Jag har Nibe Fighter bergvärmepump hemma och till den både slingor med golvvärme och vanliga element med vatten. Eftersom det tidigare satt en elpanna som kan ge högre värme än värmepumpen så blir det lite svårt att styra värmen i alla rum. Jag har kommit fram till att jag vill installera Netatmos smarta termostater för att få mer exakt kontroll. Nu till frågan jag behöver hjälp med: Den enhet som kan kopplas till värmepumpen, fungerar den om jag idag har en styrbox med utermometer och hur påverkas det att jag har flera slingor av olika typ samt är det någon som arbetar med dylika installationer här? Gärna runt Göteborg/Kungälv? De som installerade vår värmepump var väldigt oproffesionella och verkade inte kunna sina grejer annars hade jag vänt mig till dem.

Om du inte har en arbetstank så skulle jag avråda dig att installera termostater överallt.

I ett system utan arbetstank så skulle jag låta värmepumpen styra värmen och låta radiatorerna vara öppna, men självklart injusterade. Annars kan din värmepump storkna.

Om du skaffar en arbetstank så struntar din värmepump vad som händer på din värmekrets och du kan skaffa termostater överallt, köra ut värme i badrummet på sommaren etc.
Utan tank är den helt beroende av värmekretsen och dess flöden.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Det hade varit toppen men jag tror det är svårt att få att fungera i detta huset. Elementen är ju dimensionerade för en högre vattenvärme och termostaterna gamla. Det sitter en liten röd tank med tryckmätare på slingan utanför pumpen men vet inte om det är en sån du menar?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du inte har en arbetstank så skulle jag avråda dig att installera termostater överallt.

I ett system utan arbetstank så skulle jag låta värmepumpen styra värmen och låta radiatorerna vara öppna, men självklart injusterade. Annars kan din värmepump storkna.

Om du skaffar en arbetstank så struntar din värmepump vad som händer på din värmekrets och du kan skaffa termostater överallt, köra ut värme i badrummet på sommaren etc.
Utan tank är den helt beroende av värmekretsen och dess flöden.

Nej jag menar en ackumulatortank på kanske 300 liter.
Om du har termostater nu så skulle jag ta bort dessa omedelbart. Sen justera in radiatorerna med injusteringsventilen om det finns sådana.
Föresten är det en inverter värmepump?

Japp det är en inverterpump, Nibe Fighter F1255 och jag tror den reglerar varvtalet istället för att slå av och på hela tiden. Den är på 16kW vilket är mer än vad vi brukar behöva. Den har även tillbehör för dubbla golvärmeslingor med olika temperatur samt poolanslutning. Gissar att jag kanske behöver koppla på Netatmorelät antingen till den boxen med extra shunt eller på pumpen beorende på vilken slinga som är vilken. Jag vill ha just denna mot slingan med element, inte den med golvvärmen.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej jag menar en ackumulatortank på kanske 300 liter.
Om du har termostater nu så skulle jag ta bort dessa omedelbart. Sen justera in radiatorerna med injusteringsventilen om det finns sådana.
Föresten är det en inverter värmepump?

Redigerat:
För att få det att fungera så måste det finns två system, ett GV och ett radiator, VP ska ställas in in för radiator som behöver lite högre temp och på samma matning som går till radiatorerna kopplas GV in med en reglering till lägre temp, du har en stor VP och den måste ha ett minsta flöde annars storkna den, så minst 3 - 4 raddar ska vara helt öppna på en så stor VP

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.