Byggahus.se

Kallt element

1. X
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Flyttade till hus i somras och har noterat att ett element i källaren alltid är kallt. Även själv själva vattenledningen där värmen ska komma ifrån är kall.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200109_104701.jpg

Har provat att lufta elementet men utan resultat.
    Kan termostaten vara trasig? Ledningen före termostaten borde väl ändå vara varm?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200109_104711.jpg

Som man ser på bilden så saknas själva reglaget som man skruvar/reglerar värmen på men kan trycka in och ut piggen som syns på bild. Har lämnat den utdragen nu då jag gissar att den då är helt öppen.

Någon kunnig som kan komma med tips?
    Har Luft/vatten värmepump från Nibe.

Tack på förhand!

2. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 13
    Piggen ska fjädra ut av sig självt om allting är som det ska med ventilen. Prova att knacka lagom på ventilen för att få piggen att fjädra ut.

Värmevattnet och rören kan inte bli varma om vattnet inte kan cirkulera i den slingan.

3. X
    Medlem Nivå 4
    Har knackat en del men ingen skillnad, ska prova lite till.

Låt oss säga att det är felet. Röret där vattnet kommer in borde väl ändå vara varmt? Den är helt kall där.

4. J
    Medlem · Nivå 13
    När man har tvårörs-system måste värmevattnet kunna cirkulera genom radiatorn för att rören ska kännas varma. Stillastående vatten i rör leder inte värme.

5. X
    Medlem Nivå 4
    Sorry läste för snabbt.
    Bankade på rejält nu och poff så hoppa den igång.
    Stort tack!!

Kan man köpa en vanlig termosstatvred (vad det nu kallas) och sätta på eller behöver man byta själva piggen då också?

6. J
    Medlem · Nivå 13
    Man kan sätta på ett termostathus om ventilen fungerar nu. Packboxen kan eventuellt gå att byta separat om den läcker. Ventilen ser ut att kunna vara till en äldre Danfoss RA/VL? Vilken diameter är det på ventilen?

• Laddar…
  7. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Det finns några olika fattningar på termostaterna, å dessa passar specifika ventiler, sedan finns även adaptrar.

• Laddar…
  8. X
    Medlem Nivå 4
  9. J
    Medlem · Nivå 13
    Lite svårt att läsa av diametern på tumstocken. Bäst är ett skjutmått. De storlekar jag vet adaptrar för att 23 mm, 26 mm och 34 mm diameter.

10. X
    Medlem Nivå 4
    Okej, får gräva fram en sån sen då. Mätte stora delen på ena bilden och lilla på den andra. Vilken ska jag mäta?

11. J
    Medlem · Nivå 13
    • Laddar…
  12. X
    Medlem Nivå 4
    26mm tror jag men ska mäta ordentligt innan jag beställer något. Tack för all hjälp!

• Laddar…