Värme allmänt
Pjere: Tänkte försöka mig på att installera En acutank där jag leder in värme Från en braskamin och skaffa en solfångare till våren! Har en egen djupborrad brunn med väldigt kallt vatten så det tar lång tid att Värma upp värmevatten tänkte jag kan Spara mycket el på en sådan installation min luftvärmepump är förbered för det IVT frånluftspump Och gott om ved har jag jag brukar
PeterP: Sorry, där gjorde man ju bort sig duktigt :) Var så klart mjuk- vs hårdlödning jag syftade på. Tack för svaren.
Byurn: [citat] Det kan vara inställt lägre på just det elementet.
InsidersUnited: Man kan ju se på ställdonet(=hatt) om det rör sig, har ofta en färg/eller knapp på ovansidan som aktuerar med ca 5 mm/3 minuter. Eller kan du sticka in ett skjutmått i det och markera var det börjar/slutar när man vrider rumstermostaten. Låt donet vara av och se så att golvet verkligen blir varmt, bor du i södra sverige med plusgrader så tänk på att det bara skickas ut 25-30 c
Cyberhamster: Det har med värmeledningsförmåga och värmekapacitet att göra, sten är bättre på att föra över värme till dina fötter än vad trä är, så känner du på en sten som är 40 grader så kommer den kännas varmare än en träbit som också är 40 grader. Det är också varför en metallbit som är kall "känns" kallare än en träbit som är samma temperatur.
sunnis: Har samma "fel" på en bräda på mitt nylagda golv. Vet faktiskt inte varför det har hänt, tror mer på spänningar i golvet och efter "foamen" har satt sig. Banka kommer inte hjälpa, för att tvinga ner den måste bräderna även skjutas ihop. Enda sättet förutom att riva upp golvet är att såga ur brädan och ersätta med en ny med bortfräst undre not och sedan pressas och limmas.
Derbyboy: Huset är ganska välisolerat tror jag, typ 20 cm isolering i taket och 15 cm isolering i väggarna. Ingen plast i varken tak eller väggar. Diffusionspapp (?!) däremot. Huset är på 85m2 och byggt på 70-talet. Finns stora glaspartier
Luugen: Bygg det själv. Det är enkelt men tar lite tid. Skippa bygganmälan och ovk, det är slöseri med pengar. Soliduct / luftbutiken hyr ut nödvändig utrustning.
hscn: Din kakelugn har inga sotluckor på utsidan, istället placerade osynligt. Antar att det handlade om utseende, verkar definitivt vara en mera lyxig variant du har. Du kan läsa lite mer på följande länk. http://www.kanerva.se/kakelugn1800tal.html
kulle: [citat] Gör inte alla det ? :sleep::giggle:
Krokben: Kan ju även vara så enkelt att du har slitna fönsterlister i just det rummet. Det där var något jag märkte av innan jag böt lister här hemma.
john68: [citat] Hmm ungefär det jag var orolig för... vill ju gärna ha tätt sen.:sweat:
Leif i Skåne: [citat] På 90-talet när pexrör började användas så rostade elementen upp på 4-7 år !!! Och det i slutna system. En lokal rörmokaren berättade att i ett helt villaområde fick alla element bytas på garanti efter 6 år, när det gått 5 år var det dags igen, elementen var upprostade. Det tog nästan 10 år innan man förstod att i PEX kunde syreatomen diffundera in i systemet. Numera
Byggherre: [citat] Hej, den står på 1,0 Det verkar som det fungerar igen Både tappvatten är varmt och huset har gått upp till 22 grader. Avvaktar med att ringa service men kanske bra att serva den någon gång. Den har gått i 12 år, IVT490.
Linton00: Hej, Jag har försökt mitt bästa att hitta information om infravärme och förstå de olika prisklassarna men hittar inga bra svar. Därför vänder jag mig till er. Har en avlång inglasad balkong på 8kvm, inte tätt så de kan blåsa lite. Tänkt installera 1 infravärmare eller 2 men blir så osäker på prisskillnaden? Clas Ohlsson har en som kostar 199 och en som kostar 1500... Vafan?
mb77tyson: [citat] tack!!! Jag följde rören bakåt å kom då till denna. Tack! Man är inte dummare än man gör sig
Krilleman: Ingen stödhylsa behövs i det förkromade röret då det inte är tillverkat av halvårda kopparrör. K22 vinkeln smörjer du lätt med locherpasta och drar åt. Inget med behövs. På K22 vinkeln 15x2,5 PEX kan du ansluta med dessa direkt på vinklarna: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-inloppskpl-m22-15x2-5-2-pack/
perka99: Har nu tagit bort röret som sticker ut från väggen, tänkte trycka in lite isolering i skorstenen för att förhindra kondens. Har bara lösull hemma (https://www.bauhaus.se/losfyllnadsisolering-isover-easy-fyllupp-45-15kg), kan jag använda det eller är det bättre att köpa skivor och sedan skära till remsor och trycka in?
Thomas': [citat] Ja, tempen ligger stumt på 12.1-12.2 grader. Pumpen är satt till 10 grader. Samma fenomen i huset.
jonaserik: Om du har VVB på 75 - 80 C så dör dom direkt om det finns något när förvärmt kommer från tanken nu är det så att i vanliga villasystem så är risken liten . Lite skrämselhicka brukar komma på forumet och sägas livsfarligt, vatten med legionella i är inte farligt, det är när duschen går som det ev. inandas och det är inte bra
Stegatorparn: Du vrider det lilla reglaget längst till vänster från auto till 1. https://www.tekniskaverken.se/siteassets/tekniska-verken/fjarrvarme/reglercentralen/danfoss-ecl-100m.pdf
Irkoz: [citat] Öka trycket i systemet, ska ligga på mellan 1 - max 1,5 bar, lufta därefter radiatorn. Har själv samma problem, fått lufta 3 ggr på 2 veckor... Vet ej om det kan vara så mycket luft i rören eller om det är något annat som är fel.
Boan: ajdå, men är det Thermopanel? de är ju rätt vanliga. sett även rätt nya.. i värsta fall gäller det att hitta o-ringar som passar..