Det gamla systemet har grova rör och radiatorer, tror det var självcirkulation från början
Med termostater var det inga problem då dessa kompenserade för obalansen.
Efter att vi bytt till bergvärme funkar det sämre, detta då vi vill ha alla termostater på max
och temperaturen i huset regleras av pumpen. Rummen med nya element får ej full värme pga dåligt flöde.

Fråga: Jag funderat på att helt enkelt ta bort termostaterna på dom ny radiatorerna, täcka med en bricka, och hoppas på att flödet förbättras. Jag antar att termostaten bromsar även om den står på fullt. Eller gör den ??
Vad tror ni ?

Om du skruvar ner termostaterna på alla gamla radiatorer till säg 20 grader, blir rummen med nya radiatorer varma då?

G Guson skrev:
Om du skruvar ner termostaterna på alla gamla radiatorer till säg 20 grader, blir rummen med nya radiatorer varma då?
Varmare men inte tillräckligt varma. Har även ställt cirkpumpen på max, obetydlig skillnad.

Det går ju att ersätta termostaterna med vred så att du kan justera in dem den vägen. Annars bör du behålla termostaterna i de rum som blir för varma i förhållande till resten.

Jo jag behåller termostaterna i dom "varma" rummen. Det jag undrar är om det hjälper med att helt ta bort termostaterna i dom "kalla" rummen ?

Förmodligen inte. Ta bort termostaten och kolla om de är fast instrypta med förinställningsventilen. Brukar komma ostrypta från fabrik. Men kanske är strypta av installatören.

R rehn skrev:
Det gamla systemet har grova rör och radiatorer, tror det var självcirkulation från början
Med termostater var det inga problem då dessa kompenserade för obalansen.
Efter att vi bytt till bergvärme funkar det sämre, detta då vi vill ha alla termostater på max
och temperaturen i huset regleras av pumpen. Rummen med nya element får ej full värme pga dåligt flöde.

Fråga: Jag funderat på att helt enkelt ta bort termostaterna på dom ny radiatorerna, täcka med en bricka, och hoppas på att flödet förbättras. Jag antar att termostaten bromsar även om den står på fullt. Eller gör den ??
Vad tror ni ?
Exakt vad du ska göra! Sedan kan du justera radiatorerna var och en för sig BVP reglerar efter yttertemperaturen!
du kan uppleva störningar kring +2 grader när BVP regleringen inte riktigt hänger med men det brukar värmekurvan kunna kompensera

Jag tog helt enkelt bort termostaterna och ersatte dom med en rörkrök och en bit rör. Problemet löst :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.