Hej!

Har gjort om ett förråd till ett sovrum och håller nu på och funderar på vilken uppvärmning vi ska ha i rummet.
Resten av huset är uppvärmt med fjärrvärme och äldre vattenradiatorer, det nya rummet är på 13kvm.
Enklast känns som att sätta upp ett med el eller olja då det inte kräver rördragning osv, men är det mer effektivt/billigare att köra på fjärrvärmen?

Rummet ligger intill garaget där värmeväxlaren står så det bör inte vara allt för stora kostnader för rörmokaren att dra rören, ev. att han måste dra i krypgrunden.

Fördelar/nackdelar med vatten vs. el/olja?

Tack på förhand

Ta in offerter från rörfirmor.

V Vante skrev:
Ta in offerter från rörfirmor.
Det är på gång under nästa vecka, men är vattenburet att föredra?

Staffans2000
J jokkey skrev:
Såklart det är.
Med vattenburen värme kan värmekällan anpassas efter rådande omständigheter.
Med elvärme är du låst till...el.
Men skulle det visa sig att rördragningen blir orimligt dyr, kan ett vanligt element bli billigare.

Krilleman
Har man en jäkla tur så är T/R på radiatorsystemet anslutet ovanifrån och på växlaren finns det pluggade anslutningar underifrån...

J jokkey skrev:
Jag skulle säga att vatten är att föredra. Det är skönt att slippa tänka på det efter den är installerad. Det är kanske bättre för husets värde och bättre för miljö och din el räkning.
Nackdelen är att det är so dyrt med att ta in en firma. Vad man tror är en lätt jobb kan snabbt blir 20-30k. Det är så dyrt med material kostnader om du inte känner en röris.
Ett par år sedan hade vi en firma som gjorde nåt liknande. Jag var nöjd med beslutet att få det gjort när det inte tog så långt tid som jag trodde men sedan kom den tjocka räkningen med alla material kostnader.
Jag skulle ha tagit in fler offerter.

Redigerat:
Vad betalar du för fjärrvärmen respektive elen? Ett välisolerat rum drar inga större mängder energi. Är det till en tonåring som har gamingdator så tillför den en del värme

J jokkey skrev:
...är det mer effektivt/billigare att köra på fjärrvärmen?
Det beror på vad du betalar per kWh för fjärrvärmen jämfört med elen och vad installationskostnaden blir för ett vattenburet resp elektriskt element. Dom siffrorna vet bara du...
Men rent krasst så blir ju inte direkt elen billigare varje år och en vacker dag kanske du byter till en billigare värmekälla.

Sen tycker jag du ska skippa oljefylld radiator och satsa på en med bra elektronisk termostat istället.

Tack för alla svar!
Första firman kommer och kollar idag, återkommer!

L lostinsweden skrev:
Jag skulle säga att vatten är att föredra. Det är skönt att slippa tänka på det efter den är installerad. Det är kanske bättre för husets värde och bättre för miljö och din el räkning.
Nackdelen är att det är so dyrt med att ta in en firma. Vad man tror är en lätt jobb kan snabbt blir 20-30k. Det är så dyrt med material kostnader om du inte känner en röris.
Ett par år sedan hade vi en firma som gjorde nåt liknande. Jag var nöjd med beslutet att få det gjort när det inte tog så långt tid som jag trodde men sedan kom den tjocka räkningen med alla material kostnader.
Jag skulle ha tagit in fler offerter.
Vad landa ditt jobb på? Eller mena du att det jobbet kosta 20-30k!?

J jokkey skrev:
Vad landa ditt jobb på? Eller mena du att det jobbet kosta 20-30k!?
Jag behövde ett element i vindsrummet och fick ut någon. Det är ganska långt tills rummet från närmaste element så rördragning genom par väggar krävdes. De byt ut en till element som var kass och satt in ett nytt expansionskärl och jobbet landade på 30000kr nånting. Som sagt det var stort med material kostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.