Värme allmänt
slurppe99: Svågern ledsnade på sin Nibe efter 2 st kompressorhaverier. Han köpte Luft/vattenvärmepump istället och kopplade en fläkt till luftsystemet så det blev ett frånluftssystem istället. Han är nöjd med alternativet och säger att det går åt mindre el. Så det är också ett alternativ som du nämner.
sunnis: [citat] Känner ni spontant att ni har hittat rätt hus så skulle jag definitivt satsat på bergvärme och byggt om till vattenburet som steg 1. Steg 2 är ju att se över isolering och ventilation med ftx. Steg 3 är ju solceller om man vill kapa ner topparna på vintern genom att kvitta överskottet från sommaren. Steg 1 och 2 kan ju göras samtidigt eller omvänt också. En kamin är perfekt
Nikoneer: [citat] Det funkade fint, har inte märkt vare sig några sättningar eller hört något gnissel från cellplasten. Det går snabbt att reglera värmen om man vill, eftersom det är väldigt lite material som är uppvärmt. Ungarnas skor och blöta kläder torkar snabbt och katterna tycker om värmen på vintern... Mycket nöjd!
Stegatorparn: Ventilen ser väldigt stäng ut, kanske skulle prova att öppna ett halvt varv.
Carl_norr: [citat] Tjena, Den gamla givaren var gammal och det hade börjar läcka in vatten i den. Så bytte till en produal istället. Den tidigare givaren har aldrig varit inkopplad då tidigare ägare gjorde om i garderoben där UC sitter och inte kopplat in den korrekt utan endast virat eltejp runt kablarna. Så om ohm talet är korrekt när jag mäter på ingången så borde allt vara grönt? Yes,
JohanLun: Efter att öppnat ett par slottsventiler har jag svårt att se de är en del i problemet. Sålänge de inte kärvat ihop så de inte går att vrida brukar de både gå och öppna och stänga helt. Byta till termostater kommer inte lösa problemet. Dessa ventiler är både snygga och bra. De är oftast lätta att laga. I något enstaka rum kan man väl ha termostat men annars är det nog bättre
Plutus: Plasten har även funktionen att göra det lättare att böja röret utan att det veckar sig.
jonaserik: Axeln har släppt,pinnen gått ur, det är en 4-vägsmodell , hur ser infästningen ut mot pannandu får mäta och se om en Esbe kan passa , annars får du locka med en plåt över hålet och hitta något rör på topp och botten av pannan och sätta en shunt på utsidan, blir en del rördragning extra men fungerar bra
Ovation: bild 1. Du avluftar via kikventileerna. Lossa locket och vrid på den fyrkantiga tappen så kommer vatten/luft ut. bild 2: Öppna de blå kulventilerna så kommer vatten/luft ut Bild 3: vita rattarna längst ut är avluftare men kommer förmodligen ej behövas luftas annat än vid driftsättning. Börja uppe med avstängd cirkulationspump. Repetera (2) Förmodligen att avlufta värmetanken som
jonaserik: En VVB med elektronik i , i mitt tycke tvi , du bör kontakta leverantören eller agenten för den för att få svar, tveksamt om det blir något svar här
111111: Har en handdukstork som jag skulle vilja kunna reglera via Danfoss link. Skaffade en adapter som skulle göra jobbet efter vad jag förstod. men tryckkäglan på adaptern når inte fram till danfoss termostaten. Funderar på om det är den gula adaptern i mitten av bilden. Eller har jag trots allt köpt fel adapter...
Andreas Berg: Kanske lite sent svar men jag har lika ventiler i mitt system och det är ettrörssystem det går att packa om ventilen med lin.
Zakalwe: Jag antar att framledningstemperatur på 50+ endast behövs under "svinkyla" vilket brukar maskera problemet men man kommer inte ifrån att COP sjunker och kompressorn belastas mer i sådana fall. Schablonvärde är att COP ökar 3% för varje grad sänkt framledningstemp. Man får också tänka på att att lågtemperatursystem (med t.ex. golvvärme) kräver djupare energibrunn då mer energi
Daniel 109: Sannolikt har servern försvunnit någon gång sedan frågan postades. Det var ju ett tag sedan.
Nils-Orvar: Jag tror att GordonE kan en hel del om den styrningen. https://www.byggahus.se/forum/threads/justera-roekgastemp-pa-en-maga-ma-25.219799/
Snettärocksårakt: Coolt, tack! Man lär sig något nytt varje dag.
useless: Infsionsprylen är väl perfekt? Eller så köper du en riktig byrett: https://www.sagitta.se/artikel.php?id=3508
kizzy: [citat] Har en sån men elementet sitter lite längre bort så måste koppla från vinkeln till elementet. Behöver jag inte fästa slangen i väggen där den kommer ut, eller ska jag bara kapa ytterhöljet innanför väggen och sen låte den inre titta ut ur väggen?
Nyfniken: [citat] Ja. Ett vattenburet system är mycket trögare.
Janus82: 5mm skillnad kommer du aldrig att märka av så kör på endast parketten. Kom bara ihåg att lägga spridningsplåtar innan du lägger slangen så att du får en jämn värme.
GK100: Håller lika länge om du inte ruckar och lossar dem halva varv. Det du har på bilden ser på alla sätt bra ut du behöver inte göra något åt rörsystemet. Snyggt och prydligt med inte så grova rör så inget nytt skulle bli direkt annorlunda ens till utseendet heller.
Fotografen: Jag hade låtit dem vara ifred. Dels kan de börja läcka eller trassla på nåt annat sätt, dels är det en strypventil för att justera flödet genom radiatorn som måste komma tillbaka i samma läge.
dof: Min tigersåg tar även sticksågsblad. Tänkte inte på att det fungerar så på alla. Tror dock att det kommer gå bra med ett kort metallblad. Du kan ju kapa på diagonalen så kröker du inte bladet så lätt.
jonaserik: En sådan typ lite billigare, den är automatisk och kan stängas av med hatten, används lite då och då genom att öppna hatten, efter ett tag brukar alla automatiska luftare börja läcka och då är det bra att kunna stänga till . Denna typ kan man byta utan att tömma systemet, det är en stoppventil i botten. Finns flera fabrikat av den här typen
Anonymiserad 173289: [citat] Mitsubishin har ju mycket högre max effekt samtidigt som lägre min-effekt.
Mamoun: Det är ingen tank i mellan. Det finns tank 250 l i själva inne delen. I vanliga fall vi kopplar blandningventil som jag visar på ritningen men på den fallet dem vill att vi koppla ( middle temperature hot water outlet med high temperature hot water outlet)!!