Har idag:
Ctc Ecoflex (Mycket väl fungerande)
Småland. Förbrukning 5 Ton + 3000 kwh el. Vilket i år kommer kosta mig minst 18000:- Därtill hushållsel a' 7000 kwh. Grannarna i likadana hus med BVP och JVP pratar om 10-13000 kwh/år totalt. Det ska ju erkännas att jag både blir avundsjuk och trött på att bära säckar, aska panna och städa efter sotaren. Pannan är sedan länge avskriven. Ska man hålla ut och invänta ett haveri, eller är det redan nu läge för ett skifte.

Jag tänker mig lämpligast en L/V Vp mot elpanna tex Ctc Ecoair+Ecozenith. Framför allt för att komma ifrån pannrummet helt. Men vore det idé att köra L/V pump mot Ecoflexen då den redan finns. Är antalet dagar då tillskott erfordras så många att det försvarar pelletslager, pannrum(som annars kan användas till annat) aska, sotare brandskyddskontroll mm?

Eller ska man skrota hela idén med LVP och satsa på Ytjord eller Berg istället? Det är som sagt inga som helst fel på min anläggning. Tycker bara att det börjar bli dyrt och tröttsamt. Hur skulle man grovt kalkylerat kunna uppskatta energibehovet i mitt hus? Skulle jag komma ner i samma totalförbrukning som mina grannar a' 10-12000 kwh är det ju en halverad kostnad för värme och el.

Pellets 5 ton motsvarar ca 24,5 MWh energiinnehåll. Antag pannan har 80% verkningsgrad. Då blir det 19,6 MWh plus 3 med el, sammanlagt 22,6 MWh för uppvärmning netto. En värmepump fixar det med COP 3 (lite mer för berg/jordvärme), dvs drivenergi 7,5 MWh. Plus hh-el 7 MWh ger det sammanlagt 14,5 MWh/år elförbrukning.

• Gilla
JOS81
  • Laddar…
Jag har snöat in fullständigt på L/V, framför allt pga enkel installation, samt att jag inbillar mig att min tomt känns i minsta laget för YJV. (Tot 900kvm varav det mesta är bebygt på ett eller annat vis och den gräsmatta som är kvar består av komplexa ytor.

Är det någon av L/VP fabrikaten som sticker ut kvalité och funktionsmässigt, eller är det bara att välja efter utseende och gränssnitt?
CTC, Nibe, Ivt, Borch, Mitsubishi?

Jo LVVP är relativt enkelt att installera men det behövs ett stabilt fundament för utedelen och en lösning på hur kondensvattnet ska tas om hand.

CTC är ju en klassiker med många kunder. NIBE har bra dokumentation och senaste modellen är riktigt snygg tycker jag. IVT är välkända och har lång garanti. Bosch lite ovanligare men är samma företag som IVT (ägs av Bosch). Mitsubishi har både split och monoblock-modeller som nog går att få till relativt bra pris.

Bosch tycker jag är överlägset snyggast, ta offert från alla och se hur prisbilden ligger. Nibes F2120 har vad jag sett bäst cop vid kallt väder men skillnaden är inte extrem

Ja, frågan är nu snart mer aktuell än någonsin... Skulle komplettera med några pelletspallar inför vinten (Har en del i lager sedan förra året) Och min haka kunde nog inte landat djupare när jag såg att dom sedvanliga handlarna vill ha 2900-3100:- för en pall pellets!!! Vart ska det här sluta? Är det någon annan som fortfarande har råd att elda pellets?
Genom att bara huvudräkna grovt så är det väl någonstans vid halva elpriset och dubbla värmepumpspriset per kw/h?

Men det vänder sig i magen när jag tänker på att jag ska bära ut min fina panna och köra den till tippen. Jag nästan önskar att den vore helt slut och att vattnet sprutade ut ur den som en trasig te-sil... Det hade varit lättare att fatta beslutet

Ska man våga hoppas att ett byte till L/V VP går ihop sig inom skälig tid?
I det antagna exemplet av "JOSTH" ovan, där mitt hus skulle kunna klara sig med 7500 kw/h för uppvärmning á 1,50:- Skulle kostnaden bli ca 11250kr /år

Att jämföra med 6 pallar pellets + 3000 kw/h = ca 21900kr /år + sot + brandskyddskontr

Avslutningsvis, om NI skulle vara i samma situation som jag. Vad och vilken VP hade ni låtit montera in?
Jag har även för avsikt att komplettera mitt tak med solceller för ca 9000 kw/h /år.
Det kanske iofs kan vara lite i överkant om jag ska minska min elförbrukning sommartid med VP?

Alla goda tips är välkommna

Inga heta tips på BRA, PRISVÄRD L/V-anl för 22000 kWh ännu?

Jag sneglar en del på Daikin:s prylar. Ska man köra "All in" med deras (Eller annan för den delen) paket med färdiga ute & innedelar, eller är det fördelaktigt att klåpa ihop något eget med ett monoblock, elpatron och separat Vvb. Monoblocken förefaller ju vara billiga, men det är ju givetvis totalkostnaden som är avgörande. (Är givetvis inte intresserad av någon fastkondenseringslösning)

Kör ett komplett kitt. Knåpa eget blir inte bättre och du riskerar bara en massa krångel.

Bosch CS7000i AW 13 är en ganska prisvärd 400v maskin

J johansjostrand skrev:
Ja, frågan är nu snart mer aktuell än någonsin... Skulle komplettera med några pelletspallar inför vinten (Har en del i lager sedan förra året) Och min haka kunde nog inte landat djupare när jag såg att dom sedvanliga handlarna vill ha 2900-3100:- för en pall pellets!!! Vart ska det här sluta? Är det någon annan som fortfarande har råd att elda pellets?
Står med samma frågeställning.
Köpte dock huset i Februari 2019 och ingen erfarenhet av pellets tidigare, så kan inte väga av om det är ekonomiskt eller ej. Men sett till tiden man lägger på inköp, hanteringen av säckar, lagring, sotning, osv osv och sen tillkommande ökande pris på pellets, så undrar man om det är värt besväret.

Kan man få en tillförlitlig beräkning och offert av LVP-återförsäljare mån tro?
Tyckte mig se att CTC hade en rätt schysst beräkningsformulär på deras hemsidan, men är denna isåfall trovärdig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.