Funderar på att byta ut mitt LK golvvärme system till Danfoss Link.
Kan man göra detta själv, eller ska man ta hjälp av VVS-firma/elektriker?
Bifogar några bilder och en planritning med markeringar.
Någon som använder Danfoss system med Appstyrning?
Bor i en villa byggd 2005, med vattenburen golvvärme på markplan, och oljeradiatorer på ovanvåning.
Vi har för tillfälligt dålig funktion på golvvärmen.
För ett par år sedan bytte vi ut samtliga motorer på golvvärmen i tron om att det skulle bli bra, men det funkar dåligt.
Vissa slingor och motorer funkar säkert, men vissa var vi tvungna att ta av för att få värme på slingan.
Vissa slingor har vi tagit av motorn, men det är ändå kallt på golvet.
Systemet är LK system med 24v rumsgivare som går till en liten box i golvvärmeskåpet.
Min tanke är att byta ut systemet mot ett nytt. Förslagsvis Danfoss med Appstyrning.
Fortfarande med rumsgivare och huvudpanel, men med funktion att styra och justera via app…
På ovanvåningen har vi totalt 5st radiatorer. På dessa vill vi byta ut termostaterna till Danfoss modell som gör att vi kan styra dessa med samma system som bottenvåning.
På ovanvåningen har vi även en elektrisk golvvärmeslinga som styrs med ett vanligt infällt reglage på väggen. Finns det en lösning med Danfoss där också är detta intressant.
Kan man göra detta själv, eller ska man ta hjälp av VVS-firma/elektriker?
Bifogar några bilder och en planritning med markeringar.
Någon som använder Danfoss system med Appstyrning?
Bor i en villa byggd 2005, med vattenburen golvvärme på markplan, och oljeradiatorer på ovanvåning.
Vi har för tillfälligt dålig funktion på golvvärmen.
För ett par år sedan bytte vi ut samtliga motorer på golvvärmen i tron om att det skulle bli bra, men det funkar dåligt.
Vissa slingor och motorer funkar säkert, men vissa var vi tvungna att ta av för att få värme på slingan.
Vissa slingor har vi tagit av motorn, men det är ändå kallt på golvet.
Systemet är LK system med 24v rumsgivare som går till en liten box i golvvärmeskåpet.
Min tanke är att byta ut systemet mot ett nytt. Förslagsvis Danfoss med Appstyrning.
Fortfarande med rumsgivare och huvudpanel, men med funktion att styra och justera via app…
På ovanvåningen har vi totalt 5st radiatorer. På dessa vill vi byta ut termostaterna till Danfoss modell som gör att vi kan styra dessa med samma system som bottenvåning.
På ovanvåningen har vi även en elektrisk golvvärmeslinga som styrs med ett vanligt infällt reglage på väggen. Finns det en lösning med Danfoss där också är detta intressant.
Om det är kallt fast styrdonen är borta så kan det vara att du har för litet flöde på de kalla slingorna.
Då måste du öppna upp flödet mer.
Du kan ju testa att höja cirkulationspumpen ett steg så slipper du börja justera in varje slinga för sig.
Danfoss hjälper inte dig om grundflödet redan är för litet.
Vad har du för värmekälla?
Då måste du öppna upp flödet mer.
Du kan ju testa att höja cirkulationspumpen ett steg så slipper du börja justera in varje slinga för sig.
Danfoss hjälper inte dig om grundflödet redan är för litet.
Vad har du för värmekälla?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut som att du bara har en cirkpump och då kan det bli problem, för att försörja radiatorerna som ska ha lite högre temp måste VP ställas efter dom och vara med öppna termostater, GV ska lite lägre temp och bör helst egen pump/shunt/maxtermostat. Som sägs går cirkpumpen på 2 nu så ställ upp till 3 för att prova om flödet kan öka, just nu verkar det vara för snålt för att gå runt till allt
TS har el-radiatorer på ÖV.
Kolla vad cirkulationspumpen står på. (Grundfoss 3:e bilsen)
Edit : Börja gärna med felsökning / justering när värmebehovet är större. Vanskligt vid varmare väder. Inte säkert att värmepumpen kallar på värme nu.
Kolla vad cirkulationspumpen står på. (Grundfoss 3:e bilsen)
Edit : Börja gärna med felsökning / justering när värmebehovet är större. Vanskligt vid varmare väder. Inte säkert att värmepumpen kallar på värme nu.
Redigerat:
Såg det nu
Problemet med dålig värme i golvslingor har jag inte direkt nu.
Utan tänkte att bäst att börja undersöka innan det börjar bli kallare. Men det är kanske bättre att vänta tills det blir lite kallare om det är enklare att felsöka då.
Tänkte ta in pris så länge på vad bytet av produkter landar på. För känns ändå som jag vill byta ut LKsystemet mot ngt modernare som gör det enklare att kontrollera och justera temperaturen.
Utan tänkte att bäst att börja undersöka innan det börjar bli kallare. Men det är kanske bättre att vänta tills det blir lite kallare om det är enklare att felsöka då.
Tänkte ta in pris så länge på vad bytet av produkter landar på. För känns ändå som jag vill byta ut LKsystemet mot ngt modernare som gör det enklare att kontrollera och justera temperaturen.
Jag har GV och ingen reglering med elektroniskt lullull som brukar bråka, låt in vattenkokare ( VP ) sköta om regleringen mot utetemp. Öppna alla shuntdon och se vad som kommer i värme, sedan stryps slingorna in till en diff på ca 3-4 C.När det är klart så kan du glömma allt vad reglering och annat heter.Gjorde så för 20 år sen och det fungerar än i dag och inga 5 - 7 tusen i kostnad och göra något trevligt för dom pengarnaL lallemannen skrev:
Klicka här för att svara