Skulle sätta oss ner och beställa pellets men vad händer? När vi började elda pellets för ca 4år sedan fick man 4 pallar med hemkörning för 2000kr/st. Nu ligger dom på nästan 3500kr/st! Och snacka om kartell bildning!
Alla leverantörer har i det närmaste samma pris!
Nu tittade jag på en luft/vatten pump med cop värde på 4.51 som är på 15,9kW.
Vi har i snitt ungefär -10° en vanlig vinter.
Jag är helt novis på pumpar men om jag gör av med ca 8pall pellets/år = ca27200kr och kilowattimmen ligger på 1.66kr.
Huset är på 180m2 och det är vattenburen golvvärme i hela huset.
Finns det någon klyftigt person som kan räkna ut hur pumpen skulle stå sig mot pellets prismässigt?
Jag är helt novis på pumpar men om jag gör av med ca 8pall pellets/år = ca27200kr och kilowattimmen ligger på 1.66kr.
Finns det någon klyftigt person som kan räkna ut hur pumpen skulle stå sig mot pellets prismässigt?
Supersnabb uträkning ger att du får 16000kwh för dem pengarna. Jag har iofs bvp och lite mindre hus och har en total elförbrukning på strax över 10000kwh per år. Värme och hushållsel alltså.. Så 16000kwh ren värme kostnad måste absolut räcka till och du slipper arbetet med värmepump.
Bästa svaret
8 pallar pellets motsvarar ca 32,6 MWh. Antag pannan har 80% verkningsgrad så blir det 26,1 MWh netto. En bra 9 kW luftvattenvärmepump ger ca 99% energitäckning och 72% effekttäckning så energibehovet för uppvärmning blir ca 8,2 MWh/år. Ofta använder man el-priset 1,36 kr/kWh har jag sett så då kostar uppvärmningen med luftvattenvärmepump ca 11 tkr/år. Investeringskostnad för luftvattenvärmepump runt 100 tkr. DVUT för Gävle är -17,2 grader.
Var handlar du din pellets? 
Dom som eldar pellets i min närhet handlar många (men inte alla) för 2695:- inklusive hemkörning, dock minsta köp = 3 pall. Alltså 51,82:- säcken hemkört.
48:- säcken i hämtpris på företagets adress.
https://www.pelletsbokning.se/startsida
Samma leverantör har höj några hundringar dom senaste åren till nuvarande prisnivå.
Vissa envisas med att hämta på byggmax för 49,95:-, kanske smidigt att hämta när det passar en själv. Men tråkigt att det inte är samma leverantör konstant.
Dom som eldar pellets i min närhet handlar många (men inte alla) för 2695:- inklusive hemkörning, dock minsta köp = 3 pall. Alltså 51,82:- säcken hemkört.
https://www.pelletsbokning.se/startsida
Samma leverantör har höj några hundringar dom senaste åren till nuvarande prisnivå.
Vissa envisas med att hämta på byggmax för 49,95:-, kanske smidigt att hämta när det passar en själv. Men tråkigt att det inte är samma leverantör konstant.
Vi bor i Ockelbo. Vi har beställt från c24 men sist köpte vi upp lite pall från en som borrat bergvärme. Jag vet att sommaren 2018 var katastrof gällande skogsindustrin och att det inte fanns så mycket sågspån men nu har det gått till sig får man hoppas. Fast priserna är lika som då...
För långt bort tyvärrKrilleman skrev:
Var handlar du din pellets?
[länk]
Jag hittade en pump för ca 43.000kr som skulle vara jättebra på outJ Josth skrev:8 pallar pellets motsvarar ca 32,6 MWh. Antag pannan har 80% verkningsgrad så blir det 26,1 MWh netto. En bra 9 kW luftvattenvärmepump ger ca 99% energitäckning och 72% effekttäckning så energibehovet för uppvärmning blir ca 8,2 MWh/år. Ofta använder man el-priset 1,36 kr/kWh har jag sett så då kostar uppvärmningen med luftvattenvärmepump ca 11 tkr/år. Investeringskostnad för luftvattenvärmepump runt 100 tkr. DVUT för Gävle är -17,2 grader.
Kan ju också vara bra att tänka på att om ni har ett gammalt hus så är det gjort för att ha en varm murstock. Det håller vinden, och ibland även grunden varm och torr, samt driver ventilationen om man har självdrag.
Allt det försvinner med VP.
Så Worst Case scenario blir fuktproblem på vinden och ev i grunden, samt ett nytt ventilationssystem.
Det är inte meningen som skräckpropaganda, utan bara skrivet med förhoppningen om att en stor och dyr förändring av uppvärmningssystem inte orsakar andra problem. Åtminstone inte utan att ni är medvetna om dem, och förberedda att mota Olle i grind.
Så Worst Case scenario blir fuktproblem på vinden och ev i grunden, samt ett nytt ventilationssystem.
Det är inte meningen som skräckpropaganda, utan bara skrivet med förhoppningen om att en stor och dyr förändring av uppvärmningssystem inte orsakar andra problem. Åtminstone inte utan att ni är medvetna om dem, och förberedda att mota Olle i grind.
Hejsan. Nja huset är totalrenoverat - 94 och det som är kvar på murstocken är en kakelugn som vi eldar i någon gång i veckan på vintern. Men jättebra att du tar upp den delen med. Det glömmer nog många bort i hetsen att få allt så lättsam som möjligtOldboy skrev:
Kan ju också vara bra att tänka på att om ni har ett gammalt hus så är det gjort för att ha en varm murstock. Det håller vinden, och ibland även grunden varm och torr, samt driver ventilationen om man har självdrag.
A anntomas skrev:Skulle sätta oss ner och beställa pellets men vad händer? När vi började elda pellets för ca 4år sedan fick man 4 pallar med hemkörning för 2000kr/st. Nu ligger dom på nästan 3500kr/st! Och snacka om kartell bildning!
Ni kan ju inte ha -10 i snitt en vanlig vinter. Det har man nog inte ens i Norra norrlands inland. Om man googlar på Ockelbo och temperaturer ser det snarare ut som att november till Mars snittar på - 4. Sen är ju såklart lägsta temperatur viktigt för att dimensionera en värmeanläggning.