P
Hej är nybliven husägare och behöver hjälp att få igång värmen i radiatorelementen i huset.

Pannan är den enligt bild (kombipanna men kör bara el)

Förra ägaren har kört hela huset på luft-luft så den har stått stilla ett tag, jag vill ha stödvärme från elementen när det är som kallast, jag är inte så kunnig på pannor då det är första huset.

-Vattentrycket är på 0
-Shuntventilen står på 0
-Kom inget vatten när jag öppnade luftskruven till cirkulationspumpen med pumpen igång...
-De stora behållaren i taket ekar (tom)
-Shuntventilen är varm men båda rören från den är kalla.

Min egen slutsats är att det inte är vatten i systemet, var har det tagit vägen isånafall,

Dock så är varmvattnet i kranen inga problem

Tacksam för hjälp

• Elkombipanna i källare med kopparledningar, expansionskärl och cirkulationspump. Vattentryck och shuntventil på 0.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver fylla på vatten i systemet.
Fyll tills mätaren visar 1-1,5 bar.
Öppna shuntventilen, just nu är den inställd på endast varmvattenberedning.
Stäng cirkulationspumpen och lufta elementen.
Kontrollera trycket och efterfyll systemet.
Starta cirkulationspumpen.

P
Immobil Immobil skrev:
Du behöver fylla på vatten i systemet.
Fyll tills mätaren visar 1-1,5 bar.
Öppna shuntventilen, just nu är den inställd på endast varmvattenberedning.
Stäng cirkulationspumpen och lufta elementen.
Kontrollera trycket och efterfyll systemet.
Starta cirkulationspumpen.

Tack så jättemycket, var fyller man på vatten?

Och var he vattnet i systemet tagit vägen eftersom det är tomt? Läckage?

Mvh

Det bör vara den snedställda ventilen med den svarta ratten nedåt, i mitten av bilden.

Går nog svårt att fylla 1.5 bar med tankte att det verkar vara ett öppet expkärl där. Fyll vatten till det kommer vatten ur röret som är i toppen på expkärlet men håll koll på manometern så att inte den sticker iväg säg... över 1.5 bar

Jag såg inte expansionskärlet, så du har rätt @Vector.

V Vector skrev:
Går nog svårt att fylla 1.5 bar med tankte att det verkar vara ett öppet expkärl där.
Är verkligen det där kärlet högsta punkten i systemet?

useless useless skrev:
Är verkligen det där kärlet högsta punkten i systemet?
Det är ju det vi ser... men jag håller med dig. Kan det vara ett enplanshus då förklarar det ju saken men är det en våning ovanför så....

Krilleman
Det här är antagligen påfyllningen.

Pannrum med en gaspanna, kopparledningar och påfyllningsventil markerad med grön cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den såg jag inte heller. Börjar jag bli blind? :thinking::D

P
Krilleman Krilleman skrev:
Det här är antagligen påfyllningen.

[bild]

Tack hur gör man då lättast för att fylla på?

Någon som hr teori hur vattnet försvunnit?

Vad menas med öppet expantionkärl?

Mvh

Fyller på gör du troligen med ventilen som Krilleman har ringat in. Om det är ett öppet system i ett enplanshus så behöver det inte försvinna så mycket vatten för att trycket ska hamna på noll. Testa att fylla på och se om antingen trycket går upp till 1,5 bar eller om det kommer ut vatten ur röret längst upp till vänster i bild innan.

Har du kollat att cirkulationspumpen snurrar? Tar du bort muttern på gaveln så ser man motoraxeln innanför. Den har ett spår så man kan använda en mejsel för att hjälpa igång den om den har kärvat fast.

P
useless useless skrev:
Fyller på gör du troligen med ventilen som Krilleman har ringat in. Om det är ett öppet system i ett enplanshus så behöver det inte försvinna så mycket vatten för att trycket ska hamna på noll. Testa att fylla på och se om antingen trycket går upp till 1,5 bar eller om det kommer ut vatten ur röret längst upp till vänster i bild innan.

Har du kollat att cirkulationspumpen snurrar? Tar du bort muttern på gaveln så ser man motoraxeln innanför. Den har ett spår så man kan använda en mejsel för att hjälpa igång den om den har kärvat fast.

Tack för ett mycke bra svar, japp är ett litet enplanshus, ska cirkulationspumpen vara av eller på när jag fyller på vatten?

Cirkularionspumpen snurrar fint innanför pluggen,

Dock är jag inte riktigt med på hur jag fyller på systemet med nytt vatten i den ventilen.

Röret längst upp går till en brunn på golvet så det lär rinna där om jag fyller på för mycket.

Krilleman
Skruva ut den svarta vredet (i min markering) så hör du att det pyser igenom vatten in i värmesystemet.

Du fyller på tills det rinner i det röret som mynnar vid golvbrunnen från ovankanten på ditt rostfria expansionskärl!
När det kommer vatten där är ditt öppna expansionskärl fullt.

P
Krilleman Krilleman skrev:
Skruva ut den svarta vredet (i min markering) så hör du att det pyser igenom vatten in i värmesystemet.

Du fyller på tills det rinner i det röret som mynnar vid golvbrunnen! Då är ditt öppna expansionskärl fullt.

Aha då är jag med, ska prova och återkomma, om trycket börjar vandra över 1,5 vad gör jag för att få det att snabbt sjunka?

Och det här med att det fattas vatten, hur rädd behöver jag vara att ett rör i golvet är sönder? Eftersom vattnet på något sätt försvunnit?

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.