bättre ihop med något annat, eller framtida utbyggnad.
Och sen får väl lämpligtvis pris och hur lätt och praktisk förläggningen är bestämma.
Men 16 är ju inte heller någon nackdel om det inte finns någon bygghöjd att ta hänsyn till.
Jag tror att det bästa är att ta en funderare på ifall något alternativ passar bättre ihop med något annat, eller framtida utbyggnad.
Och sen får väl lämpligtvis pris och hur lätt och praktisk förläggningen är bestämma.
Pannrum brukar bli tillräcklig vara även utan aktiv uppvärmning. Men det är kanske inget pannrum i den bemärkelsen jag tänker.
Å andra sidan är det lätt och billigt att lägga slang när man gjuter, senare blir det en annan sak. Så om man är osäker på behovet är det lika bra att lägga slangen.
Å andra sidan är det lätt och billigt att lägga slang när man gjuter, senare blir det en annan sak. Så om man är osäker på behovet är det lika bra att lägga slangen.
Tanken från början var att värma det passivt då jag tänkte mig fler saker där som alstrar värme men dom får vänta, så den här vintern blir det nog bara jordvärmepumpen som kommer stå och brumma där. Det jag inte tänkte på från början är att alla 4 väggar blir ytterväggar då det byggs i ett kallförråd så ett litet tillskott av värme är nog ändå nödvändigt.D Daniel 109 skrev:
När du skrev pannrum tolkade jag det som att det skulle finnas en eldad panna där. Är det bara en värmepump så kan det nog behövas.
Klicka här för att svara