A
Alexn72: Rimligen så har de också till uppgift att fördela värmen över ett större område så avgivningen också blir större. För att bibehålla samma temperatur i rummet kan framledningstemperaturen också behöva ökas. Och större skillnad mellan varmt och kallt på golvet kommer märkas men går du inte ut i förrådet utan skor så lär du inte märka nån större skillnad
1 svar · 1,3k läst
Rickard_nr1
Rickard_nr1: [citat] brukar vara kompressorn som ställer sig mot skruvarna på bakre kudden, i vissa fall så illa att man kan använda spårskruvmejsel istället för torx. I sämsta fall även skav igenom fästet som bifogad bild byt kuddar om maskin funkar annars ingår nya dämpare med nya kompressorn
12 svar · 1,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Då ska det väl vara lugnt att dra upp värmen lite. Kör på vanliga radiatorer då
4 svar · 601 läst
H
hempularen: Iallafall gammalt, vi förbukade ca 48 000 kwh/år. Boyta 220 kvm, 100 kvm delvis uppvärmd källare. Vi hade i huvudsak direktel, takvärme från 70 talet (huset är från -31). Men vi hade vattenradiatorer i källaren och en precis innanför entredörren. Så till det hade vi en elpanna i källaren. När vi renoverade så installerade jag själv vattenradiatorer succesivt, och golvvärme i
8 svar · 1,4k läst
A
AndreasA81: [citat] Perfekt, då är allt i sin ordning då! Tack för hjälpen!
2 svar · 973 läst
B
Bjober: [citat] Det får du visst det! Säkerhetsventilen är ju öppen. ...rättar mig själv innan nån annan hinner före..
6 svar · 1,8k läst
·
Rebecca124
Rebecca124: [citat] Tack för hjälpen och input! Helt rätt finns ingen eldstad kvar alls. Det där med bygglov hade jag inte tänkt på. Aha murstock och dimensioner, heller inte något som slagit mig. Tänk så bra denna sida är.
2 svar · 1,2k läst
T
term: [citat] Nix, det är temperaturskillnaden mellan utomhusluften och inomhusluften. Den lilla mängd luft som finns i själva murstocken har obefintlig påverkan i sammanhanget, eftersom huset rymmer hundratals kubikmeter luft. Det är dock alldeles riktigt att eldande "botar" övertryck, men det sker genom att elden förbrukar luft i väldigt tempo. [citat] Se ovan.
15 svar · 2,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Stänga cirkulationspumpen som du är inne på är ju steg ett. Därefter kolla trycket i systemet. Fyll på med vatten om det behövs. Sedan lufta elementen. När du släppt ut en del luft så kolla om det behöver fyllas på igen .
1 svar · 364 läst
E
Eggentini: [citat] Fixade tillfälligt med kabeln så den börja jobbade arbeta igen. Ska se om de sjunker nu. Ska köpa ny uttag isåfall. Om de ej funkar får jag vrida den du skrev.
10 svar · 1,8k läst
·
A
Ahm.s: [citat] Det ska används två 45 böjar av möntoren att passera balken..
83 svar · 26,6k läst
·
G
GustavMattsson: Ok, tack för tipset. Ska undersöka saken närmare med vvb tillkopplat. Vi skippar pyseldandet nu och kör rejäla brasor när vi är hemma, när det inte brinner i pannan så värms huset upp av elpatron i vvb, som för övrigt fungerar lite som en acc-tank då den är på 200 lit. Inte mycket men alltid något :)
4 svar · 2,8k läst
FejeSthlm
FejeSthlm: Har tillslut fått ordning på de kalla golvvärmeslingorna. Det visade sig att jag trots allt inte öppnat returventilerna till dessa slingor. Returventilerna har en liten skruv som jag förutsatte reglerade flödet. Vad skruven gör vet jag fortfarande inte däremot insåg jag att det förutom skruven går att med insexsnyckel vrida en kon. När jag väl gjorde detta kunde jag få fullt flöde
18 svar · 3,2k läst
·
K
kest: Ett extra glas invändigt gör inte bara gott för värmen det gör underverk för ev ljud dessutom
21 svar · 2,5k läst
·
S
Stegatorparn: Det där är en gammal Köping- ventil där vredet påverkar ett membran som justerar öppningen. Det finns inga insatser vad jag vet, utan man byter hela radiatorventilen. Man stänger av cirkulationspumpen och tappar ner systemet till lägsta radiatorn vid en avtappningsventil i pannrummet. När alla ventiler är bytta är det dags att återfylla med påfyllningsventilen i pannrummet. Därefter
1 svar · 3,0k läst
·
E
erik_83: Har nu pratat med firman om offerten på thermia och de ingår bortmontering av befintlig panna i de priset jag fått. Så jag bestämde mig för att köra på den.
