Hej,
ser att det finns en hel del ämnen kring denna fråga men jag hittar inte exakt det jag söker, tyvärr.
finns det någon möjlighet att räkna ut förbrukningen av golvvärme, alltså mäta sig fram till det. Inte höfta ”såhär stort är rummet, underlag etc”
vi har precis flyttat in i ett hus och jag har elgolvvärme i badrum, vardagsrum, sovrum + walk-in garderob. Köpte in termostater där du kan ha schemalagda temperaturer och man kan även programmera in WATT styrka i termostaten så räknar den ut hur mycket ström man förbrukar men jag vet inte hur jag får fram WATT? Jag har räknat ut resistansen om det är till någon nytta.
Läste om en formel som säger 52900/r (resistansen) = watt men vet ej om det stämmer?
tack på förhand.
ser att det finns en hel del ämnen kring denna fråga men jag hittar inte exakt det jag söker, tyvärr.
finns det någon möjlighet att räkna ut förbrukningen av golvvärme, alltså mäta sig fram till det. Inte höfta ”såhär stort är rummet, underlag etc”
vi har precis flyttat in i ett hus och jag har elgolvvärme i badrum, vardagsrum, sovrum + walk-in garderob. Köpte in termostater där du kan ha schemalagda temperaturer och man kan även programmera in WATT styrka i termostaten så räknar den ut hur mycket ström man förbrukar men jag vet inte hur jag får fram WATT? Jag har räknat ut resistansen om det är till någon nytta.
Läste om en formel som säger 52900/r (resistansen) = watt men vet ej om det stämmer?
tack på förhand.
Det har talats en del om att resistansen på golvvärmeslingan ändras en del med temperaturen. Jag har dock inga siffror på hur mycket. Effekten på slingan kan fås genom att dividera spänningen i kvadrat med resistansen. Och 230² är händelsevis 52900 precis som i din formel. Detta med att termostaten räknar tid tar varken hänsyn till varierande spänning eller varierande resistans. Precisionen kanske är nog för det du vill göra i alla fall. Men förmodligen inte lika noga som att sätta dit en elmätare till golvvärmen.
Det stämmer gällande resistansen.A Avemo skrev:Det har talats en del om att resistansen på golvvärmeslingan ändras en del med temperaturen. Jag har dock inga siffror på hur mycket. Effekten på slingan kan fås genom att dividera spänningen i kvadrat med resistansen. Och 230² är händelsevis 52900 precis som i din formel. Detta med att termostaten räknar tid tar varken hänsyn till varierande spänning eller varierande resistans. Precisionen kanske är nog för det du vill göra i alla fall. Men förmodligen inte lika noga som att sätta dit en elmätare till golvvärmen.
Här är funktionen jag syftar på gällande min termostat, vill mest räkna ut effekten för att kunna ställa in denna inställningen - kan tänka mig att den räknar ut förbrukningen och tar hänsyns till inställd temperatur etc? Eller har jag fel - den kanske räknar konstant samma uteffekt oavsett inställd temp?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det finns två typer av golvvärmeslingor.
1 serieresistiva. De är konstruerade så att det går en motsådstråd hela vägen från start till slut av slingan, från ändpunkten går det en vanlig ledare med låg resistans tillbaka. De här slingorna har relativt konstant resistans oberoende av temperatur. Nackdelen är att man inte kan kapa eller skarva dem.
2. Parallell resistiva. Dessa slingor har två vanliga ledningstrådar som går mellan ändarna av slingan. Trådarna är inbakade i ett material som leder ström lite halvdåligt, en resistans. Det går alltså ström mellan de två trådarna "på tvären" utefter hela slingans längd. Materialet mellan trådarna har ett högt beroende av temperatur. Resistansen ökar kraftigt med högre temperatur. Det gör att på ställen där det avges lite värme (ex. under en matta på golvet) så ökar resistansen och värmeeffekten minskar då när strömmen där minskar.
Den här typen av slinga kan ha väldigt låg resistans när rummet är kallt, den får därför en väldigt hög startström, som sedan snabbt minskar. EN fördel är att en sådan slinga lätt kan kapas, änden kan isolseras med ett speciellt kit (de två trådarna måste isoleras indiduellt).
Om du har en parallellresistiv kabel, så kan du aldrig få annat än en rätt grov beräkning av tillförd energi. Din "mätare" mäter bara hur lång tid den lägger spänning över slingan, för en mer exakt mätning behöver man mäta ström kontinuerligt också.
1 serieresistiva. De är konstruerade så att det går en motsådstråd hela vägen från start till slut av slingan, från ändpunkten går det en vanlig ledare med låg resistans tillbaka. De här slingorna har relativt konstant resistans oberoende av temperatur. Nackdelen är att man inte kan kapa eller skarva dem.
2. Parallell resistiva. Dessa slingor har två vanliga ledningstrådar som går mellan ändarna av slingan. Trådarna är inbakade i ett material som leder ström lite halvdåligt, en resistans. Det går alltså ström mellan de två trådarna "på tvären" utefter hela slingans längd. Materialet mellan trådarna har ett högt beroende av temperatur. Resistansen ökar kraftigt med högre temperatur. Det gör att på ställen där det avges lite värme (ex. under en matta på golvet) så ökar resistansen och värmeeffekten minskar då när strömmen där minskar.
Den här typen av slinga kan ha väldigt låg resistans när rummet är kallt, den får därför en väldigt hög startström, som sedan snabbt minskar. EN fördel är att en sådan slinga lätt kan kapas, änden kan isolseras med ett speciellt kit (de två trådarna måste isoleras indiduellt).
Om du har en parallellresistiv kabel, så kan du aldrig få annat än en rätt grov beräkning av tillförd energi. Din "mätare" mäter bara hur lång tid den lägger spänning över slingan, för en mer exakt mätning behöver man mäta ström kontinuerligt också.
Det finns olika tidsperspektiv här. Slingans effekt påverkas inte av inställd temperatur. Däremot golvets avgivna effekt över tid. Så om den beräknar hur mycket energi som går åt så bör den beräkningen inte ha inställd temperatur som parameter.B Brkie-92 skrev:
För några veckor sedan hörde jag en elektriker avråda från att använda golvvärme som underhållsvärme med hänvisning till den stora startströmmen vid låg temperatur. Därav skrev jag om variabel resistans. Inte omöjligt att han eller jag missförstått något. Men jag tänkte föra informationen vidare ifall den skulle vara av betydelse för dig.
Klicka här för att svara