Byggahus.se

Kulvert med pem slang

1. F
    Medlem · 3 inlägg

Fam Tandlund

Medlem
    Jag hade tänkt göra en egen kulvert av pem slang som jag tänkte isolera med markisolering på ca 1.1m djup och har hört av några man känner
    Att dom har gjort av pem slang och det fungerar hur bra som helst
    Men då när jag börjar läsa så står det endast till kallvatten och då jag pratar med en som håller på med vvs så säger han att det är inga problem så länge man inte går så mycke över 60c medans vissa säger att det absolut inte går
    Å jag har försökt söka här på sidan men hittar inte riktigt något sen fins det ju absolut att köpa en färdig med 4rör men den kostar en hel det tyvärr därför jag tänkte att jag skulle bygga en själv då dom jag känner är så nöjda
    Men alltså KAN MAN ANVÄNDA PEM SLANG TILL VARMVATTEN?? ?

2. L
    Medlem · 808 inlägg
  3. F
    Medlem · 3 inlägg

Fam Tandlund

Medlem
    Jo jag vet att det står så men varför kan man inte köra varmvatten? Då det uppenbarligen är många som gör det och vissa i branschen menar att det fungerar perfekt och vissa bara hänvisar att tillverkaren säger att det inte går utan att man måste köpa en jävligt mycke dyrare slang

4. T
    Besserwisser · Stockholms län · 566 inlägg

term

Besserwisser
    Pemslang får samma stadga som en plastpåse vid sådana temperaturer. Förutom risken för att de kläms, så glider de ur klämkopplingar! Varför kör du inte PEX?

5. F
    Medlem · 3 inlägg

Fam Tandlund

Medlem
    Ja ha Oki det lät ju mindre bra att dom kan glida ut kopplingarna kommer att ligga helt i en isolerad låda utan skarvar men då får man nog kolla efter någon annan lösning
    Fins det någon anan prisvärd slang som tål värme förutom pex? Och färdiga kulvert alternativ

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 805 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Färdiga kulvert tror jag redan är PEX. Men det går ju att ta en naken PEX och bygga egen isolering om man tycker det är för dyrt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.