7 svar · 4,7k läst
·
A
AlexA94: Hej ! Jag gjorde precis som du direkt efter jg skrev. Fick manualen kl 07.00 imorse haha! Så dem var snabba på att fixa fram den
4 svar · 5,2k läst
·
G
Glogs: Ingen vidare uppfattning men de som köpt https://www.bauhaus.se/genomstromningsvarmare-qlima-pgwh1010 har varit nöjda, ioförsig bara 2 som jag personligen sålt o pratat med men de 2 satte dem i sina stugor på västkusten o har varit nöjda. Alternativet e väl annars en mindre vvb, 200l känns lite overkill om det inte är en hel familj som ska duscha efter varandra i 20min var, kanske
1 svar · 3,6k läst
blackarrow
blackarrow: Det är lite motsägelsefullt att tanken längst bort kallnar först men att ni har varmvatten då det är just i denna tank som varmvatten (VV) tas ut. Om ni eldar mer än ni förbrukar så borde pannan ganska snart koka... Däremot så utnyttjar ni kanske inte tankarnas hela volym som värme/energi-lager. Bra balans på vattenflödet till respektive tank är viktigt, men det ska inte vara för
8 svar · 4,2k läst
·
E
Erik_Johansson: Jag håller på med det sista inför att plattsättaren ska komma och börja med vårt nya badrum. En del i detta vattenburen golvvärme i det nya badrummet. Hela radiatorsystemet i övrigt på övervåningen är draget med LK pex 16x2,0. Men när det gäller just golvvärmen i badrummet så har jag fastnat för Uponor Push-12 med elpatron som till ett rimligt pris löser varmt badrumsgolv även
0 svar · 1,4k läst
M
martinradbo: [bild] En sådan här var det om än inte exakt denna.
3 svar · 5,9k läst
·
Raka
Raka: Tack till er som rekommenderade Adax. Det blev 5st Adax Neo 800w 230v till ett pris av 4400kr. Känns som ett mycket bra pris. Tog modellen utan wifi dom kommer istället styras med Telldus.
7 svar · 2,3k läst
P
Pidde3: Hej Har ett Borohus med det berömda FTX systemet där allt går igenom köksfläkten. Är det någon som plockat bort fläktlådan ersatt med vanlig frånluftfläkt och istället satt ditt en värmepump med golvvärme och bara kör FTX som ren cirkulation/ventilation. Vi skall byta kök och golv så den kostnaden är plus minus men hur löser man värmen på våning 2?
0 svar · 1,8k läst
JoGu84
JoGu84: Så kan man också göra. Tack för inputen
5 svar · 2,4k läst
Jonas79nielsen
Jonas79nielsen: Hej, jag har en gammal panna från 1962 som jag vill ha bort. Finns det nån som vet hur jag gör? Vilket rör är vatten in osv Mvh Jonas
0 svar · 2,7k läst
·
S
Stegatorparn: Det sitter ett lock på ventilen som du skruvar loss. Ventilen verkar gammal så det kommer lite vatten men inget att oroa sig för. Ställ en liten skål under eller en rejäl trasa. Käglan i ventilen som skall vara i nivå med kanten är försedd med ett mejselspår. Justera vid behov.
3 svar · 1,1k läst
·
N
najks: Vi köpte och monterade el-golvvärme, modell T2 blå (från bygghemma.se) Dessvärre har vi stött på lite problem, vi har svårt att få den att hålla en jämn temperatur över hela dygnet Ofta går den ned så att termostat visar ca 13 grader, och sedan upp kring 07 - 16 kring 25 grader Tror detta kan ha en rätt negativ inverkan på elräkningen? Vi skulle hellre vilja ha en konstant värme
0 svar · 1,1k läst
S
Skidniklas: Jag ringde min fjärrvärmeleverantör och frågade. Dem sa att för länge sedan satte armaflex, men har nu gått över till att använda gullfiber+plastplåt. Och om jag väljer en isolering som klarar temperaturen så får jag byta detta själv. Isoleringen som @Demmpa länkade till skulle absolut fungera. Dock så kvarstår problemet att hitta någon som kan sälja mig en lagom bit plastplåt
6 svar · 3,9k läst
·
Sylen82
Sylen82: Hej Får hem contura kamin nästa vecka å vill såklart koppla i den så snart som möjligt Nu till mitt problem Har en stos 45grader tsitter ut från skorstenen och där ska rökröret i från kaminen som ja villl toppmontera Hur i hel###te får ja i röret i 45 grader då man troligtvis måste sätta röret i kamin först? Help me please
0 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.