Hålla där!
Kan man möjligtvis strypa flödet i ettrörssytem på radiatorventilen med hjälp av en handratt på dessa? Har ingen returventil eller radiatorventil med förinställning på något element(har kollat detta noga). Det handlar om 6 element.
Mitt problem är att elementen i källaren inte blir varma såvida inte matarslingan till de 6 elementen stängs av med hjälp av sina kulventiler nere vid "pannan" men då försvinner värmen helt på 1:a våning
Källarelementen är kopplade på tvårörsytem (22mm stam/15mm avstick) men är en egen slinga, likaså ettrörsystemet då det är fjärrvärmeväxlare med två anslutningsmöjligheter, en övre och en undre anslutning.
Tacksam för någon lösning/möjlighet!!!
Kan man möjligtvis strypa flödet i ettrörssytem på radiatorventilen med hjälp av en handratt på dessa? Har ingen returventil eller radiatorventil med förinställning på något element(har kollat detta noga). Det handlar om 6 element.
Mitt problem är att elementen i källaren inte blir varma såvida inte matarslingan till de 6 elementen stängs av med hjälp av sina kulventiler nere vid "pannan" men då försvinner värmen helt på 1:a våning
Källarelementen är kopplade på tvårörsytem (22mm stam/15mm avstick) men är en egen slinga, likaså ettrörsystemet då det är fjärrvärmeväxlare med två anslutningsmöjligheter, en övre och en undre anslutning.
Tacksam för någon lösning/möjlighet!!!
Normalt brukar vattnet hänga kvar fint i ett ettrörssystem. Det brukar gå bra att bara släppa trycket.F Freka skrev:
Annars återstår bara att försöka strypa på de ventiler du stängde tidigare. Kanske går att ställa dem lite halvvägs? Hur ser de ut?
Stänger du på termostat/handvred på radiatorn, så kommer flödet ändå snurra runt i slingan, dock med högre tryckfall, eftersom det är ett ettrörssystem.
Hej!L lordi skrev:Normalt brukar vattnet hänga kvar fint i ett ettrörssystem. Det brukar gå bra att bara släppa trycket.
Annars återstår bara att försöka strypa på de ventiler du stängde tidigare. Kanske går att ställa dem lite halvvägs? Hur ser de ut?
Stänger du på termostat/handvred på radiatorn, så kommer flödet ändå snurra runt i slingan, dock med högre tryckfall, eftersom det är ett ettrörssystem.
Återkopplar gällande strypning av element.
Har testat lite olika varianter med strypning på stammen. Det bästa resultat blir när kul - ventilen på tilloppet delvis stängs(se bild)
Kopparrören är den nya ledningen till källarkretsen (tidigare var källarkretsen grenad på kretsen till 1:a plan) som är påkopplad på undre anslutningen i fvv.
Den undre anslutningen har jag använt främst till golvvärmen i badrummet som finns i källaren. Men provade att koppla på källarelementen där eftersom golvvärmen aldrig haft driftstörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kulventiler klarar inte av fungera som strypning, dom äts upp ini av vattenströmmen, ska bara vara för stängt/öppet, avluftarna sitter nog lit fel där, är under högsta punkten och på en vertikalt rör, bättre då att dom sitter som på ett T-stycke strax under taket och då ska rören luta lite uppåt och avluftas efter ca 10 min med stängd C-pumpF Freka skrev:
Avluftarna satt tidigare på rören i taket, men blev rekommenderad av en rörmokare att ha dem på vertikalröret för att lufta elementen optimalt(finns ett element på andra sidan väggen som är paralellkoppla med detta). Nuvarande luftning har fungerat bra för både element och stam, har cirkulation och värme i båda elementen så länge kulventilerna är stängda för den andra slingan.J jonaserik skrev:Kulventiler klarar inte av fungera som strypning, dom äts upp ini av vattenströmmen, ska bara vara för stängt/öppet, avluftarna sitter nog lit fel där, är under högsta punkten och på en vertikalt rör, bättre då att dom sitter som på ett T-stycke strax under taket och då ska rören luta lite uppåt och avluftas efter ca 10 min med stängd C-pump
Naturlagarna kan vi inte ändra på, luft stiger till högsta punkten i vätska, men fungerrar det, så varför inte, men är inte optimalt för avluftning , I ditt fal fmåste du stänga av C-pumpen när du luftar, annars kan det suga in luft på returen ( blir lite vacum där ).F Freka skrev:
Det med kulventilerna, dom klaras sig säkert till sommaren, men en riktig strypventil rekommenderas
Jo. Får bytas givetvis till en strypventil, har kollat på nätet, ska bara ha något passande(finns några olika varianter) Hur man luftar känner jag till.J jonaserik skrev:Naturlagarna kan vi inte ändra på, luft stiger till högsta punkten i vätska, men fungerrar det, så varför inte, men är inte optimalt för avluftning , I ditt fal fmåste du stänga av C-pumpen när du luftar, annars kan det suga in luft på returen ( blir lite vacum där ).
Det med kulventilerna, dom klaras sig säkert till sommaren, men en riktig strypventil rekommenderas
Ser lite annat på dina foton, troligtvis galvrör då böjarna är gängade,då kan det bytas till koppar från böjarna, en strypventil kan stängas helt så du behöver inte en av dom som sitter där, tank på att en strypare ska sitta på pumpen trycksida
När du säger trycksida menar du då på tilloppet?J jonaserik skrev: